…. ale bohužel i jedna havárie.
První prosincový víkend jsme byli v Plzni a protože jsme měl, mimo jiné, i nějaké „plzeňské“ rodinné povinnosti, odolal jsem (ale jen tak tak) vábení Tonyho na WinterCup v Druzdové (fotky od Tonyho z této akce jsou v galerii). co jsem si však neopustil, bylo zalétání několika RC letadel (moje a tátovo; to byly také ty mj. povinnosti :-) ), z niž jedno zalétání bylo bohužel zároveň také poslední (aspoň dočasně, snad:-( ). Jednou z dalších mj. povinností (ale velmi příjemnou) byla Elišce slíbená návštěva Techmania centra v Plzeňské Škodovce (pachatel se vrací na místo činu?) – mohu jen doporučit, z naší strany to rozhodně nebyla návštěva poslední!
Ale zpět k létání – z mého hangáru se zúčastnily dva modely: jednak jsem chtěl před uložením k zimnímu spánku na chalupě (aby byl probuzen na „vánoční kramolínské létání“ …) ještě jednou vyzkoušet Čmeláka (úpravy těžiště; druhý byl v pátek předán novému majiteli ….) a potom byl v plánu zálet Pluta s novým křídlem s křidélky (včetně nastavení Tx a vyzkoušení úpravy s externím BECem). Z dědova hangáru byl na programu Cipísek (malý „motorák“ elektro, AC „400“, asi 1m rozpětí, ovládáno S,V,M ….) – drobné úpravy po drobné havárii (nepilotoval jsem já, ale synovec!) a především krásná dvoumetrovka od Multiplexu, EasyGlider ElektricPro (AC, 2m, S,V,K,M, Styropor apod.). Bohužel, tento model je pro nás asi zakletý, stále nás s ním provázejí nějaké problémy, bohužel často končící havárií, ach jo….!
Původní plánované páteční létání (byli jsme v Plzni brzy…) zrušilo intenzivní mrholení, takže se jelo do nového modeláře na Koterovské (apropo, mám od majitele pozdravovat Jiříka ….) a poté na náměstí na vánoční trhy (tímto se omlouvám Mírovi za neúčast při předávání „kontrabandu“…) a na létání došlo až v sobotu. První část byla dopoledne – protože se nějak nepodařilo vzbudit synovce (inu, mládí…), jeli jsme s tátou sami a to na pole/louku „na švabiny“ – povrch trochu rozměklý, ale udržel nás i auto, a ten krásný výhled na Plzeň! Lehce boční vítr komplikoval starty z přilehlé silnice (stejně Pluto nějak zatáčí, asi budu muset srovnat podvozek…), ale pro létání ideální.
První šel do vzduchu Čmelák, až se trochu přeprogramuje Tx (např. mix THR-ELE apod.), bude létání s ním super, je to prostě paráda, až budou ve vzduchu oba dva, bude to zážitek – jen si jej musím nějak barevně odlišit (už víme jak, jen to v K. dodělat…).
Poté došlo na zálet Cipíska – jen ty změny vysílače, to je něco! – živý model, po vytrimování a omezení výchylek směrovky příjemný model, motor má dost síly a model si nechá dost líbit – jen při velkých výchylkách SOP byl občas záludný. Po úpravě paráda, vhodný jako pokračující, už živější model pro nácvik létání (pro začátečníka, který už má za sebou základy s hodným elektrovětroněm). Skvěle jsem si zalétal, jen ta zima na prsty kdyby nebyla ….
Následovalo Pluto – po dvou neúspěšných startech z asfaltu jej táta bere do ruky a na plný plyn jej lehce odkládá do vzduchu pod úhlem cca45° - Pluto poslušně a svižně vyráží vpřed, bez jakéhokoliv problému, bez prosednutí a snah někam uhnout! Tak takhle se startuje! Pár okruhů pro vytrimování křidélek (chtělo to poměrně dost, mám ještě co upravovat) a potom jen létání a létání a učení se s křidélky – konečně hodný model, na kterém mohu bezpečně trénovat svojí pravačku, abych byl schopen také „vyšší pilotáže“ :-). Jo, cesty osudu a učení jsou trnité, NIK za to zaplatil svým životem …. Ale Pluto je hodné, nechá si hodně líbit (tak na čtvrt plynu, na plný plyn je to „dábel“), jsem s ním velmi spokojen! Zbývá už jen pár kroků k jeho plánovanému cíli :-).
No, a nakonec došlo i na nebohého EasyGlidera …. Po problémech s integrovaným BECem (malá zatížitelnost) dostal model BEC externí (3A, od „Bela“, stejný jako je v upraveném Plutu) a po předchozích problémech s rušením v instalaci se zdálo být vše vyřešeno. Model sestaven, vyzkoušen, nastaven, zkontrolován a připraven k letu. Vše se zdá být v pořádku, model krásně startuje, majestátně stoupá a točí první pravou zatáčku (zatím vše mnou řízené …). Pak však neočekávaně motor ubírá výkon a model klesá k zemi, letíce od nás pryč. Pokouším se přidat plyn, přitáhnout výškovku a lehce točit vlevo (tj. otočit na přistání k nám…). Nic, na má pokusy model nereaguje, naopak, trochu cukají serva (tj. kormidla) a motor. Můj chabý pokus u zastavení motoru a přímé přistání nemá účinku, naopak, i když přitahuji „jako blázen“, EasyGlider si to pod plynem míří rovnou k zemi, naštěstí (?) přímo rovně … Rána je i na tu vzdálenost dobře slyšet a pak už jen ticho, nezmohu se na nic víc, než chabé „promiň….“. Protože máme otevřené auto, vydává se pro zbytky táta, já hlídám … Při návratu má táta slzy v očích, já se nedivím, trup je za křídly totálně přelomen, vybavení visí z kabiny, jediné relativně nepoškozené jsou křídla a ocasní plochy. Ach jo, tohle už se neopraví, to je na nový trup! Doprčic, nejhorší je, že jsem opravdu nemohl nic dělat, prostě to vůbec nereagovalo, zkrátka stejná závada, projevující se až za letu, při simulaci podobných podmínek se nic neprojevilo! No, bude to chtít v novém trupu udělat vše jinak, začít zkrátka „od podlahy“. Takže tímto ještě jednou, táto promiň ……
I přes to všechno měl táta a synovec chuť létat i odpoledne (jen Máťa už měl na výběr jen jedno letadlo, nemá vyspávat ….. :-) ), takže se jelo na malé modelářské letiště v Božkově, pro znalé - je to naproti „přes řeku“ od areálu Sokola, co byly závody RC Rally. Původně jsem zde ani nechtěl létal, nerad se motám se svým „leteckým neuměním“ zkušeným na letišti, ale po příjezdu se z množství parkujících aut vyklubal jen jeden aktivní modelář, který se ukázal příjemným a tolerantním, takže jsme se ve vzduchu (i na zemi) vystřídali, i jsme si mezi povídáním zalétali. Máťa dvakrát protáhl Cipíska (docela mu to už jde, tedy Máťovi :-) ), já nejprve Pluto (start z tátovo ruky, přistání přesně do jediné otevřené díry na letišti ….) a potom i Čmeláka – s ním jsem létal na přání – nízký pomalý průlet, nízký rychlý průlet atd., Čmeláček je hodný, jen občas chce k obratům nutit, asi to není model pro úplné začátky létání ….. Ale „místnímu“ se model líbil, „odborně jsme pohovořili“ (já pohovořil, on odborně :-) ), představil prý by si ho jako svoje polétalo, jako odpočinek od svých stíhaček – apropo, měl tam krásného Texana (přiznám se, že tohle letadlo miluju ….), rozpětí tipuji tak na „metršedesát“, pohon elektro (ale zvuk to mělo „spalovací“), prý je to jen „plečka“ na trénink, se spec. velkými koly! Já chci taky takovou „plečku“ !!! No, na něj jsme zkrátka neměli ….. Ale paráda, příjemně strávené odpoledne, a tentokrát všechno přežilo bez úhony !
Mohu-li to tedy shrnout, nebýt nešťastné havárie EasyGlidera, byl to příjemný, nejen modelářský víkend. Tímto zdravím Plzeň. :-)