… ale ta spolehlivost občas nic moc!
Nejsem přítelem „tuningu“ za každou cenu – ani u RC aut, o nichž se teď bavíme – a Al díly v modelech používám až po „zralé úvaze“ No, já vím, sousloví „zralá úvaha“ v kombinaci se mnou je trochu nadnesené, ale je tím myšleno, že Al „tuning“ použiji jen tam, kde to má opravdu nějaké to opodstatnění. Ono totiž to, že to jen lépe vypadá – což je i pravda – nemusí stačit, cenu těchto dílů musí vyvážit i nějaký ten jejich užitek, že …
Takže „salámovou metodou“ se na moje (potažmo klubová) auta dostaly např. tyto Al díly:
- řízení (nyní již značně upravené – prakticky jen ramena) – zmenšení vůlí a lehčí chod, hlavně díky ložiskům
- unašeče kardanů kol – mj. snížení zasekávání unášečů při velkém výkyvu ramen
- kameny - nebo jak to přesněji napsat – zmenšení vůlí v kolech a lehčí chod pérování a řízení
- a když o tom tak přemýšlím, tak je to asi všechno, nepočítám-li původní unašeče kol, které jsou nyní již ocelové a centrální kardan, kde mám volnoběžku …
… Al ramena řízení a unašeče …
… Al kameny přední a zadní …
Díly, o kterých je teď článek, jsem nekupoval, dostaly se mi „do rukou“ náhodou, jako bonusové ND s TTčkem, které jsem kupoval od MíryH, když končil s ježděním s RC auty. Jedná se o hliníková přední a zadní ramena. Co vím, tak tyto Al náhrady jsou ve dvou druzích – první pouze věrně kopíruje původní plastová ramena a jejich použití kromě estetické stránky vlastně nic nepřináší. Druhé už jsou mnohem zajímavější – osa kývání je tvořená ocelovou tyčkou, která je upevněna v ložích v chassis a ramena se na ní otáčí v plastových ložích. Pokud se to celé dobře složí a případně ještě „doladí“, téměř zmizí vůle v ramenech a pohyb ramen jde krásně zlehka … A tenhle typ ramen byl u ND od Míry!
Takže „červíček zahlodal“ a po troše úprav šly tyto díly na auto – zadní ramena téměř bez úprav, jen místo segrovek drží osy u kamenů stavěcí kroužky – vypadá to sice hůře, ale drží to lépe, včetně menších vůlí … U předních nastaly malé úpravy – spodní ramena téměř bez úprav, nahoře zůstal osvědčený kloub MP JET, jen je veden koncovkou ze stavitelného zadního ramene, ale ve variantě osa-plast, tedy typu popsaném výše. Jen pro doplnění – v chassis jsou osy uložené v jakýchsi speciálních kuličkách (dodávka s rameny, nedejbože, abych je ztratil!), v mojí úpravě ještě teplem zalisované do vložené plastové trubičky (upravená koncovka pro laněné vodiče) – upevněné, vystředěné, vymezené, lehce odpružené … (tedy asi … :-)).
… Al ramena zadní a horní přední …
Tož móc hezké, na stole krásně fungující, hurá do nové sezóny … A tady je ten „zakopanej pes“ – ke konci prvního závodu v Třemošné najednou potíže, plastová (!) kulička otáčení kamenů stihla vydřít Al rameno a to uprostřed RZty vypadlo ven. S dalšími jízdami se to zhoršovalo, nepomohla výměna za nová ramena, postupně se to opakovalo, naposled v „druhém Nýrsku“ – a jako „na potvoru“, dostat uprostřed RZty kuličku zpět do ramene jde hůře, než ven – ztratil jsem tím minimálně minutu. Tak takhle tedy ne, tudy cesta nevede!!! To bude chtít nějak řešit, to by mě tedy fakt s…o!!!
Na fotkách jsou vidět Al ramena po vyjmutí z auta – ani by se neřeklo, že jsou u kuliček nějak vyběhané, že? A těch nehezkých kolíků si nevšímejte, to jsou jen „provizorní, dočasné“ (ach ta dočasnost …) dorazy zatáčení – nutné úpravy po zvětšení rejdu zatáčení.
… Al ramena dolní přední – vyběhaná, vyjmutá z auta …
S těžkým srdcem šla Al ramena ven – přeci jen ta koncepce os kývání je veliký přínos – a začaly úvahy, co s tím. Různé úpravy kombinace hliník-plast jsem nakonec zavrhl a vrátil se k původním origo plastovým ramenům, jen doplněným o „bronze ball“. Ale nebyl bych to já, abych se nepokusil zase něco upravit – ocelové osy se mi tak líbily, že jsem je „implantoval“ i do těchto plastových ramen. Co budu dlouze vyprávět, prostě jsem odřízl konce, ramena provrtal a ocelové osy jimi provlékl. Celou operaci jsem si nejprve řádně vyzkoušel na zbytcích starých ramen - haha, první rameno „na ostro“ se jaksi stejně nepovedlo – a poté ostatní upravil. Nuž, upraveno a namontováno máme, uvidíme, jak se to celé osvědčí v praxi a provozu, nejbližší test máme v Klatovech …
… Tady jsou „testovací kousky“, na kterých jsem se to učil …
… A tady již hotové, „ostré kousky“ … :-) …
Hotovo, připraveno k montáži, včetně náhradních kousků …
… Hotovo, připraveno k montáži, včetně náhradních kousků … :-)
Odjedeme s touto úpravou následující Klatovy a snad i Kramolín a uvidíme … :-)