Od TTčka - tedy TT-01, přes TT-TT, TTna2, až po pokus o vývoj TT-EVO …

Autor: NovakO <@>, Téma: RC auta - technika, Vydáno dne: 28. 11. 2013

… aneb asi jsem se fakt zbláznil …

Ano, asi jsem se fakt zbláznil; ano, v současnosti o mých výkonech (či spíše nevýkonech …) rozhoduje spíše šikovnost-nešikovnost nežli podvozek a ano, kdybych si místo hraní s TTčkem raději pořídil lepší podvozek, bylo by to efektivnější (možná …).

A nebo ne, třebas vyvíjené úpravy povedou k mému lepšímu pocitu z ježdění (když už ne k lepším časům …) a ne, jiný, i když lepší podvozek by pro mě nebylo efektivnější řešení. Ale moje zbláznění zůstává :-).

K podvozku - mám několik – mnoho - podvozků TT-01 (které se ke mně dostaly různými cestami …) a k tomu velkou kopici náhradních dílů, nepočítaje v to další kopice náhradních dílů u svých kolegů. Takže změna na jiný podvozek by byla pro mě spíše komplikací. A v neposlední řadě - TTčko stále považuji za dobrý podvozek, na kterém jsem se toho dost naučil (snad …) a v jeho jednoduchosti je síla. A když se začne upravovat podle vzoru svých „slavnějších brášků podvozků“, mohlo by z toho něco kloudného vylézt, i když to asi nikdy nebude špičkové závodní nářadí, což nejsem ani já, takže „svůj k svému“ … :-)

Spoustu úprav tohoto podvozku už jsem provedl, některé vznikly okopírováním cizích úprav, některé inspirací cizími úpravami a následně vlastním řešením a některé se, kupodivu, zrodily v „makovičce“ mé … A jak už to tak bývá, i tyto všechny úpravy prošly svým vývojem, od první verze k verzi poslední či závěrečné. Něco se osvědčilo, něco méně, ale stále to byla původní konstrukce TTčka, tedy základní vana s různě upravenými díly kolem. Konstrukce základní vany má svoje výhody, ale zároveň také svoje omezení – postupným okukováním aut soupeřů a kolegů jsem dospěl k pokusu o radikální úpravu TTčkové konstrukce, nazveme ji třeba TT-EVO …. :-)

Takže začněme rozvahou, co se z původní konstrukce použije a co se vymyslí a udělá jinak, např. inspirací z jiných podvozků či přímo díly z jiných typů … Tak tedy:

1) ponecháme náhon kardanem – asi zůstanu ve skupině „kardaňáků“ :-) – a vrátíme se k průběžnému kardanu z jednoho kusu.

2) ponecháme originální diferáky - kromě občasného ojíždění zubů z důvodů např. špatného nastavení – nemohu si na ně stěžovat …

3) použijeme původní systém motor – pastorek – převodové kolo a věci okolo …

4) elektrické vybavení a elektronika zůstane také původní, ke změně není žádný důvod …

4) využijeme i „tuningové“, tedy alu, unašeče kardanů kol – zatím fungují k mé plné spokojenosti …

5) stejně tak použijeme i ocelové uni kardany – vzadu určitě, vepředu snad také, pokud to plánované úpravy předních ramen dovolí …

6) zachováme také osvědčené olejové tlumiče, slouží věrně a při troše péče i spolehlivě …

7) použijeme systém a konstrukci zadní nápravy – v případě úprav ramen by novako se podařilo slušně eliminovat původní vůle a použijí-li se ještě alu díly, vůle a odpory jsou minimální …

A na řadě jsou změny konstrukce či velké úpravy:

1) opustíme původní plastovou vanu a nahradíme ji plochou základnou, ideálně tak z duralu či hliníku tloušťky cca 3-4mm. Tuto novou „vanu“ či přesněji základní plato doplní pevnostní výztuha (ideálně stejný materiál) mezi horními částmi domečků diferáků – používal jsem ji i na původních TTčkách …

2) druhou velkou změnou bude jiná konstrukce předních ramen – původní provedení slušně fungovalo „po rovině“, ale úpravy a použití v náročnějším terénu už byly pro tuto konstrukci na limitu a někdy dokonce i za tímto limitem. Inspirací pro novou „přední konstrukci“ mi byly nápravy podvozků TAček, TBček či TLka, ze kterého jsem nakonec pro „EVO I“ i použil alu díly …

3) v souvislosti s těmito dvěma zásadními úpravami se změnilo (resp. změní) i způsob a pozice jednotlivých komponentů el.výbavy - např. pozice serva a jeho ovládacích pák, upevnění aku a reglu apod.

4) a v neposlední řadě dojde k zásadní změně filosofie ochrany jednotlivých el.komponentů před prachem a nečistotami – z celkové ochrany „vnitřností bordelkrytem“ (a s tím spojenými řešeními chlazení apod.) k autonomní ochraně jednotlivých komponentů, v mém případě za použití „gumového nátěru“ barvou Plasti-dip. Jediným úkolem k vyřešení je ještě ochrana a zároveň chlazení regulátoru, ale to se bude řešit „za pochodu“, nějaké nápady, inspirované mojí „elektrickou praxí“ se už v „makovičce“ rodí … :-)

Takže, základní myšlenka by byla, základy nové konstrukce již byly vyzkoušeny, ověřeny, změněny, opraveny a jinak domyšleny na modelovém podvozku, říkejme mu „EVO 0“ :-), kde hliník pro snazší opracovávání nahradilo plexisklo … Původně byly k výrobě tohoto „testtevo0“ zamýšleny jiné materiály, ale v práci mi padla do ruky plexi deska velikosti A4, takže zvítězila lenost a EVO nulka vznikla průhledná … :-)

V současnosti se pracuje na „funkčním modelu EVO I“, kde bylo základní plato vyřezáno mojí neumělou rukou z dostupného alu plechu a až se všechno řádně vyzkouší, začnu hledat možnosti, jak a kde nechat dle výkresu vypálit toto plato „profi“, ideálně např. z duralu – máte-li někdo nápady a možnosti, prosím, sem s nimi … :-). Vývoj a výroba funkčního EVO I vydá na samostatný článek, zde připojím jen pár obrázků z prací na EVO 0.

Úpravy původní vany – rozvržení řezů, vlastní řezání a rozřezáno …







Zbytky pro další použití – po ořezu …







Základní „projekt“ a rozložení „EVO 0“ na plexi …







Dolaďování ostatních rozměrů a obrysů …







A začneme osazovat jednotlivé části a součástky …







„naroubování“ předního plata na podvozek - všímaví jedinci mohou zaregistrovat ještě původní TTčková ramena …







A potom se pustíme do práce s hliníkem - upozorňuji, že nejsem žádný strojař, že je to prototyp a že to na fotkách vypadá hůř, než ve skutečnosti … :-) A kdyby se vám zdálo, že provedené vybrání pro motor je jaksi na špatné straně, tak ano, má být tam, co je malůvka :-) - nakonec tam příslušná díra už je …







A takhle to vypadá komplet, ve variantě TT-EVO 1, tedy ještě s předními rameny z TTčka (ale v úpravě by novako), před testováním na kramolínské trati …

audi_zespodu_before


audi_uvnitr_before


audi_uvnitr2_before


A jen tak pro doplnění - váha TT-EVO 1 (1292g) a TT klasik s úpravami … :-) (1335g) - apropo, bordelkryt má 78g a jeho upevňovací gumičky asi tak 7g … :-), takže TTklasik se dostane tak na 1420g …





Následoval pokus o naroubování nových, TLkových ramen na EVO podvozek - v první fázi do původních uložení ramen, samozřejmě s mírnými úpravami …







Jen tak pro doplnění - té šupléry (pro inženýry- posuvného Šupleriho měřítka :-) ) si nevšímejte, to je pro další úpravy, které mě čekali, zrovna tak jako uložení ramen apod., ale o tom bude až další článek, asi …. snad :-), jestli mě kluboví kolegové už nezakousnou …

Tož tedy, pro dnešek vše, pokračování příště …