RC klub Kramolín
Dnešní datum: 10. 09. 2023  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Download :: Weblinks  

Galerie

Rejštejn - 5.11.2011 - 55
vyhlášení výsledků 2011
zobrazení: 1128
známka: 0


* Nová sezóna klepe na dveře …..

Vydáno dne 10. 03. 2010 (5020 přečtení)

…. je třeba vyhnat pavouky z modelů !

Pravda, já jsem je porůznu vyháněl už od sezóny minulé, ale na řádné vymetení pavučin došlo až nyní. Trochu tomu také přispělo i to, že letos (bohužel) připravuji na závody jen jedno auto (moje), Elišky zůstává jen rekreační (i tak s námi vydržela jezdit dost dlouho, díky ….), takže bylo relativně více času – velmi relativně, protože hodně úprav jsem posléze provedl i u Elči modelu – kdyby si to nakonec rozmyslela (? …).

Přiznám, že „poslední kapkou v poháru“ bylo společné poježdění s Budějčáky v garážích Mercury centra (chodí tam pravidelně v neděli večer) – připadal jsem si tam jako „začátečnické ucho“ – jednak proto, že jsem zvyklý spíše na „rally styl“ (oni všichni jezdí převážně onroad) a také proto, že auto si dělalo co chtělo a nakonec pravděpodobně udělal „pápá“ i Mig a nedejbože i regulátor. Tak jsem se „naštval“ a vzal to „od podlahy“ – ruce už těžko vyměním (…lepší už to nebude…), tak se aspoň pokusím vylepšit na autě co se dá, samozřejmě v rámci mých finančních limitů …..

Pravda, první dvě změny patří do kategorie „na finance náročnější“ – jednak jsem (po dobrých zkušenostech kolegů) objednal volnoběžný kardan (to spíše pro to rally …) a dále změna největší – nový motor (kombo Ezrun 9T, snad s ním vše stihnu do prvního závodu …) – snad mi tohle pomůže „být stále lepší a lepší“, mno, mě by stačilo i „nebýt stále horší a horší“ …. :-). Jo, a tohle jsou také jediné změny, které jsem dělal jen na svém autě …..

Další úpravy, na které jsem se chystal už déle (ale čekaly až „uzrají“), jsem postupně udělal u obou aut, i když původní plán byl jen pro „závodní“. Jsou (snad už byly) to hlavně vůle v řízení a v podvozku vůbec. Přiznávám, že tyhle „zemědělské vůle“ (jak někdo někde vtipně poznamenal) mě děsily od samého začátku, přeci jen jsem z ostatních modelů (např. letadel) zvyklý na „bezvůlí“… :-). Zkrátka, pro začátek dost dobré, ale postupně jsme se (všichni kolem …) snažili vůle eliminovat – v řízení použitím Al řízení a stavitelných spojovaček, v kolech Al kameny a Al uni kardany s různými stupni dalších úprav. Dost se to zlepšilo, bylo to i na jízdě znát, ale stále byla možnost dalších zlepšení ….

První a zdánlivě jednodušší bylo odstranění vůlí v řízení, které také vzniklo provozem – původně jednoduchá úprava dostávala další a další změny, až je z toho prakticky překopané celé řízení, takže bych si dovolil toto zvolit za téma na samostatný článeček – snad se mi to povedlo vyřešit a tak teď už zbývá jen odstranit vůle mezi mojí hlavou a rukama :-) a bude to bezva ….

Malá vsuvka – zmíněné drobné úpravy u Al uni kardanů (které prý bych měl pro „stříďák“ vyměnit za ocelové …) jsou dvě (realizované již v průběhu loňské sezóny) – jednak vložení malého kousku silikonové bužírky (příslušného průměru) mezi kardan a jeho unašeč (odstranění kloktání kardanu a osy kol) a dále navlečení kousku stejné silikonové bužírky (moje oblíbené ….) pod unašeč („váleček“) matek kol (opět odstranění kloktání). Drobné, levné, ale velmi účinné a silikonová bužírka vydrží neskutečně moc – ani po sezóně je netřeba měnit!

Vsuvka dvě – vloni jsem také udělal úpravu předního horního ramene (dolní dostalo „bronze ball“), pro odstranění „zatuhávání“ řízení při špíně a velkých výkyvech ramen (servo mělo problémy vracet řízení do středu…). Úprava spočívala v odříznutí dvou ramen a jejich nahrazení šroubem, na kterém je plast pro kloub (M3) MP JET. Kloub je v horní části Al kamene – úprava poměrně jednoduchá, ale která se výborně osvědčila – řízení ze zmíněných důvodů již nikdy nezatuhlo a navíc jde seřizovat odklon předních kol. Jediný problém, který ukázal až provoz, bylo ohýbání šroubu, zapuštěného v ramenech – při zkouškách bylo vše OK. Na vylepšení jsem se dostal až letos - protože se mi nepodařilo sehnat podstatně pevnější šroub v potřebné délce (a závitová tyč se ukázala také měkká), ponechal jsem šroub původní (ono ohýbání se projevovalo pouze při větších ranách…) a zvenku kryl plast kloubu trubičkou potřebného průměru (prostě těsně přes plast…) – u prvního vzorku (Eli) je tato trubička plastová, pro druhé auto (namáhavější „závodní“) jsem konečně sehnal uhlíkovou trubičku potřebného průměru ! Obě varianty trubiček jsou k základu ramene přilepené a z venku kompaktně slepené (vteřiňák) se smršťovačkou – uvidíme, jak se vše osvědčí v praxi ….

Druhé, zdánlivě složitější, bylo odstranění vůlí v uložení ramen. Původně jsem přemýšlel o pořízení Al ramen, ale pohled na konečnou sumu za al tunning na jedno auto byl mimo můj finanční limit a definitivně jsem toto řešení zavrhl poté, co jsem byl ubezpečen, že tam jsou vůle také …. Takže jsem trochu potrápil svůj mozek a světe, div se, nějaké řešení mě napadlo – principem je prodloužení os ramen i do připravených otvorů v držácích ramen – toto prodloužení kupodivu (jak se ukázalo při praktické zkoušce) odstraní skoro všechny vůle v uložení ramen. Ještě jsem toto chtěl kombinovat s přitažením ramen šroubem s velkou hlavou k bokům uložení, ale nedostatek prostoru dovolil toto využít jen u jedné strany horních ramen. První vzorky prodloužených os jsem dělal z klasických šroubů M3, zapuštěných asi 1cm do ramen (včetně krátkého šroubu pro přitažení), druhá sada upravených ramen (po zvážení pevnosti ramen při zvýšeném namáhání) je provedena z pevnějších imbus šroubů (jako u spojovaček), které mají na konci kulatinu bez závitu M3. Tyto šrouby jsou také zapuštěny až do „základny“ ramen, protilehlé šrouby jsou prakticky až k sobě, stejné je to i u šroubu pro přitažení, jen se už nejedná o spec.šroub s širokou hlavou, ale o klasickou kombinaci s podložkou. Pro vyrovnání různých velikostí otvorů v držácích ramen jsou na potřebných osách kousky smršťovačky. Takto „nasucho“ se zdá funkce upravených ramen bez problémů, jak se tato úprava osvědčí v terénu, ukáže až „závodní praxe“ :-). Ale jedno je jisté – tato jednoduchá úprava perfektně odstranila vůle v ramenech (bez výrazného omezení pohyblivosti ramen) a spolu s úpravou vůlí v osách kol a v řízení dělá celé auto neskutečně stabilní a pevné, bez jakéhokoliv vyklání a hýbání se, prostě takhle nějak si představuji podvozek pro RC auto. Uvidíme, co ještě ukážou zkušební jízdy po různých povrchách (površích ? :-) ) a v různém terénu, včetně „závodní zátěže“, ale zatím „se mi to velmi líbí“ :-).

Ze „zásadních“ úprav je to asi tak vše, nezmiňuji zde drobné úpravy v nastavení tlumičů a podvozku vůbec a také na jízdní vlastnosti nepodstatnou úpravu prostoru pro aku – vylepení chladících žeber plata kousky uhlíkového rovingu (našel jsem v zásobách přesnou šířku :-) ) a následně pak i změně vypodložení aku tlumícím materiálem (silnější oboustranka) včetně mírného posunu aku dozadu (tak max. 5mm).

Tak sezóno 2010, kde jsi, jsem na tebe připraven ! (asi, snad, možná, uvidíme …..), jen ty ruce, kdyby šly také nějak vytunit …. :-). Jen tiše podotýkám, že pokud se mé úpravy osvědčí a někdo další je bude chtít použít, jsem ochoten pomoci radou či vysvětlením, ale v žádném případě nevyrábím !!!!!! Ostatně, dobrou výmluvou mi může být to, že se tohle netýká elektriky a já jsem jen klubový elektrikář, že :-) :-) :-) .



přední dolní rameno přední horní ramno
zadní rameno


přední ramena - pohled zvenku přední ramena - pohled zevnitř
kompletní sada upravených ramen pro podvozek TT01


zadní ramena-pohled zevnitř zadní ramena - pohled zvenku
silikonová bužírka pod unašečem matice kola



Celý článek | Počet komentářů: 3 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

RCK hledá

Hledej na webu
Hledej na RCK


Vybrané termíny
17.09.2020: aktualizace v článku "Létejte, co se dá …"
do download přidány další informace z RCR 09/20 a odkaz na "droní" stránky s informacemi, včetně odkazu na stránky UCL, kde by se měly objevit informace o registracích a testech Létejte, co se dá ...



Všechna práva pokud není uvedeno jinak si vyhražují členové RCK a užití materiálu je možné jen s výslovným souhlasem a uvedením odkazu na stránky RCK.

Vytvořeno prostřednictvím phpRS - redakčního systému.

Hostováno u MHServis.cz - tvorba www stránek