… aneb Shanahan pro nové tisíciletí ?
Není to tak dávno, co jsem v článku
„Malé, letní, páteční, neplánované polétání …“ psal o „dědečkovi“ Shanahanovi a jaké začínám mít problémy s jeho provozováním - přesněji řečeno se zajištěním energie pro jeho pohon. Vysvětloval jsem, že částečný upgrade na nové zdroje vůbec není jednoduchý a že možná časem půjde Shany do leteckého důchodu. Ale asi je fakt „něco mezi nebem a zemí“, něco, co Shanyho miluje a nechce ho nechat odpočívat. A tak se stalo, že prostý, zdánlivě nezáludný dotaz v modeláři způsobil, že by Shany mohl dostat výbavu hodnou jednadvacátého století a jeho odchod do „důchodového hangáru“ by se odložil. A bylo by to zasloužené, protože Shanahan je prostě povedená konstrukce a velmi oblíbený model. A protože Míra cosi v komentářích pod článkem
„Pluto, křídlo, křidélka …“ prozradil, tak to holt přiznám … :-)
Teď malá, nudná, technická vsuvka - trocha teorie nikoho nezabije, tedy snad, slabší nátury to mohou přeskočit … :-)
Současný pohon:
- DC motor Mig480 (nebo je to Speed480? To je jedno, „480tka“ je prodloužená „400“ s mírně větším výkonem) pro napětí 8,4V (udává se rozsah 7,2 ÷ 9,6V), s vrtulí 6x4 je odběr do 15A.
- DC regulátor - pokud mě paměť neklame, tak je tady použit SMM 25A (25A je trvalý proud).
- zdroj - sedmičlánková akubaterie velikosti 2/3A a napětí 8,4V - buď NiCd Sanyo 500AR (500mAh) nebo NiMH 1100mAh. Sanya sice mají menší kapacitu, ale jsou úžasně „tvrdé“ (prostě Sanya!) a těch 15A pro ně není žádný problém. NiMH mají v sobě více, ale postupně měknou, nejen při létání, ale i při stárnutí. Zkrátka kompromis …
V této konfiguraci, s aku 1100mAh se doba letu pohybuje od cca.5min (stále „pod plynem“) až po cca 12min. při využití termiky. Pak si v klidu přistanete, dáte „kouřovou“, necháte při tom vychladnout motor, pak vyměníte akupack a můžete znovu do vzduchu. Pokud mezitím dáte létané aku na nabíječku, můžete to takhle točit celé odpoledne, dokud vás nebude bolet za krkem … :-)
Tak, a teď - motor funguje dobře, regl maká, jak má, ale zásoby sedmičlánků se vám snižují.
a) můžete si udělat nový pack (koukám, že jsou za 61Kč/ks - tedy 427Kč bez práce; otázkou ale je dostupnost těchto článků …) a pokračovat v létání.
b) pokusit se nahradit Nixx zdroje novějšími, tedy Lixx. Ceny jsou výhodnější (za 450Kč se vejdete do 1500mAh), má to i své výhody - nabíjení, provoz a tak.
c) použijeme LiPo 3s a koupíme novější regl, který umí na vstupu 11,1V - a pokud neomezíme napětí a proud do motoru, tak ho upečeme … :-)
A teď se začnete zabývat přesnými čísly …
Článek Nixx má 1,2V, 6článků je 7,2V, 7článků je 8,4V, 8článků je 9,6V, což jest jmenovité maximum reglu a motoru.
Článek LiPo má 3,7V, 2články dají 7,4V, 3články pak už 11,1V. 7,4V je minimum pro ploužení se po nebi, ale pro vlastní létání dost nepoužitelné (létá se na 8,4V a je to použitelné minimum) a 11,1V už je za hranicí jak reglu, tak motoru.
A to už nemluvíme o tom, že u letadel jsou důležité i obvody podpěťových ochran - u pohonných Nixx můžeme jít až na 0,9V/článek, což nám dává hranice 5,4V/6,3V/7,2V (6/7/8článků) - pro 2čl. LiPo je 6V mez, při které jim jde o život, 6,6V je tak provozní minimum; pro 3čl. LiPo jsme u hodnot 9V / 9,9V. Takže co? Takže nic ….
Použijeme-li variantu za c), musíme buď změnit vrtuli (otázkou pak bude její tah) a nebo omezit max. výkon (napětí), který pustíme do motoru. A pokud se nám to nepovede, máme létající pekárnu … :-)
A má to vůbec cenu, za tuhle cenu?
A nebo vyměníme celý pohonný řetězec - aku 3s LiPo asi tak 1600mAh, AC regl kolem 25A a AC motor. (Diskuzi, jestli je to fakt AC a nebo něco jiného si necháme na jindy …) Tak, doteď jsme se pohybovali v relativně normálních cenových vodách. Ale zjistíme, že Shanahan má úzký, dlouhý čumák a obyčejná oběžka (outrunner) se nám tam prostě nevejde (a co se vejde, to má moc malý výkon). A protože se nám nechce předělávat Shanymu čumák, tak začneme hledat klasiku, tedy inrunner. Něco najdeme, ale cena nás slušně vykolejí a tak raději běžíme pro nové NiMH články, abychom si ještě chvíli zalétali … :-)
A jak to bylo u mě, když zasáhla „vyšší moc“?
Přišel jsem do modeláře, nakoupil vše plánované (serva, lepidlo, šrouby) a položil zdánlivě nevinný dotaz na téma náhrady pohonného řetězce pro Shanyho, přesněji nejprve na motor. Po chvilkové diskuzi o mém motoru a skutečné velikosti čumáku Shanyho nic neřekl, sklonil se pod pult, cosi vytáhl a položil na pult se slovy „… není možná, já ho tu mám, a ještě za starou cenu …“ ! To, co položil na pult byla přímá náhrada „480tky“ - RAY B2445/09 za 595Kč (net 649Kč) a v této chvíli už nešlo couvnout … Pak se k tomu přidal regl RAY R-40B (515Kč, net 539Kč) a bylo to. Páčto se v obchodě nedá platit kartou, šel jsem vybrat do bankomatu - cestou se mi to v hlavě stihlo rozležet a tak jsem si k tomu ještě přihodil 3s LiPo RAY G3 1600mAh za slušných 485Kč (net 529Kč). Slušnej ježíšek, no ne? A to jsem ještě ušetřil nějakejch 122káčé proti netu, no neberte to - ale hlavně, kdybych to měl kupovat normálně, tak se budu kroutit, že je to moc a penízky by šli jinam … Takhle jsem ukecal sám sebe a už se nemůžu dočkat, až to dám do Shanyho a pak hurá do vzduchu … !!!
“motor“
“regulátor“
“accu“
“a tolik to celé váží …“