… aneb stále je co vylepšovat ?
Jak je u mě již zvykem, nic se úplně nepovede na první pokus, vždy je potřeba něco upravit a nebo doladit. Platí to i u modelů a i osvědčené a vyzkoušené konstrukce skýtají možnost úprav a vylepšení – většinu úprav si vynutí provozní zkušenosti apod. Nejinak tomu je i u Čmeláka a ač je tento model vyzkoušen ostatními modeláři, já si vždy najdu nějaké „extra buřty“ …. Zatím jsou úpravy provedeny u mého kousku modelu, druhý si (snad) upraví k obrazu svému Míra, bude-li chtít, podělím se s ním o rady …. :-)
První úpravu prodělal podvozek – tady je chyba tak trochu u mě, protože jsem se, z důvodů snadnější přepravy modelu, odchýlil od návodu – podvozek měl být v křídle přilepen napevno, já jsem jej chtěl mít snímatelný. Konstrukce snímatelného podvozku byla vymyšlena dobře (mohu-li se takto pochválit :-) ), ale zrada opět nastala díky „houbovitosti“ materiálu EPP – použité vodící trubičky (pro podvozkovou nohu) se zkrátka v materiálu nepřípustně pohybovaly, což se prakticky projevilo také při prvních letech – proto jsme poté raději létali bez podvozku. Náprava byla v tomto případě jednoduchá – vedle „špalíčku“ pro třmen nohy zadlabat (do vypálené díry) a Purexem zalepit ještě jeden (ano, správně, mohl se při stavbě modelu rovnou zalepit jen jeden špalíček ……, holt příště ….) a do něj vyvrtat pod správným úhlem (podvozek Čmeláka směřuje šikmo vpřed …) díry pro stojinu podvozkové nohy. Snad se tato úprava povedla – „nasucho“ v dílně to vypadá „funkčně“ …..
Druhou vynucenou úpravou je vyztužení křídla – zajímavé je, že u Mírovo modelu se křídlo tolik neprohýbá (při srovnatelných letových obratech) jako u mého – u mě to za letu vypadá, jako když Čmelák mává křídly. Tento stav (mimo jiné) vedl u mého kousku i k havárii při zimním létání a dokonce k prasknutí křídla v jeho středu – nic, co by Purex nespravil …. Náprava opět jednoduchá – v budějovickém modeláři (aspoň jsem měl důvod k návštěvě tohoto obchodu …) jsem koupil (opět mimo jiné, např. i zásobu vrtulí na Čmeláka …) uhlíkový roving – pásek cca.1x5mm – a „zařízl“ ho „na výšku“ do spodní části středu křídla v těžišti a poté zalepil Purexem (čím jiným, že …). Křídlo se viditelně zpevnilo, pokud to bude situace vyžadovat, dostanou výztuhy i konce křídel – zatím je vyztužen jen střed křídla, další ukážou až zkušební lety …
No, a poslední úprava, snad i vylepšení, je spíše kosmetická, můj Čmelák dostal plánované černé „čmeláčí“ proužky na trup a konce VOP a křídel. Tato úprava vzhledu byla plánovaná od začátku stavby těchto modelů, jednak jsem chtěl modely odlišit ve vzduchu – občas pilot neví, který model to vlastně řídí – a jednak také opticky „na stojánce“. Na konečné barevné úpravy jsem čekal až po záletu a rozdělení modelů mezi mě a Míru – původně měl být barevně rozlišen i pilot, ale protože jsem si při stavbě nechtěl ještě více přidělávat starosti (komplikace s instalací pilota až po záletu), pilotuje naše letadla „stejný Jarda“ … (nebo jak se jmenuje …). Na inspiraci pro marking mého Čmeláka jsem zabrousil jednak do přírody – černé proužky má např. Čmelák polní (Bombus pascuorum) a především mě inspirovala fotografie „dospělého“ Čmeláka s černými proužky – sice je to dvoumístný typ, ale to nevadí, byla to jen inspirace …. Jak se mi to povedlo, nechám na posouzení ostatních, mě se to docela líbí (a Eliška mě to schválila … :-) ) a u modelu z EPP platí – není to na okukování na zemi, je to na lítání ! Ono samotné barvení byla „zábava“ – jak jsem vystudoval na RCManii, EPP se nejlépe barví akrylovými barvami a „tupováním“ kouskem molitanu (technika mě známé, ale dlouho nedělaná …). První pokusy nic moc, chtělo to lepší přípravu (jo, teď už to vím …), ruce mám místy černé ještě teď (ta barva je fakt kvalitní !), pro konečný vzhled to ještě chtělo nakreslit rovné linky lihovým fixem a potom trocha jemné práce se štětečkem. Pravda, z blízka nic moc, ale ve vzduchu to nebude vidět (snad). Ale už to nepředělávám, pár letů, pár krkolomných přistání, pár oprav Purexem a ono se to nějak srovná :-) .
Zatím úplně poslední věcí, kterou jsem dělal na Čmeláku, je jakýsi „rychlotransportní kryt“ (karton polepený širokou páskou) – na něm je připevněn demontovaný podvozek, vrtule a zásoba gumiček (pro gumičkou unášeč). Celé je to připevněno v prostoru pro křídlo, čepem a polyamidovým šroubem (tím, co drží na modelu křídlo). Je to tak všechno po ruce a nemusím přemýšlet (a na letišti zjišťovat), co všechno jsem ještě na Čmeláka zapomněl vzít. Jedinou věcí, kterou musím ještě „přibalovat“ je akumulátor – to mám ale zažité (snad …) i z ostatních modelů, aku skladuji a transportuji odděleně, v zvláštních boxech. Na krytu je vidět „rychlopráce“, ale hlavní je funkčnost, vystavovat to nikde nebudu …..
Tak Čmelák je hotový (snad), teď už jen trochu slušné počasí a hurá do vzduchu …. A nebo by Čmeláčkovi ještě slušely lyže ? :-)