… aneb malý návod, jak se to může udělat – díl první
Na zkušebním TTčku jsem si, kromě jiného, vyzkoušel možnosti úprav řízení a co se teoreticky osvědčilo, to se může upravit na „závodním kousku“. Testovací podvozek ukázal, jak je to možné upravit tak, aby se rozsah a velikost nutných úprav omezily a řezalo se co nejméně. Např. se ukázalo, že výřezy pro kola mohou být o hodně menší než původně plánované apod. Takže vyzkoušeno máme, začneme řezat na ostro!
První částí, kterou budeme upravovat, jsou ony zmíněné výřezy v základní vaně pro prostor pro kola. Více než sáhodlouhý popis úpravy a rozměrů napoví fotky … Apropo, použitá vana není nová, má za sebou minimálně sezónu, takže je na ní tento provoz vidět a detailní fotky vše ještě zveličí, nedokonalosti jsou více vidět … Věřte, že na funkci to nemá vliv … :-)
… základní rozměry pro rozvržení linií řezů …
Popis k fotkám –
1) v podélné ose podvozku uděláme kolmici „K“ ve vzdálenosti 50mm od hrany dělící roviny předního „domečku“
2) na této kolmici si uděláme značky „Z“ ve vzdálenosti 50mm na každou stranu od podélné osy podvozku (nebo 45mm od hrany tunelu pro kardan)
3) linii řezu vedeme mezi touto značkou „Z“ a hranou zámečků („H“) pro přední držák nárazníku – přesněji je to vidět na fotce.
A poznámky - rozměry měříme co nejpřesněji, žlutý dřevěný metr byl zvolen pro názornost, je na něj lépe vidět, pravítko se na fotkách úplně ztrácelo …
… tvary a velikosti výřezů …
Ořez vany vedeme po šíkmé linii „Z-H“ mezi ložem pro šrouby držáku nárazníku (u fotek nahoře) a hranu „K-Z“ – správné provedení je na pravé straně vany (viz fotka), vlevo je to takové trochu nepřesné… Řežeme naším oblíbeným nástrojem, např. pilkou Zona či jako já, mojí oblíbenou Proxxonkou s pilovým kotoučem …
… provedení výřezů …
Na těchto fotkách je dobře vidět pohled na výřezy shora a také kousek, který nám po ořezu zůstane. Je jasné, že okraje řezu očistíme a zarovnáme podle svých zvyklostí a svých představ …
Vzniklou mezeru, budeme-li chtít, zaslepíme a zalepíme vhodným kouskem plastu a to tak, abychom trochu podpořili pevnost vany – tato záslepka tak trochu supluje odříznutou příčku okraje vany. V mém případě – nevím, jestli je to vidět i z fotek – jsem vlepovaný plast zahnul i za okraj vany – větší lepená plocha apod. Celek pak řádně začistíme a případně nabarvíme do barvy vany – na fotkách to ještě není vidět, ale můj bílý plast přijde také nabarvit na černo … :-).
… zakrytování otvorů …
Abychom mohli v případě potřeby otáčet rameny řízení bez omezení, musíme naše zaslepení oříznout – jedna z možností je na fotce …
Jedna malá rada a změna technologického postupu – záslepku díry ve vaně je dobré dělat až po přilepení nových sloupků řízení – bude nám tam méně překážet.
… nové lože pro ramena řízení …
Pro upevnění šroubů ramen řízení v nové pozici použijeme vhodné plastové sloupky - já jsme použil nějaké zbylé díly z TTčka, tuším, že by to mohlo být z alternativního lože serva - sloupky mají průměr cca.6mm a jsou z dobře lepitelného plastu (jako vana podvozku), takže po zalepení do vybraného místa budou prakticky tvořit s vanou kompaktní celek … Uřízneme si sloupky na potřebnou délku, na fotce to moc není vidět, ale je to 15mm. Poté je středně hustým vteřiňákem zalepíme na vybrané místo a ještě zbylé spáry „zatmelíme“ vylitím středním až hustým vteřiňákem - po jeho zaschnutí se vytvoří prakticky kompaktní celek - pozor, zasychání chce nějaký čas a další práce není dobré uspěchat … A ještě k poslední fotce - detail tam ukazuje hrozný „bordel“, ale ve skutečnosti to není až tak strašné a na funkci to nemá vliv - jednak se to ještě začistí a jednak to hned první závody „sjednotí“ vrstvou špíny... :-)
… umístění a vzdálenosti nových sloupků …
Nové sloupky jsou umístěny přesně do rohů mezi výztuhy, sbíhající se k původnímu uložení ramen řízení - na dalších fotkách jsou vidět rozteče původní a nové … Fotky s rozměry jsou po osazení sloupků, ještě před ořezem vany, poslední fotky je po ořezech a po vyřezání závitů …
… poslední úpravy nových sloupků řízení …
Následně vezmeme vrtáček příslušného průměru - pro závit M3 má být průměr 2,4mm, ale protože vrtáme do plastu, který rád teplem měkne a my nechceme mít závit volný, vezmeme tedy průměr 2,2mm. Tímto vrtáčkem provrtáme sloupky „skrz naskrz“ a následně do nich opatrně vyřízneme závit M3 (také „durch“). Ze spodní strany vany ještě uděláme zahloubení pro hlavu šroubu (aby nám při jízdě někde nedrhnul) a máme přípravu hotovou. Můžeme si práce zrekapitulovat (jestli jsme na nic nezapomněli) a nabrat síly na následnou montáž řízení - nebojte se, práce bude ještě dost … Takže si odpočiňte, pokračování bude příště … :-)