… aneb – kdo se v tom má vyznat!
Tak nejprve by se asi slušelo sjednotit to počítání „evo“ verzí:
– jako první variantu – tedy Mk.1 – můžeme počítat původního Klacka, kterého svého času postavil můj táta podle plánu – pohonem byla klasická „šestistovka“, potaženo bylo klasikou, tedy papírem a Klacek slušně a příjemně létal … Tedy do doby, kdy jsem to vzal do ruky já a model potřeboval větší opravu, při které dostal vylepšení v podobě uhlíkových trubiček místo dřevěných podélníků (což jsou základní konstrukční prvky trupu Klacka). Zde bychom již mohli hovořit o Evo I., páčto s uhlíkem přišlo i pár vylepšení – nejen na trupu, ale i na křídlech, která se dočkala potahu Solarfilmem. Takže se můžeme shodnout na tom, že první verzi zveme Mk.1 a patří tam i EVO I. … Pokud mi paměť neklame, tak Evo I. ve vzduchu nikdy nebylo a čekalo na přerod v Mk.2 …
„Výprodej“ v modelářském hangáru…
- druhou variantou – tedy Mk.2 - může být moment, kdy táta rušil svůj letecký park (a věšel leteckou kuklu na hřebík … :-)) a Klacek se, spolu s dalšími modely, stěhoval na jih … Tady došlo k instalaci jiného motoru (on tam vlastně v té chvíli žádný nebyl…) – jednadvacáté století nazýváme stoletím střídavým :-), LiPo aku a tak podobně, včetně „motorového krytu“ a pilota specialistu :-)
Projekt „KLACEK“…
Projekt „Klacek“ zatím zdárně (?) pokračuje…
Teď koukám, že v článku jsem to nazýval Evo I., ale my to napravíme … :-)
Klacek – druhý den létání…
Oprava „klackového“ motoru…
Opravy Klacka po posledním létání…
Budeme-li se řídit stále stejnou logikou, tak při těchto opravách se udělaly i další úpravy, takže bychom mohli Klacka Mk.2 opustit ve verzi Evo II., kdy po opravách ještě chvilku létal, dokonce dostal jiný motor, ale naprosto stejného typu, který opustil Bendyho – Bendy šel také do „křemíkového nebe“, ale nikoliv po havárii, ale prostě proto, že EPP (ze kterého je postaven) časem stárne, měkne, kroutí se a snažit se model dostat do vzduchu by mohla být letová sebevražda. Dvojkový Klacek také skončil havárií, kdy hned po startu (z ruky, za hospodou) povolili ocasní plochy, kormidla se pohnula a model šel po pár metrech tahu motoru neřiditelně k zemi. Tímto jepičí život dvojky skončil – kromě zlomené hřídele motoru (teď mám dva motory, ale žádnou hřídel!!!) došlo k poškození ocasních ploch – a to tak, že jsem upustil od jejich opravy a rozhodl se postavit nové – to byla skvělá oddechovka, vzít do ruky tužku, pravítko, kružítko a gumu (!) a na čistý papír kreslit (a trochu upravovat po svém) novou výškovku a směrovku. A pak ta práce s balzou, tomu prostě říkám dokonalý relax, to je lepší než prášky na uklidnění … :-)
A tady nám začíná nový příběh, tedy Klacek 3, odborně značený Klacek Mk.3, Evo I. :-)
- a zrodila se trojka … :-) - pamatujete se na to, co jsem psal v článku „projekt Klacek“?
Cituji –
„ … vhoďte na mne v práci stres a nějaké ty katastrofy a vypadnou ze mě „šílené nápady“ … :-) Vysvětlím blíže – zjistil jsem, že když už to v práci fakt vypadá na „Chocholouška“ (říkám všem, že už tam mám rezervovaný pokoj č.307 :-)), tak u mě jako odreagování docela spolehlivě funguje modelařina – pokud by tomu tak nebylo, byl bych „tam“ už určitě :-( A když se situace nějak výrazně změní - „… vhoďte k tomu nějakou tu katastrofu…“, tak mě napadají skvělé nápady (tedy podle úhlu pohledu, že … :-). A jak jistě tušíte, v práci přituhuje – pokud by někdo chtěl, může přinést nějako dobrou lahvinku a já se vypovídám :-) – takže se tulím ke své kamarádce modelářce (rozuměj, modelařině!) a oživuji „projekt Klacek“. A jelikož nikdy není tak, aby nemohlo býti ještě hůře, tak přidaná hodnota z katastrof generuje spoustu konstrukčních nápadů a vylepšení :-). To je se mnou sranda, že jo … „
A asi to nebude náhoda, od 9. prosince loňského roku probíhá na ETE odstávka prvního bloku a je to takovej hukot, že se chodím domů prakticky jen vyspat a když náhodou (!) přijdu dříve, nic se mnou není a vypadám jak prázdná schránka s tupým pohledem :-). A opět, abych se z toho nezbláznil, schovával jsem se do pracovny, kde jsem si hrál s Klackem (modelem!!!) – když se teď ohlédnu zpět, tak vlastně ani nevím, kdy a jak se mi to vlastně podařilo, celý leden mám nějak mlhavý, fungoval jsem tak trochu jako robot, který si nic nepamatuje …
Každopádně, asi hlavním impulzem pro oživení Klacka bylo zjištění, že motor z „uhynulého Pluta“ – koukám, že jsem ani nereferoval zde na stránkách, skonal v poslední den roku 2017 při létání za hospodou – R.I.P. … Ale zpět k motoru – měl jsem v plánu pořídit Klackovi motor nový, silnější než původní, ba jsem měl i vyhlédnuto (combo s reglem), čekalo se jen na peníze a vhodnou chvíli. Pak na mě vypadl motor z Pluta, lehce jsem kouknul na parametry a bylo rozhodnuto – jestliže u původního E-maxe udávali maximum nějakých 250W, tak Ray má psáno maximum 340W. I když si o těchto hodnotách nedělám iluze, tak už jen poměr těchto hodnot dává naději. A pokud budeme porovnávat skutečně naměřené maximální hodnoty (statické), tak u původního motoru to byl příkon 174W (10,6V, 16,4A), což při uvažované účinnosti 0,8 (80%) dává nějakých 139W při 9700ot/min (vrtule APC C-2 9x4,5) a při váze 1180g nám vychází 118W/kg. A s tímhle vybavením létal Klacek velmi dobře. Raye sice nemám zatím v Klackovi odměřeného, ale v Plutu s vrtulí 8x6 to dávalo 214,5W (11,0V, 19,5A), což je při 0,8 nějakých 172W (při 10600ot/min) a budeme-li počítat s váhou 1160g (zváženo), jsme na 148W/kg. A to beru :-)
Jinými slovy, trojka Klacek je hotový, nastavený a v podstatě připravený k letu – i když počasí venku vypadá spíše na dodělání lyží, ale to asi nestíhám. Původně měl tohle být celý článek o předělávce Klacka na Mk.3, ale nějak jsem se v úvodníku rozepsal, takže K3 si vysloužil článek samostatný … :-)
A abyste neřekli, tak sem dám první fotky hotového K3 :-)
Klacek Mk.3, Evo I.