… aneb „Malá Novákovo kuchařka“ :-)
Sice jsem to tady už popisoval - a není to ani můj původní návod, ale opakování je matka moudrosti a když už jsem zabíhal dva motory, tak jsem to nafotil a zkusím to tady popsat.
Takže, žádné zdržování, jdeme na to!
Připravíme si
ingredience:
- stabilizovaný zdroj
Stačí nám napětí 12V a tak 3A, ale potřebujeme omezit proud motorem, takže ideálně s proudovým omezením. Pokud nemáme, budeme muset snižovat napětí, abychom motor neutrápili k smrti :-) Já jsem použil stabilizovaný zdroj 30V 10A, Diametral V130R50D
- nádobu na destilovanou vodu
Ideální je průhledná nádoba (abychom mohli proces průběžně kontrolovat), objem bych viděl minimálně tak jeden litr. V mém případě se jednalo o skleněnou konvičku na čaj, objem odhaduju tak na 1,25l.
- nějaký ten
držák na motor
Motor musí v nádobě viset, nesmí se dotýkat stěn a dna a jeho poloha musí umožňovat volné proudění vody - voda motor nejen chladí, ale především odplavuje obroušený uhlíkový prášek. Já jsem použil kus texgumoidu, položeného na konvičku a motory držely na svých vodičích, k držáku přitažené stahovací páskou.
- zásoba
destilované vody
V mém případě se jednalo o DEMI vodu. Doporučuji před prací konvičku vypláchnout trochou destilky, abychom si byli jisti, že tam nebudou nějaké vodivé usazeniny, které by nám mohly dělat neplechu.
- pár
přívodních vodičů
To abychom mohli propojit motor se zdrojem. Sice v tomto případě na průřezu až tak nezáleží, ale přece jen by měl alespoň rámcově odpovídat výkonu elektromotoru. Já použil Silivolt 1,5mm2 a banánky 4mm, ale to jen tak pro úplnost … :-)
- nějaký
voltmetr, ampérmetr a stopky
To abychom mohli něco také měřit - já využil měřáky na zdroji Diametral a jako stopky malé digitálky Kenko.
- a nakonec to nejpodstatnější -
uhlíkové elektromotory
(„stříďáky“ se nezabíhají, že …), které chceme zaběhnout, ideálně již s přívodními vodiči, které na motoru budou i v modelu. U mě to bylo splněno jen napůl - kolegův motor MIG 600 12V boat byl s „pracovním přívodem“, můj motor MIG 600 BB 14,4V 3li už měl napájené vodiče 2,5mm2 a konektory G4mm.
- jo, a nezapomeneme na
chuť do práce, bez té to prostě nejde … :-)
- aha, zapomněl jsem ještě na
kompresor, kterým na konci vyfoukáme motor, aby nám zbytky destilky nenadělaly v motoru neplechu, například nám motor nezrezavěl, nedejbože nezkorodoval …. :-)
“boat“ - příprava motoru
“3Li“ - příprava motoru
Tak, máme připraveno, jdeme vařit :-)
Postup:
- měření proudu motoru naprázdno před záběhem
Na zdroji nastavíme napětí 12V (měříme voltmetrem) a proudové omezení nastavíme na maximální proud. Vodiče připojíme k elektromotoru a do obvodu zapojíme ampérmetr - rozsah 10A DC. Motor přidržíme rukou - to aby nám neběhal po stole - a vše připojíme na zdroj. Po několika vteřinách (eliminace proudové špičky při zapnutí) si poznamenáme napětí a proud motoru naprázdno před záběhem. Pokud máme možnost měřit i otáčky motoru, můžeme si poznamenat i otáčky naprázdno.
“boat“ - měření proudu motoru naprázdno před záběhem
“3Li“ - měření proudu motoru naprázdno před záběhem
- nastavení parametrů pro záběh motoru
Na zdroji nastavíme napětí 12V (měříme voltmetrem) a proudové omezení nastavíme na minimální proud. Vodiče připojíme k elektromotoru a do obvodu zapojíme ampérmetr - rozsah 10A DC. Motor vložíme do nádoby a zalijeme jej destilovanou vodou - nad motorem musí být ještě dostatečná hladina vody, protože v případě silného ventilátoru motoru se nám nad motorem utvoří výr, který je schopen „odsát“ vodu až k motoru !!! - stalo se mi to při záběhu „boat“ motoru, pokud byl umístěn uprostřed nádoby !!! Obvod připojíme na zdroj a pomalu zvyšujeme proudové omezení tak, aby motor spolehlivě běžel, ale otáčky a proud motoru nebyly příliš vysoké - asi tak, aby voda „nevařila“ a neskákala nám ven z nádoby … :-). Po nastavení si poznamenáme napětí a proud motoru.
“boat“ - začátek záběhu
“3Li“ - začátek záběhu
- záběh elektromotoru
Spustíme stopky a necháme motor „trápit“ v destilce. Já jsem motory zabíhal asi tak 30minut, přičemž jsem si v polovině poznamenal napětí a proud motoru a pohledem kontroloval čistotu vody, která se postupně barví do šeda vyplavovanými nečistotami z uhlíků. Pokud by se nám voda špinila až moc - i to něco vypovídá o „péči“ výrobce motoru, tak pokus přerušíme a vodu vyměníme (s jedním mezivýplachem nádoby - pozor, výplach destilkou !!!)
“boat“ - záběh
“3Li“ - záběh
- konec záběhu elektromotoru
Když usoudíme, že jsme motor už natrápili dost, poznamenáme si napětí a proud motoru na konci záběhu a vše odpojíme od zdroje. Motor vyndáme z „lázně“, oklepeme od destilky a pořádně motor vyfoukáme kompresorem. Když jsme si jisti, že uvnitř už není vlhko (natož aby tam byla voda!), motor odložíme na nějakýto hadr a mezitím můžeme dojít vylít špinavou destilku a nádobu vypláchnout. Pokud budeme pokračovat v záběhu, vyplachujeme destilkou, nikdy ne normální vodou !!!
“boat“ - konec záběhu
“3Li“ - konec záběhu
- měření proudu motoru naprázdno po záběhu
Na zdroji nastavíme napětí 12V (měříme voltmetrem) a proudové omezení nastavíme na maximální proud. Vodiče připojíme k elektromotoru a do obvodu zapojíme ampérmetr - rozsah 10A DC. Motor přidržíme rukou - to aby nám neběhal po stole - a vše připojíme na zdroj. Po několika vteřinách (eliminace proudové špičky při zapnutí) si poznamenáme napětí a proud motoru naprázdno po záběhu. Pokud máme možnost měřit i otáčky motoru, můžeme si poznamenat i otáčky naprázdno.
“boat“ - měření proudu motoru naprázdno po záběhu
“3Li“ - měření proudu motoru naprázdno po záběhu
- vyhodnocení naměřených hodnot
Vezmeme si papír s poznámkami a naměřenými hodnotami, za ucho si dáme tužku a hluboce se zamyslíme, co se to vlastně z našich poznámek dozvídáme … :-)
Tak například
proud naprázdno - po správném záběhu by měl trochu klesnout (ale vyjímky existují :-))
-
MIG 600 boat - před záběhem 0,3A, po záběhu 0,2A
-
MIG 600BB 3Li - před záběhem 1,1A, po záběhu 1,2A (???!!!)
Dále
otáčky naprázdno - po správném záběhu by měly trochu stoupnout (ale vyjímky existují :-))
u těchto motorů jsem neměřil, ale většinou to tak bylo …
Napětí na motoru při stálém proudu během záběhu - teoreticky by napětí mělo lehce stoupat, ale … :-)
-
MIG 600 boat - proud 1A - začátek 7,3V, po 15min 6,5V, na konci 7,1V
-
MIG 600BB 3Li - proud 3A - začátek 3,9V, po 15min 4,0V, na konci 4,1V
takže, co jsme zjistili?
Vlastně asi tolik, že teorie je jedna věc, ale praxe je jiná a že v tomto případě na naměřených hodnotách až tak nezáleží, měření bylo spíše prostředkem k správnému záběhu uhlíkového elektromotoru pod vodou, kdy by po záběhu měly uhlíky ideálně dosedat na komutátor a motor by měl dlouho sloužit a podávat maximální výkony - „boat“ bude sloužit u kolegy v loďce (trochu větší) a „3Li“ půjde do služby do jednoho „nejmenovaného“ letadla, kde nahradí původní MIG600TurboBB 8,4V - „umřely“ sedmičlánky NiCd, pracovat budou 3s LiPolky …