RC klub Kramolín
Dnešní datum: 10. 09. 2023  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Download :: Weblinks  

Galerie

Nýrsko 17.8.2013 - 13
foto Eliška N.
zobrazení: 791
známka: 0


* Univerzální kardany jsou dobrá věc …

Vydáno dne 07. 03. 2011 (6076 přečtení)

… ale moc toho nevydrží.

Tedy, přesněji řečeno, vydrží toho hodně, ale nevydrží všechno … Na tohle jsem si vzpomněl, když jsem přemýšlel, jak upravit dělané kardany od Jardy Štekla (… díky …), které jsou sice super, ale mají podobnou nectnost, jako uni alu kardany a to držení spojovací osičky šroubky, které se velmi rády v nevhodný čas povolují, ač s nimi děláte cokoliv - vylezlá osička pak krásně brousí „kameny“ a zasekává kola … Apropo, mluvím o kardanech mezi výstupem z diferenciálu a unášečem kol, tedy kardan a osa kol v jednom kuse, náhrada origo „kostiček“ z TTčka, na MZ Racing označené jako „(TT-015V2BU) TT-01 Steel/Alu Universal Shaft“. Šel jsem hledat červíky k výměně (imbusy za klasiku + zalepení anaerobním lepidlem …) - našel jsem je v odložených zbytcích rozlámaných uni alu kardanů z loňské sezóny - aspoň něco se z nich ještě využije … A když jsem je už tak měl v ruce, řekl jsem si, že se s vámi podělím o zkušenosti a fotečky, jak kardánky dopadly …

Výměnu původních „kostiček“ a os za průběžné kardany považuji, spolu s výměnou plastových „kamenů“ za alu, za účelnou a přínosnou úpravu TTčka - na jízdních vlastnostech je to znát. Jen hned zafixujte „červíky“, které drží spojovací osičku anaerobním lepidlem (a použijte imbusáky červíky, pokud tam nejsou od výrobce), ať se vyhnete nepříjemnostem popsaným výše … Tyhle kardany jsme spokojeně v klubu používaly na několika autech, jen jsem byl varován, že až přejdu na silnější motor (v mém případě z Miga na Ezruna), tak je roztrhám. Jak se ukázalo, mě se to nepodařilo, ale Eli je se svým Migem trhala jak na běžícím pásu ! Za loňskou sezónu postupně roztrhala čtyři kousky !!!

Přemýšlel jsem, vymýšlel jsem a nakonec na to přišel - částečně vlastní hlavou (kdo by to řekl, že …), částečně tím, že jsem si dal do „obrázku“ to, co jsem odposlechl na závodech. A jak tak koukám, i na MZtu už je doporučují jen na zadní nápravu … Už je to jasné? Vzadu se, kromě rotace, pohybují jen nahoru a dolů a tohle snáší dobře. Ale vpředu se ještě k tomu natáčí do stran a pokud máte zvětšený rejd kol jako my, spolu s větším propadem ramen (úprava výšky podvozku na rally …), už je těch pohybů podstatně více a když se tohle vše nevhodně sejde (např. plný rejd a plný propad ramen) a motor zabere do kola, které má v terénu větší odpor, zeslabené (konstrukcí) a opotřebované (provozem) části tohle namáhání prostě nevydrží - i Mig má slušnou sílu ! Proto k tomu docházelo na Eli autě, protože já už v té době měl vpředu kardany kovové a Eli kardany už měly nějaký ten závod za sebou - plíživé opotřebení dosáhlo své „lomové“ meze a chudák Eli dojížděla RZty na tři nebo dvě poháněné kola !

Takže, jaká rada na závěr? Pokud už uni alu kardany máte, klidně je používejte na zadní nápravě (ale pokud máte otočená ramena jako my na Datsunech, už je to na pováženou …), „zalepte“ červíky a pravidelně kardany kontrolujte, pokud se na průběžné kardany teprve chystáte (což doporučuji), jděte raději rovnou do „oceláčů“ (na MZtu (TT233) TT-01 Steel Universal Swing Shaft ) - nejen, že by měli vydržet více (zvláště vpředu), ale mají nerozebiratelný spoj, takže se nemusíte trápit s vylézajícími osičkami … Ale ani tyhle kousky nevydrží vše, při „vánočním“ ježdění v Nepomucké hale se mě při jednom větším „bouchanci“ o zeď osa kola slušně ohnula a kolečko krásně šmajdalo ! Ale podařilo se to vyrovnat a dnes tenhle kardan slouží dále - ani nevím, v kterém že to je autě …

A pár fotek na závěr - no řekněte sami, nejsou to krásné příklady únavového lomu a postupného opotřebení ? Je to jen příklad, více dílů pro focení nemám, nějak se při závodech poztrácely … :-).

kardany 1 kardany 2 kardany 3 kardany 4





kardany 5






Apropo, jsem zvědav, co mi na mé „odborné technické vyjadřování“ řekne náš klubový strojař, ale asi nic, já jsem „ … v těch cizích odporných termitech úplně suterénní … „ :-) :-) :-)


Celý článek | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

RCK hledá

Hledej na webu
Hledej na RCK


Vybrané termíny
17.09.2020: aktualizace v článku "Létejte, co se dá …"
do download přidány další informace z RCR 09/20 a odkaz na "droní" stránky s informacemi, včetně odkazu na stránky UCL, kde by se měly objevit informace o registracích a testech Létejte, co se dá ...



Všechna práva pokud není uvedeno jinak si vyhražují členové RCK a užití materiálu je možné jen s výslovným souhlasem a uvedením odkazu na stránky RCK.

Vytvořeno prostřednictvím phpRS - redakčního systému.

Hostováno u MHServis.cz - tvorba www stránek