… aneb když nemá technika svůj den.
Když se letos objednával „balík“ zboží z Číny, podařilo se nám přemluvit i Míru, aby s námi také už přešel „na střídavinu“ a tak v objednávce přibyl mj. další kousek komba Ezrun 9T / 35A-SL. Nějak jsme ale neuvážili, že si Míra s novou technikou nějak nepadnou „do noty“ a budou si dělat navzájem potíže … :-( O neslavném konci nových LiPolek jsem se už zmiňoval (volně se pohybující šroubky a servisní konektor a výsledkem jsou rezervní silové a servisní kabely a plast hardcase …), o nefunkčnosti regulátoru Ezrun asi také - regulátor fungoval jak má, jen mu chyběla taková drobnost - netočil s motorem („… chodí to dobře, ale neseje …“) - bůhvíproč to „cíťovi“ Mírovi vadilo (a mě se ani jednoho - Míru ani regl - nepodařilo přemluvit ke „změně názoru“ …). :-) Takže Míra někde (asi na ebay …) zakoupil regulátor nový - sice Turnigy, ale jinak úplně stejný a tradičně ho rovnou po koupi předal mě (… nepoučitelný to člověk …) k úpravě konektorů a vyzkoušení …
Nový regulátor jsem si vzal domů, nejprve ho vyzkoušel (s redukcí konektorů Tamiya - G4) a po ověření správné funkce jsem toto oznámil majiteli (který potřeboval napsat reference) a přistoupil k úpravám. V rámci šetření svých sil jsem u výměny silových konektorů přistoupil k variantě výměny celých vodičů od aku - na původním, nefunkčním reglu už byla výměna provedena. Sice se to ukázalo jako ne až tak dobrý nápad (ochranným lakem PCB „číňan“ rozhodně nešetřil !), ale nakonec se to podařilo (jo, plynovka a „maxi“ hrot dokáží divy …) a poté jsem upravil i napájení větráčku chlazení reglu - přesun vodičů z napájení napětím aku na napětí z interního BECu. Potom jsem regl naprogramoval - rozsah signálu podle servotesteru a parametry podle podle svého reglu. A teď důležitá věta - nakonec jsem regl vyzkoušel ve svém autě a VŠE SPRÁVNĚ FUNGOVALO !!! Ještě jednou pro Míru - úpravy na reglu NEMĚLI NA SPRÁVNOU FUNKCI VLIV !!! :-) :-) :-) Poté jsem regl. předal majiteli, aby se mohl připravit na „Třemošnou“ a nemohl se na nic vymlouvat … :-)
No, a v Třemošné přišla ta „pravá katastrofa“ … Míra vybalil auto a začal zkoušet, jestli to vlastně vůbec jede - a ono to vlastně nejelo :-). Z auta se ozývaly pazvuky, nevěštící nic pěkného a auto místo jízdy jen předvádělo cukání ala padoucnice - asi převody. Začala rychlá „rozborka“ - Míra připomínal chirurga, který má kolem sebe spoustu asistentů (nás), kteří mu nejen radí, ale i podávají nástroje a náhradní díly - v autě vyměněno skoro všechno pohyblivé, ale pokroku (kromě změny pazvuků) dosaženo nebylo. Pak přišla teorie od JardyS - regl jde jen na „dvě fáze“ a proto motor škube - tato teorie byla podpořena zkouškou na jiný Jardův regl. S ním to „fachalo“ a tak Míra odjel závody s půjčeným reglem. Potud vše OK, ale co jsme si vyslechli ! … „že já se nechal ukecat do nového vybavení, starý makalo bez problémů (sice až tak ne, ale …), to mě to už stálo peněz a starostí … atd., atd. …“ A stávkující regl. putoval zpět ke mně se slovy - „ … než ses do toho začal vrtat, tak to makalo, tak se snaž …“ :-) No jo, má pravdu předsedo, tak jsem se holt musel snažit … Ještě v Třemošné jsem vyloučil teorii o tom, že nedokonalé přepojení větráčku na výstup z BECu (drobné drátky) mohl za problémy reglu, a tak nezbývalo, než regl odvézt domů a podrobit důkladné kontrole, případně opravě …
Když nastala „vhodná konstelace hvězd“, šel regl „do rozborky“ a pod důkladnou kontrolu - jak pod lupu, tak pod měřáky … Co šlo, to jsem změřil, co šlo, to jsem zkontroloval, co šlo, to jsem pročistil. Pak se regl. přestěhoval domů, na zkoušku v mém autě. První zkouška - „bohužel nic, pane inženýre …“ Tak zkouška dva, motor z auta ven a zkouška v „laboratorních podmínkách“ - co všechno muselo z auta ven a jak vypadá „laborka“ je vidět na fotkách … Jo, před tím jsem ještě musel přeprogramovat rozsahy pulzů, především neutrálu, protože byly tak nějak „úplně mimo“!!! A pak „laborka“ přinesla první „hmatatelné výsledky“ - odlehčený motor sice stále vydával „pazvuky“, ale začal se lépe točit ! Aha, něco je jinak - zkusil jsem ještě přeházet „fáze“, ale výsledek stejný - v plánu bylo dále vzít „sestavu“ na osciloskop, aby se „vidělo“. Než k tomu však došlo, zkusil jsem ještě jen tak letmo zkouknout naprogramování reglu přes programátor - moc jsem od toho nečekal, vždyť to kontroloval v Třemošné Jarda, expert na motory a regly (od něj jsme my, laici, čerpaly zkušenosti …) - a málem jsem to také přehlédl! Konkrétně u položky 9. - Timing - nastavená hodnota byla „5“, tedy časování 15° ! Sakra, to je hodně, my ostatní máme tak „2“ (3,75°) nebo spíše „1“ (0°). Nu což, zkusíme dát 0° a „prubnout to“ na servotesteru v „laborce“ ještě jednou ! A hurá, zázraky se dějí, ono to krásně maká !!! Ještě jedna zkouška na 3,75° (též OK) a motor jde na testy do auta. A světe, div se, ono to funguje, vyzkoušeno i v improvizovaných jízdách po bytě ! Hurá, hurá a ještě jednou hurá, podařilo se to, nebudu „za blba“, který oddělal další regl. a Míra si bude také moci užívat „slastí střídaviny“ … Takže regl zabalit, převézt do Kramolína, v tichosti ho vyzkoušet v Mírovo autě (aby na to jeho osoba neměla negativní vliv :-) :-) :-) !) a pak ho před svědky FUNKČNÍ předat majiteli :-) :-) :-). Jen doufám, že negativní fluidum nezasáhlo i model a nepřestane to všechno fungovat …. :-) :-) :-).
takhle jsem to nejprve zkoušel ve svém autě …
a takhle pak v „laborce“ …
a takhle to teda fakt nechodí …
Nuž, snad to bude vše OK a technika nás bude mít už ráda - kde „udělali soudruzi z NDR chybu“ a jak se tam špatná hodnota časování dostala nevím, ale jak je vidět, i „mistr tesař se někdy utne“ (tím mám na mysli JarduS) a drobné nesrovnalosti přehlédne - jo, to se holt stává, hlavně, že se to vyřešilo a Míra nemá další regl na náhradní díly … :-) :-) :-)
… a přece se točí … :-)