… aneb – konečně závodní verze
A opět platí poznámka o tom, že za „všechno“ může Aleš, i když musím přiznat (ač nerad :-)), že tentokrát může i za spoustu užitečných nápadů a úprav, takže výsledek není jen dílem „geniálního konstruktéra“ (na podpisy se, prosím, řaďte do fronty :-)), ale „geniálního týmu“ (máme i jméno – jižní větev RCK, oficiálně RCK Jih), kdy skvěle fungoval „brainstorming“ (bohužel s vedlejšími účinky – podpora rychlé sublimace rumu z láhve …). Takže nyní máme podvozky dovedené k dokonalosti (až do prvního zjištěného problému, že …) a uvidíme, jak to budou piloti tomu podvozku kazit …
A teď změny oproti prototypu:
Plata a parohy:
horní plato - al plech cca.3mm, zatím moje ruční výroba, ale u M.Pellera profi díly
dolní plato - já mám uhlíkové od Embieho, Aleš mojí ruční výrobu z Al plechu cca.3mm dle jeho požadavku
parohy - já opět uhlíky od Embieho, Aleš opět mojí ruční výrobu z hliníku dle Embieho vzoru, ale v modifikaci dle Nováka (přece se mu nebudu dělat s obloučkama a kudrlinkami !!!)
dolní a horní plato, přední a zadní parohy
Držák aku a kryt motoru:
držák aku - já plastový domeček originálního designu :-) a geniálního zavírání :-) :-), Aleš dva al vingly (opět moje práce) a obšlehnutý můj vynález zavírání :-) :-)
kryt motoru - opět můj super nápad (já originál, Aleš kopii :-)), tentokrát si Aleš kupodivu vyráběl sám :-)
držák aku a kryt motoru
Motor a regulátor:
motor - vysvětleno už u popisu prototypu, lišíme se s Alešem typem motoru a provedením – já plný, Aleš s dírama (práce na zakrytí) a hlavně typem a umístěním silových konektorů. Já mám repasi od Jardy S., takže už tam jsou napevno napájené konektory G3,5mm (super), kdežto Aleš má funglovku, která má nějaké speciály, které jsou přitažené malýma Šroubka k PCB (skrz PCB), takže kvůli poloze a manipulaci bylo nutno udělat kabelový mezikus na G3,5mm (on stejně časem dojde k variantě připájení G3,5mm k PCB, vsaďte se …:-)). A určitě k tomu přispěje i zkušenost z „předsezóního testování“, kdy jsme na Alešově autě zoufale hledali příčiny občasného nefungování motoru, zahrnující nekonečnou řadu nastavování reglu, kontroly přijímače a možného rušení, opravy vodičů v servokonektorech a tak podobně, aby se příčina nakonec ukázala v „silovině“, přesněji ve zmíněném origo připojení na motoru. Jo, jo, ještě že jsme oba dva elektrikáři s platnou vyhláškou 50 … :-)
regulátor - kromě nastavení reglu spočívaly „konečné“ úpravy v jeho „zaplastidipování“, ochranu vodičů k motoru (silové a senzorové) – vsazení do ochranné silikonové bužírky, a nakonec i v novém upevnění reglu na horní plato. Tentokrát se mi nechtělo regl uchycovat na sucháč (oboustranku tady moc nepoužívám kvůli občasné nutnosti demontáže) – jednak jsem pak stejně regl ještě upevňoval stahovačkou (sucháč po čase – kvůli prachu a tak – přestal spolehlivě držet) a hlavně, chtěl jsem využít hliníku horního plata k podpoře chlazení integrovaného BECu v reglu.
Malá odbočka pro vysvětlení – stabilizátory vnitřního BECu jsou přes teplovodivou gumu „připláclé“ k spodní straně krabičky reglu. Pokud máme normální podmínky (není vedro, BEC není extrémně zatěžován, povrch krabičky je volně v prostoru apod.), tak tohle řešení funguje dobře – plast krabičky je částečně teplovodivý, takže plocha povrchu stačí „šváby“ uchladit. Ale v závodním autě? Na spodní stranu nalepíte sucháč (ten fakt teplo nevede), boční stěny krabičky vám velmi brzy pokryje prach (pro teplo stejnej fujtajbl jako sucháč) a pak je v Klatovech tradiční extrémní vedro a vy řešíte, proč vám vypíná „palubní elektronika“. Aha, vedro, regl se blbě chladí, takže k origo jednomu ventilátorku na vrchním chladiči reglu přidáte další (jeden a více :-)) a říkáte si, jak jste tomu pomohli. Jojo, koncové tranzistory pod chladičem vám děkují, ale BEC, který je na druhé straně PCB (a tedy mimo chladič) tiše pláče a nejraději by vám nafackoval, páčto jste mu vůbec nepomohli, naopak, ještě více jste ho zatížili …
Dobrá, vrátíme se z odbočky – takže jsem chtěl podpořit chlazení BECu přilepením spodní strany krabičky přes teplovodivou oboustranku (to jsou vynálezy, co?) k al ploše horního plata. Fajn, jak potom upevníme regl? A opět zde musím skromě :-) představit svoje řešení, které si vzalo inspiraci v například v připevňování chladíčů procesorů, pamětí a podobně – chladič je přitlačován pružným elementem (plíšek, drátek apod.) k „švábíkovi“. Takže pružný drátový držák přitlačuje regl (přilepený tou oboustrankou) k platu. A Aleš má samozřejmě stejné řešení – bodejť by ne, když jsem mu ho také dělal já :-)
motor a regulátor
Ramena, kardany páky, řízení atd.
- stejné jako u prototypu, či jemně modifikované, např. horní ramena jsou přizpůsobena upravený parohům …, přední kardany už jsou délkově stavitelné …
Přední nárazník:
- dolní držák nárazníku univerzální z cuprextitu, na něj se pomocí držáku z TTčka připevňují měkké nárazníky (z modrého matroše) podle kastle – jiný je na Myšáka, jiný na Bávo … :-)
Přední nárazník
Nastavení podvozku:
- tak dlouho jsem přemýšlel, jak nastavovat podvozek (sbíhavost/rozbíhavost, odklony atd.), až jsem si postavil setup přípravek dle vlastního návrhu, samozřejmě inspirovaný „profi“ setupy, ale z dílů, které byste u kupovaných „setupů“ hledali marně – bude-li zájem, popíšu podrobněji … A pak už jen „vyšpiónit“ hodnoty jednotlivých nastavení a podvozky nastavit – tedy můj a Alešův …
Pérování:
- nové tlumiče a pružiny (TrackStar z HobbyKingu) jsme už zkoušeli na prototypu, tady už jsou v kompletu, jestli se na nich ještě bude něco nastavovat, to se uvidí v průběhu sezóny …
tlumiče
Nastavení:
motor - vzali jsme nastavení reglu dle výrobce, porovnali ho s nastavením na netu a hlavně s nastavením od Jardy S. Pak jsme se nastěhovali k Alešovi do garáží (garáže pod terasáky) a zkoušeli, jezdili, nastavovali a zase zkoušeli, jezdili, nastavovali a tak … Teď to máme nějak nastavené, dle pocitů zatím ideálně, uvidíme, co přinese sezóna.
řízení - v rámci nastavování regulátoru jsme nastavovali i řízení – jednak výchylky, ale hlavně exponenciály. Opět zatím ideál, opět uvidíme, co ukáže sezóna …
Osy ramen:
- dlouho jsem vzdoroval a přemýšlel, jestli můj způsob upevnění ramen – ocelové osy se stavěcími kroužky (nebo segrovkami) na konci – se principem opravdu liší od Jardova – tedy upevnění těchto os červíky uprostřed. Padlo na to mnoho elixírů a nakonec jsem prubnul Jardovu verzi – musím přiznat, že jsem to potom pochopil a dal mu za pravdu, takže mu tímto děkuji za nápad … :-)
A to je asi tak všechno, uvidíme, jak to bude řidič kazit podvozku, páčto ten je dokonalý (ten podvozek) … :-)
Kompletní fotky „závodního“ podvozku TA-02 EVO II. si můžete prohlédnout
na mém rajčeti .