RC klub Kramolín
Dnešní datum: 10. 09. 2023  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Download :: Weblinks  

Galerie

Rejštejn - 5.11.2011 - 18
vyhlášení výsledků 2011
zobrazení: 960
známka: 0


* Přestavba řízení u podvozku TT-01 - díl druhý …

Vydáno dne 31. 01. 2013 (6031 přečtení)

… aneb pokračujeme v úpravách

Tak přípravné práce máme hotové a můžeme na nové sloupky montovat naše nové, upravené řízení …


Do připravených otvorů se závitem v nových sloupcích řízení zašroubujeme nosné šrouby M3 - měly by mít zápustnou hlavu, aby nám „netrčely“ pod vanu a příliš nezeslabovaly spojení mezi vanou a sloupky. Délku šroubu změřenou nemám, ale logicky bych to viděl takto - jestli si pamatuji, tak tyčky měly 15mm, alu ramena řízení bych viděl na 10mm a u samojistné matice bych to odhadoval také tak na 10mm, suma sumárum mě vychází délka 35mm :-) Závit v plastu by měl být natolik těsný, že by měl šroub držet „nafest“, pokud ne, použijeme oblíbené anaerobní lepidlo …

… upevnění ramen řízení …








Popis k fotkám – pod ramenem je vidět podložka, nahoře může být také …


Ramena máme upevněné, krásně volně se nám protáčí kolem dokola, takže můžeme vyrábět spojku ramen - protože jsme zvětšili rozchod os ramen o cca 13mm, nemůžeme bohužel použít původní al díl a musíme si vyrobit nový. Možností je několik, já jsem zvolit tu nejjednodušší variantu, alespoň to v první chvíli tak vypadalo … Vezmeme závitovku M3, podle rozchodu ramen a použitých koncovek uřízneme příslušnou délku a našroubujeme námi zvolené koncovky. Jo, ještě před tím na závitovku vložíme „tažný element“, tedy „bazmek“, přes který nám bude servo pohybovat s řízením. U mě to vyhrála elektrikářská „čokoláda“, tedy přesněji „střeva“ z její nejmenší varianty. Původní šroubky putovaly do „zásobního šuplíku“ a na jejich místo nastoupil „červík“ M3 pro upevnění a upravený (zkrácený závit) kloub M3 MP JET. Vlastní provedení je snad dostatečně vidět na fotkách a pozice „tažného elementu“ je zvolena „tak akorát“ v kombinaci s táhlem od serva - proto je tam červík, aby to šlo „štelovat“ … :-)

… nová spojka ramen řízení …








Malá poznámka - nevím, proč mám na druhé fotce rozměr 57,5mm, mělo by to být stejné, jako je rozteč nových sloupků, tedy v tomto případě 56mm … :-(


… úprava kloubů spojky ramen …






Moje řešení spojovací tyče je jednoduché, ale ukázalo se, že má jednu malou chybičku - při záběru serva vznikají na spojovací tyči i další síly, které se snaží celou tyčí pootočit. Použijí-li se klouby MP JET (a podobné), tyč se pootáčí a tím vznikají v řízení nežádoucí vůle. Řešením je použití koncových kloubů, které dovolují pohyb jen v jedné rovině - vzorem budiž původní al spojka ramen řízení. Já to vyřešil způsobem, který je patrný z fotek …


… montáž spojky ramen řízení …








Spojovací tyč je šroubky M3 připojena k ramenům, výškovou vůli nad kardanem dělá spodní matka (viz. předchozí fotky). Tato výška stačí při použití jednodílného alu kardanu, já jsem musel vůli zvýšit použitím samojistící matky (ne kvůli její funkci, ale její vhodné výšce …), protože mi procházela nad volnoběžkou příliš těsně - každý nechť si upraví dle svých potřeb … Táhlo k servu řízení je opět z mých oblíbených kloubů M3 MP JET a tyče M3, v mém případě stavitelného táhla ze šuplíkových zásob.

A protože nic není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá, při prvních praktických zkouškách se ukázalo, že při větším odporu pro zatáčení kol (např. zablokování větví apod.) má servo takovou sílu, že dokáže pootočit celou závitovkou v koncových kloubech spojovací tyče řízení. Na vlastní funkci zatáčení kol to nemá velký vliv, ale ideální to není a jisté vůle v řízení mohou vznikat. Takže opět mírná úprava či spíše doladění - změříme si mezery mezi konci kloubů a „tažným elementem“, najdeme nějaké „mezikusy“ daných délek ( u mě to jsou speciální matky M3 - co modelář dal … :-) ) a ty přes anaerobní lepidlo našroubujeme na závitovku - doporučuji anaerobákem „podlít“ i „tažný bazmek“ a klouby. Nakonec ještě můžeme jako já to vylepšit přetažením smršťovačkou, která je v místech dotyku s klouby bodově přilepena vteřiňákem - celé se to ještě více zpevní (a při bodovém přilepení je to v případě nouze i rozebiratelné) a máte-li také modrou smršťovačku, bude vám to také ladit s modrými alu díly podvozku :-). Škoda, že ta modrá není ještě v metalíze … :-) :-) :-)


… zpevnění spojky ramen řízení …








… táhla řízení …








A co dál? No jasně, táhla řízení mezi rameny řízení a koly - bohužel, úpravami se vzdálenost mezí pákami a koly tak zmenšila, že nejde použít mé oblíbené klouby M3 MP JET (mají moc velkou vzdálenost mezi kloubem a tělem pro tyč M3), takže jsem musel zalovit v zásobách a vylovit táhla pro menší klouby - řešení je vidět na fotkách. Výškové nastavení na pákách u kol je proto, že je mezi pákami velký výškový rozdíl a nedělalo by to dobrotu - použitý je distanční ocelový sloupek z nějakých součástek … :-). Počítám s tím, že plasty použitých kloubů se rychleji opotřebují a budou potřeba tak v půlce sezóny vyměnit, berme to jako spotřební materiál … :-)

… a máme hotovo …




Tak, a je to, řízení má jako nové, můžeme začít ladit něco dalšího … :-)


Celý článek | Počet komentářů: 1 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

RCK hledá

Hledej na webu
Hledej na RCK


Vybrané termíny
17.09.2020: aktualizace v článku "Létejte, co se dá …"
do download přidány další informace z RCR 09/20 a odkaz na "droní" stránky s informacemi, včetně odkazu na stránky UCL, kde by se měly objevit informace o registracích a testech Létejte, co se dá ...



Všechna práva pokud není uvedeno jinak si vyhražují členové RCK a užití materiálu je možné jen s výslovným souhlasem a uvedením odkazu na stránky RCK.

Vytvořeno prostřednictvím phpRS - redakčního systému.

Hostováno u MHServis.cz - tvorba www stránek