RC klub Kramolín
Dnešní datum: 10. 09. 2023  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Download :: Weblinks  

Galerie

Mileč - 15.8.2009 - 37
letadýlka
zobrazení: 1614
známka: 0


* Nové výztuhy pro křídlo Shanahana …

Vydáno dne 14. 04. 2016 (2862 přečtení)

… aneb - upgrade motoru překonal původní konstrukční limity :-)

Nový motor pro Shanyho se osvědčil, už ani nemá potřebu utíkat z trupu pryč, při posledním létání jsem mu dokonce udělal i ty zapomenuté otvory pro vstup chladícího vzduchu (oni tam původně byly, ale po opravě čumáku „se na ně nějak zapomnělo“ …), takže může panovat plná spokojenost. Ale, jak to tak bývá, opět tu je jedno (?) veliké ALE! Jak se při posledním létání ukázalo, budeme muset u Shanyho stanovit nějaké bezpečnostní letové parametry (jako u dospělých letadel) - holt původní konstrukce s tak velkými silami prostě nepočítala …

Pokud jde o přímý - i když rychlý let, nebo kolmé stoupání, tak je to všechno v pohodě a konstrukce nijak neprotestuje. Jde-li o přemet, let na zádech či o obrácený přemet (vyzkoušeno … :-)), tak se zatím také nic zvláštního nedělo - i když si myslím, že už konstrukce úpí, jen to není až na zem slyšet.

ALE - začne-li pilot trochu blbnout a dělá všechny možné či spíše nemožné psí kusy a rádobyobraty, začnou být potíže. Mám-li být konkrétní, tak se jednalo o velmi utaženou zatáčku (nestalo-by se, pokud by pilotovi stačili klasické výchylky 80/80% a neblbnul s maxi výchylkama 100/100% … :-(), podpořenou letem na plný plyn … Polopaticky - pálíte si to maximálkou na fullgas a pak vezmete naplno za směrovku a výškovku (pamatuji-li si dobře, tak šlo o stoupavou „bojovku“ …), při které ale na plyn nešáhnete a necháte jej naplno!!!

Což o to, letový projev byl parádní, Shany poslechl okamžitě a otočil se „na pětníku“, ale při tom se ozvalo zlověstné zapraskání a někteří nejmenovaní jedinci (nebudeme jmenovat, viď Míro :-)) říkali něco v tom smyslu, že to mám udělat ještě jednou a mám zase co dělat (rozuměj – opravovat)… Ale pilot se nenechal zviklat, prolétl kolem sebe a když při tom nic neodpadlo, šel v klidu na přistání … :-) Pravda, při letu bylo vidět, že křídlo už není do „U“ (rovný střed a delší „uši“), ale tak nějak do „W“ (tedy tak, že rovný střed už není rovný, ale do slušného „V“…), ale Shany svým chování žádné změny nenaznačoval a přistál naprosto spolehlivě a standardně - tedy přesněji - Shany přistál spolehlivě a pilot standardně, tedy kilometr od sebe … :-)

Až když jsem bral model do ruky, tak jsem teprve viděl, jak veliké to „V“ je - přesné měření ukázalo, že má velikost jako kráva …!!! Jak je vidět na fotce, hliníkové (či duralovo-hliníkové) výztuhy polovin křídla (pletací dráty), vydrží hodně, ale je-li toho už moc, prostě se ohnou, ale neprasknou - což bylo dóóóst velké štěstí … :-)

Rovnat tyhle ohnuté spojky se mě nechtělo - příště už by to mohlo prasknout - takže zbývalo jen udělat nové. V úvahu přicházely dvě varianty - první byly spojky opět z pletacího drátu a druhá - spojky z uhlíkových tyček. Vyhrál uhlík (ani se mě neptejte proč, vlastně sám nevím …) a začal jsem otravovat strojaře odborníky na pevnost s otázkou - co bude pevnější, uhlíková tyčka nebo trubička …

ohnuté původní výztuhy a materiál na výztuhy nové





Prakticky všichni jsme se shodli na trubičce, takže jsem začal lovit v zásobách a kupodivu našel. Následující fotka ukazuje, co všechno jsem k práci použil - anebo jinak, co všechno mi k této práci stačilo … :-)

jsme připraveni, hurá do práce …



No, a nebyl bych to já, abych to ještě „nevylepšil“ – do každé trubičky jsem ještě vložil a zalepil ocelový drát, čímž by měl vzniknout jakýsi „sendvič“, který by měl pevnost spojek ještě zvýšit a udělat jakousi pojistku pro případ, když by chtěly uhlíkové trubičky přeci jen prasknout. Ale myslím si, že to už by síly na konstrukci modelu byly tak veliké, že by povolilo něco úplně jiného … :-)

hotové nové, „sendvičové“, výztuhy



Při zkoušce nových výztuh se ukázalo, že kratší uhlíkovka má tendenci prolézt i zúženým koncem trubičky v křídle, takže „sendvičový“ drát v ní musí být delší, aby se v křídle opřel o první žebro. A s tím opíráním opatrně, tenhle drát je schopen balzovým žebrem také prolézt (ověřeno), takže montáž musí probíhat s citem – ha, ha, prostě pro mě ideál … :-)

křídlo s krátkou trubičkou pro kratší výztuhu



Takže hotovo, opraveno, teď už jen zalétat, což se mi stále nějak nedaří, konstelace planet nějak není elementálům nakloněna … :-( Nejbližší možnost (kromě šance v ČB) se jeví o víkendu 30.4. -1.5 v Kramolíně, přesněji v Milči – přidá se někdo? – samotného mě to moc nebaví …. :-(


Celý článek | Počet komentářů: 1 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

RCK hledá

Hledej na webu
Hledej na RCK


Vybrané termíny
17.09.2020: aktualizace v článku "Létejte, co se dá …"
do download přidány další informace z RCR 09/20 a odkaz na "droní" stránky s informacemi, včetně odkazu na stránky UCL, kde by se měly objevit informace o registracích a testech Létejte, co se dá ...



Všechna práva pokud není uvedeno jinak si vyhražují členové RCK a užití materiálu je možné jen s výslovným souhlasem a uvedením odkazu na stránky RCK.

Vytvořeno prostřednictvím phpRS - redakčního systému.

Hostováno u MHServis.cz - tvorba www stránek