… aneb něco vpředu, něco nahoře
Na zkušebním TTčku jsme si vyzkoušeli první variantu a teď se dáme do varianty druhé – tlumiče necháme přesunuté vzadu a použijeme také otočené „kameny“ a jejich ovládání z přední strany.
Princip je prakticky stejný jako u varianty „všechno vpředu“, jen servo řízení přesuneme nahoru na domeček, mezi upravené „parohy“, tedy horní držáky tlumičů (při jejich předním uložení) a držáky karosérie. Tento držák, tedy „paroh“ musíme mírně upravit, tj. uprostřed vyříznout pro uložení serva – jinak bychom servo museli dát až nahoru na „paroh“, kde by jednak mohlo překážet uložení karosérie a jednak by nám posouvalo těžiště podvozku nepříjemně nahoru. Pro doplnění – pevnostního ohrožení bych se u výřezu nebál, v „parohu“ zůstává pouze uchycení karosérie (a tam žádné velké síly nepůsobí), tlumiče jsme přesunuli dozadu na samostatný držák.
… uložení serva u varianty 2 …
… ostatní pohledy na variantu 2 …
Nastavení výchylek apod. se také provede kombinací délky páky serva a pozice kloubů na pákách kamenů – opět je to kompromis mezi velikostí výchylek (rejdu kol) a síly nutné k jejich vychýlení – čím delší je páka na servu, tím musí být (pro stejnou sílu u kol) servo silnější – ale to jsou základní poučky a vztahy, které každý jistě zná … :-)
Z hlediska konstrukce a provedení je tato varianta trochu složitější než ta první, ale servo už nám tak „netrčí dopředu“ a váha serva nám působí v příznivějších místech, tedy zatěžuje nám přední hnanou nápravu. Pověstné „ale“ se však nacházejí i tady - opět jsem byl trochu nemile překvapen průběhem dráhy zatáčení kol - jiný průběh levého a pravého kola - a také mj. rozdílné max. výchylky obou kol. Něco by šlo doladit kombinací velikostí pák, něco jen umístěním páky serva do osy podvozku (a tím i stejné délky táhel - ideální stav) – dovedete si představit to servo umístěné svisle? Já ne … :-). Prostě to nějak také není ono, tuhle variantu mám také uloženou „do složky použitelné, leč nepoužité“, i když je uložena v podskupině „ale jo, šlo by to, kdyby nebylo nic jiného“ … :-)
Tolik tedy varianta 2, třeba také tohle řešení někdo dotáhne do úspěšného konce a seznámí nás i s tímto řešením …