… aneb - nová zbraň na letošní sezónu?
O tom, že si hraju na „vývoj“ a zkouším různé kousky a pokusy s TTčkem, trpělivě odrážeje rady o koupi nového, tedy jiného podvozku, jsem již psal - viz např. poslední článek
Od TTčka - tedy TT-01, přes TT-TT, TTna2, až po pokus o vývoj TT-EVO
…
Následně různé jízdní pokusy odhalili některé mouchy a konstrukční nedostatky a nyní jsme u verze EVO II., kterou bych chtěl nasadit „naostro“ v letošním ročníku RC Rally ZČ. Uvidíme, jak se vše ukáže v „závodním režimu“ a jestli nebudou ještě další vývojové stupně EVA … :-)
Takže, co že nám to vlastně to EVO, přináší:
- výměna základní „vany“ za spodní Al plato s použitím sestav „domečků“ a „diferáků“ (přední a zadní); s tím je spojena změna upevnění motoru a akumulátoru (ne však jejich umístění). Změnilo se i upevnění regulátoru (včetně jeho vypínače) a přijímače, ale oba komponenty jsou přibližně v místech, kde bývaly v původní „vaně“. Změna konstrukce řízení si vynutila přesun serva řízení a následně i horní výztuhy podvozku, včetně přesunu indikátoru napětí akumulátoru.
- změna konstrukce podvozku v současné podobě znemožnila použití volnoběžného kardanu, takže jsem se vrátil k průběžnému Al kardanu. Použít se dá zatím pouze volnoběžka v předním diferáku (je v zásobách), jejímu nasazení momentálně brání jiný průměr otvorů pro kuličky unášečů kol (viz článek
Volnoběžka, volnoběžka… ).
Než tohle dořeším, budu jezdit s pevným kardanem …
- výměna „vany“ za „plato“ upravila i držáky nárazníků (které zároveň drží domečky diferáků pohromadě) - teď již také nejsou přední a zadní záměnné, přední je výrazněji upravený …
- kompletní sestava zadní nápravy je beze změn převzatá z poslední verze úprav TTčka - nebyl důvod nic měnit, sloužilo to k mojí plné spokojenosti …
- nejvíce změn přinesla nová konstrukce přední nápravy - nejen v jiných dílech, změně uchycení tlumičů a držáků karosérie, ale i ve vynucené úpravě uchycení spodních (a následně k tomu i horních) ramen - v původním TTčkovém uchycení se příliš zmenšil rozchod, včetně přílišných tlaků na kardany a jejich unášeče.
- jiná konstrukce řízení si vynutila změnu umístění serva řízení a jiné provedení táhel řízení.
- změna koncepce „vana - plato“ zrušila nutnost použití „bordelkrytu“, včetně chladících ventilátorů. Nově jsou proti nečistotám chráněny všechny komponenty samostatně - pomocí nátěru Plasti-Dipem - a chlazeny přirozenou cestou (kromě regulátoru), bez nutnosti „průvanu z ventilátorů bordelkrytu“ … Jedinou výjimkou je ochrana proti nečistotám u regulátoru - zatím je chladič regulátoru bez dodatečné ochrany, uvidíme v praxi, jak bude „špína vlezlá“ - proti vlhkosti je vše chráněné dostatečně, včetně vypínače v balónku … :-)
A teď pár popiskům k fotkám:
Celkové pohledy na podvozek TT-EVO II. připravený na sezónu 2014 – shora, zdola (malůvek si nevšímejte, to je nákres rozměrů pro scan, někam jsem zašantročil původní plány … :-)) a zleva a zprava.
celkové pohledy na TT-EVO II.
Pohledy na rozložení jednotlivých komponentů a elektroniky – indikátor napětí akumulátoru měl být původně na servu – viz sucháč – ale nové umístění je výhodnější; bílé „účko“ drží balanční kabely akumulátory, aby nelezly do serva, do červené stahovačky na držáku aku se protahují silové kabelu akumulátoru. V oranžovém balónku se skrývá vypínač regulátoru a na neestetické upevnění přijímače nekoukejte, je to čistě účelové řešení … :-)
komponenty v TT-EVO II.
To jednodušší – zadní náprava; asi netřeba nic dodávat, základní úpravy už jsem popisoval – kdybych móc hledal, asi bych to i někde našel … :-)
zadní náprava
A teď to nejsložitější a příčina největších úprav a s tím i největšího zdržení „ve vývoji“ EVA … :-) – přední náprava.
Nejprve komplet na autě, tedy připravený (snad …) na letošní sezónu … Jo, pro rejpaly – ta stahovačka k nárazníku je tam dočasně (ha, ha, ha …), nějak se přední držák s nárazníkem klonil moc dólu, tak jsem ho usměrnil … :-)
přední náprava
Takhle to vypadalo, když se to podařilo složit do funkční podoby – nejen po úpravách uložení spodních ramen, ale i po následných nutných úpravách upevnění horních ramen a pak i tlumičů. Původní držák musel pryč a nahradil ho nový, z Al profilu (moje oblíbené … :-)) – tlumiče jsou sice kolměji než původně, ale snad to nebude mít „na funkci vliv“ … Chvilku jsem se pokoušel vymyslet i nové uchycení držáků kastle, ale pak jsem bohapustě použil to, co zbylo z jejich amputace z „domečku“ – výsledek je vidět na fotkách. Opět – krása nic moc, funkce vede …
hotová sestava přední nápravy
A takhle se vymýšlelo a upravovalo – porovnání základních rozměrů podvozku s různými díly, ale v původních uloženích.
měření rozměrů
A nakonec už jen pár fotek z úprav uložení přední nápravy – myslím, že netřeba nic dodávat …
úpravy na přední nápravě