RC klub Kramolín
Dnešní datum: 10. 09. 2023  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Download :: Weblinks  

Galerie

Dětský den Kramolín, 14.9.2013 - 3
foto Eliška N.
zobrazení: 962
známka: 0


* POZOR na akumulátory ...

Vydáno dne 15. 04. 2009 (5195 přečtení)

... aneb opatrnosti není nikdy dost !

Popíši zde situaci, ke které došlo ráno před odjezdem na velikonoční cross do Tojic a která naštěstí dobře dopadla, pokud do toho nepočítám zničený akupack 6čl. Sanyo RC2400. Jen pro úplnost doplňuji, že v zacházení s akumulátory nejsme žádní diletanti, moje neustálé varování o nebezpečí zkratu na aku berou všichni v RCK vážně a s aku zacházejí opatrně a bezpečně, avšak s touto situací a souhrou náhod nikdo z nás nepočítal - drahé to poučení do budoucna.
Situace - sobota ráno, nakládáme do přívěsu věci na cross v Tojicích, kromě stánku s občerstvením a RC vybavení také Martinovo kufříček s akumulátory (používáme jej v RCK skoro všichni, je to plastový kufřík z OBI na lékárničku, velikost právě na 6-8 ks packů). Obcházím při nakládání přívěs a koutkem oka si všímám lehkého dýmu, stoupajícího od grilu - že bychom grilovali už po cestě? Jdu blíž a vidím sílící dým, vycházející ne z grilu, ale právě z kufříku na akumulátory. Okamžitě je mi jasné, co se děje - dobíhám ke kufříku, otvírám jej a když nemohu nalézt kouřící aku, obracím kufřík dnem vzhůru a vysypávám všechny aku na podlahu přívěsu. Když se tímto úkonem kouř rozptyluje, rozpoznávám stále ještě silně kouřící akupack Sanyí - bezmyšlenkovitě (tj. v tom smyslu, že jsem se mohl také pěkně popálit....) je vyhazuji z přívěsu na trávu - ostatní aku jsou v pořádku - tedy myšleno tak, že nehoří a nekouří.... Na vyhozeném akumulátoru se pádem na zem rozpojuje zkrat a zničené aku dodýmávají - přicházející Martin může jen smutně poznamenat - „...Mahuleno, ty tu máš ale nahuleno...“. V této chvíli už je další nebezpečí zažehnáno a můžou se sčítat škody a přemýšlet, jak k tomu mohlo dojít (což jsme tradičně večer v klubovně dlouho řešili... :-) ).
Teorie závady - přesnou příčinu zkratu asi už nezjistíme, ale ze všech příznaků lze usuzovat takto: akumulátory se v kufříku přepravují uložené všechny jedním směrem, tj. jejich těla leží vedle sebe a na sobě, všechny jejich vývody jsou v druhé části kufříku. V RCK máme takový zvyk, že nabité akumulátory označujeme uzavřenou barevnou plastovou čepičkou (červenou nebo černou), krytkou z profi měřících hrotů 4mm. Protože však těchto krytek je málo a akumulátory stále přibývají (a krytky se bohužel ztrácí...), nahrazují se kouskem bužírky, v tomto případě bohužel na konci neuzavřené - což se ukázalo jako důležité v této souhře náhod. V kufříku byly spolu s aku přepravovány také nějaké redukce, např. redukce Tamiya-G4. A tato redukce, „ve spolupráci“ se všemi ostatními, ve scénáři spíše nemožných náhod, zapříčinila zkrat akumulátoru - sama za to zaplatila „životem“ - zbyl z ní jen chuchvalec černého zkrouceného plastu spolu s odpájenými (!!!) konektory G4. Konektory G4 se také odpájely z konců zkratovaného akupacku, takže si můžete představit, jaká zde byla teplota (tavení cínu od 250°C!). Žhavá redukce a konektory vypálily díru do jednoho konce kufříku, spojka článků po protavení ochranného plastu vypálila díru do strany druhé. Samotný akupack je totálně zničený, i když tvar a formu packu drží. Zajímavé je, že spojka článků packu zůstala připájená, jen odtavila ochranný plast. Akupack byl poměrně nový, vyráběl jsme jej spolu s dalšími 4 kusy před závody v Rejštejně (leden 09), měl za sebou cca. 3 závody. Paradoxně zde byla kvalita akumulátorů Sanyo spíše na závadu, jejich tvrdost dokázala protlačit zkratem zničující proud (kat. údaje hovoří o 60A trvale), odhadoval bych to tak na 100-150A při počátku zkratu - akupack byl čerstvě nabitý!
A aby toho nebylo málo, tak destrukce akupacku měla i sekundární následky - na crossu v Tojicích si Martin stále stěžoval, že mu auto (potažmo akumulátory) vůbec nejedou a že je pomalý. Kontrolou cyklováním akumulátorů jsme zjistili jejich malou kapacitu a při náhodné kontrole jednoho konektoru packu (ještě Tamiya) jsem zjistil značnou oxidaci kontaktů - doma po jejich rozebrání (při výměně za G4) jsem byl překvapen zeleno-šedo-černým povlakem, jaký dokázaly zplodiny hoření za takovou chvilku na povrchu kontaktů vytvořit. Možná že se tento povlak utvořil i na ostatních konektorech packů a pak byl příčinou velkého přechodového odporu při ježdění a špatného stavu při nabíjení. Bude potřeba jejich kontrola a případně preventivní výměna konektorů.
A závěr - dávejte si pozor na své akumulátory, jsou velkou zásobárnou energie, kterou mohou najednou uvolnit. Nepodceňujte žádné, ani zdánlivě zanedbatelné maličkosti - souhra nešťastných náhod dokáže divy, Murphyho pravidla stále platí !

tamiya konektror 1 tamiya konektror 2 tamiya konektror 3 tamiya konektror 4

aku Sanyo 1 aku Sanyo 2 aku Sanyo 3




Celý článek | Počet komentářů: 3 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

RCK hledá

Hledej na webu
Hledej na RCK


Vybrané termíny
17.09.2020: aktualizace v článku "Létejte, co se dá …"
do download přidány další informace z RCR 09/20 a odkaz na "droní" stránky s informacemi, včetně odkazu na stránky UCL, kde by se měly objevit informace o registracích a testech Létejte, co se dá ...



Všechna práva pokud není uvedeno jinak si vyhražují členové RCK a užití materiálu je možné jen s výslovným souhlasem a uvedením odkazu na stránky RCK.

Vytvořeno prostřednictvím phpRS - redakčního systému.

Hostováno u MHServis.cz - tvorba www stránek