… aneb - krátké zprávy ze světa RC letadel.
edit 18.9. - přidány dvě fotky … :-)
Dá se říci, že jsem měl včera velmi úspěšný den - když jsem se vrátil brzy z Lišova s opraveným autem a ještě stihl zastávku v hobbymarketu, bylo moc brzy a moc krásně na to, abych se jen válel doma. Ani jsem sám sebe nemusel moc přemlouvat, bafnul jsem dva modelářské kufry (vysílač a pro jistotu i nářadí), dvě letadla - krabice a „přilepenec“, malý foťák a malý stativ a vyrazil na louku kousek za „budějky“ - pro zvědavce, je to před Branišovem, za statkem „U Jankarů“, na obrázcích je červenou tužkou jednak létaný prostor a jednak stanoviště …
“letiště“
Protože jsem byl sám, tak nešla dělat nějaká podrobnější dokumentace - jen fotky na zemi a pokus o video. Nejsem chobotnice (abych měl dost paží na filmování za letu), tak jsem dal malý foťák na stativ a zkusil zabrat pravděpodobný prostor létání. No, nic moc, jsem vidět před starty, natočené jsou dva starty, jedno přistání a občas i nějaký ten průlet. První video má kolem devíti minut - od startu do přistání - ale pokud bych ho sestříhal (pochybuji, že se najde masochista, který by chtěl na mě koukat devět minut!), byl bych rád za minutu … :-( Při druhém letu jsem se občas snažil prolétnout v zorném poli kamery, ale sestřih bych na víc jak na dvě minuty neviděl - je tam start, nějaký ten průlet a po šestnácti minutách toho měl foťák dost (asi také není masochista) a tak se před přistáním vypnul. Ale upřímně, stejně toho na záznamu není moc vidět - nějaká ta blecha ve vzduchu a všude jsem já … :-) Takže, pokračování a dokumentace na „leteckém dni RCK“ 27.9.2015 v Kramolíně, přesněji řečeno na „našem letišti“ nad Milčí - jen doufám, že jsem to teď nezakřikl a že nám bude „nebe nakloněno“ …
A co že to vlasně bylo ve vzduchu?
“Cipísek“
Jako první šel do vzduchu malý elektrolet CIPÍSEK, asi i proto, že jsem ho nastavoval na vysílači jako poslední a nechtělo se mi to přepínat. Původním majitelem a pilotem můj táta, model teď u mě prošel lehkou úpravou, vyhnáním pavouků, osazením jinou vrtulí (s měřením parametrů) a novým zalétáním. Více zatím uvádět nebudu, o důvodech změny majitele a o popisu modelu chystám články, jen jsem je zatím nestihl napsat a nevydržel jsem „svrbění prstů“ a šel s ním do vzduchu.
A jak to létá? Výborně, chce to sice ještě nějaké vytrimování, potlačení motoru a možná i mix THR-ELE, ale když si člověk zvykne, tak je to příjemné polétání. Vlastně možná ještě zkusím přidat výchylky směrovky (spolu s D/R), uvidíme. Jak jsem již zmínil, létal jsem kolem devíti minut a to jsem byl vyčerpaný spíše já než akumulátory - asi budou stačit místo 2,1Ah jen 1,6Ah, uvidíme …
“Shanahan v přepravní krabici“
“Shanahan po letu“
A pak přišla premiéra „upgradovaného“ SHANAHANA - o této úpravě též chystám článek (o „Dárečku pro miláčka“ jsem psal
tady), teď jen pocity z létání.
Stručně? :-)
Uááááááááááá, jůůůůůůůááááááá, ááááááááááááá, žjova, nádhera, balada, super, extáze, šílenost, ježkovy zraky, panebože, ježíšikriste, no tý brďo, fantazie, já se asi zblázním …. aaa … došla slova … :-) :-) :-)
Jet kolem docent Chocholoušek, tak jsem v blázinci, stačily ty auta, co přibrzďovala a cyklisté, co padali do pangejtu … :-)
Teď je to model dvou tváří - jako pohodový elektrolet se mírný přírůstek váhy ukázal jako pozitivní - model se celkově uklidnil a krásně se „placatí“ vzduchem - postavil jsem jej proti větru, vypnul motor, dal si ruce za hlavu a jen se kochal, jak si tam jen tak klidně stojí a jen lehce pluje proti větru - stabilně, klidně, nikam neuhýbajíce, nikam neklesajíc. Fantazie, mít tam židli, tak u toho sedím :-) Když pak bylo třeba, mírně jsem přidal plyn (odhaduji, že tak max.30%) a rychle se vrátil do původní výšky - takhle by to šlo dělat celé odpoledne, doporučoval bych k tomu pohodlné lehátko, stoleček s osvěžujícím nápojem a tak … :-)
No, a pak vezmete za plyn, přidáte (nad 50% už je to ďábelské), zvuk vrtule se změní na zvuk elektrodmychadla a Shany vyrazí vpřed … ježíšikriste … to je darda !!! Je pravda, že je potřeba ještě ladit - potlačení a vychýlení motoru doprava, nějaký ten mix (THR-ELE, THR-RUDD), ale dá se to udržet v rukou … Po startu na plný plyn vyrazil Shany 45° nahoru a 45° doleva :-), za letu se přidání plynu projeví stoupáním až 90°, máte-li odvahu a dobré ruce na pákách, stoupáte (teda, ne vy, ale model …) kolmo nahoru až někam, kde už nic nevidíte. Pak to někam převrátíte, protočíte, otočíte, srovnáte a můžete začít blbnout znovu :-)
Chcete-li si zaakrobatit, můžete i bez křidélek, vaše obraty se sice v učebnicích nenacházejí, ale krkolomné dokáží být až až! Lopas si hodíte „levou zadní“ z „volnoběhu“, bojovou zatáčku „s prstem v nose“ a dokonce se mi nějak - neptejte se mi jak :-) - povedlo udělat i výkrut. Sice bych za něj body nedostal, ale byl tam. A mám i historický zápis - první obrácený přemet, přesněji dva - víc jsem jich zatím nezkoušel, skoro jsem slyšel úpění namáhaných křídel … Nepovedly se mi „záda“, protože jsem zvýšil výchylky výškovky a nějak jsem si ne ně ještě nezvykl. Ale bylo to prostě žúžo a úžasné, jak jsem již zmínil, byl jsem tam podstatně déle než 16minut, troufám si tvrdit, že dvacetiminutovka to určitě byla … :-) - to vše na 1600mAh a aku na konci s dechem rozhodně nebyly!
A to je to jen „trošku“ přemotorované - asi tak 200W na 850g (max.240W na 850g), v přepočtu na 1kg to dává 238W (max.284W), přičemž Pelikán udává, že pro motorový větroň stačí 100 - 200W/kg a na „hotliner“ 200 - 300W/kg. A to jsem dal jen přímou náhradu „480“tky motoru, kdy se zároveň plošné zatížení zvýšilo na 26,2g/dm2 (původně 25,2g/dm2). Ale to supééééééééér :-)
Tolik stručné zprávy z „RC světa“, pokud Eli dokáže něco kloudného udělat s videi, tak je sem přidám …