Staronový kufr na nářadí …

Autor: NovakO <@>, Téma: Ostatní modely - technika, Vydáno dne: 01. 02. 2012

… aneb rehabilitován, opraven a vrácen do služby :-)

Kdo zná Saturnina, ví, co říká doktor Vlach: „Život nás učí vyzkoušet všechny možnosti, abychom se pak nakonec vrátili k té první …“ Pravda, Al kufr, o kterém je řeč, nebyl sice úplně prvním RC kufrem na nářadí (tím byla nesmrtelná „rakvička“ …), ale po přechodu na „modulový systém“ už ano. Tenhle Al kufr jsme si kupovali společně s kolegou modelářem Honzou R. svého času (no, to už je pěkně dávno …) v nějaké akci v nějakém hobbymarketu a oběma slouží prakticky dodnes. U mě kufr nejprve sloužil v „základní konfiguraci“ pro vysílač, nářadí a ND, po příchodu RC aut už jen pro nářadí a ND a zub času a častá přeprava a služba v „polních podmínkách“ se na něm řádně podepsali. Když pak se začal rozpadat - prasklé některé al výztuhy boků kufru - nahradil ho na loňskou sezónu nový kufr, designově velmi povedený „plasťák“ - hodně se do něj vešlo, měl „integrované“ přepážky a pohyblivý krycí díl a rozevíral se celý, prakticky „na plocho“. Docela dost se tam vešlo, ale nářadí muselo být uloženo ve vloženém „boxíku“, který jsem odněkud vylovil a který do tohoto „plasťáku“ perfektně pasoval - tedy po drobné úpravě skalpelem … Ale, jak se nakonec ukázalo, materiál toho až tak moc nevydržel (hned při první Třemošné, když mi kufr nesl MartiN, prasklo poutko řemenu a kufr pleskl o zem a plast nevydržel …) a hledat něco v tomto kufru nebylo až tak snadné a celé to nakonec vyžadovalo spoustu prostoru, kteréhožto, jak známo, při závodech moc není … Začal jsem tedy přemýšlet, co s tím dále a výsledkem je kompletní oddělení ND a pneu pro RC auta (asi bude v nějakém samostatném kufříku …) a zůstane jen čistě nářadí a pomůcky s „všeobecnými“ ND. Tož tak …

Původní „hliníkáč“ naštěstí šel opravit - výztuhy praskly jen tak, že se je s mojí oblíbenou hračkou - nýtovací kleště a trhací nýty - podařilo úspěšně (snad …) opravit. A pak začala rozvaha o rozmístění nářadí a pomůcek - inspiroval jsem se ve své praxi, kdy se až tak nehledí na miniaturizaci vnějších rozměrů kufru a maximalizaci množství uloženého materiálu, ale především na přehlednost a snadnou dostupnost uloženého nářadí apod. A protože se dá říci, že se mi nářadí a pomůcky už ustálili na nějakém standartu, mohl jsem rozvažovat přímo s vybavením - také proto z uvažovaného uložení vypadly ND na RC auta - je zbytečné je např. tahat s sebou na letiště …

Obr. - opravený kufr ze všech stran



Základní rozvaha vyšla takto - na víku kufru uloženy kleště, klíče, pájka, štětec, děrovač apod.; na odklopném „meziplatu“ všechny šroubováky (ploché, křížové, inbusy apod.), skalpely, pinzety a tak. A ve „spodku“ kufru pak lepidla, pásky, náhradní díly apod. A pokud bych do kufru dostal i druhou, „příruční“ nabíječku a malý měřák, byl bych nadmíru spokojen … Zatím mám hotovou je první a druhou etapu (víko a meziplato), uložení ostatního obsahu kufru mě ještě čeká, ale zatím to vidím velmi optimisticky, snad se nedočkám nějakého zklamání nebo nutnosti kompromisů … Edit v průběhu prací - na uložení příruční nabíječky a malého měřáku v tomto kufru můžu rovnou zapomenout, jsem rád, když jsem tam nějakým způsobem nacpal všechny ostatní potřebné věci - mám prakticky už vše hotovo, teď už se čeká jen na odladění „much“ praktickým používáním … Víko a dno kufru je ještě spojeno „barovým pantem“ (pro odlehčení hlavních pantů kufru), doplněnou o aretaci pomocí pružin - více napoví fotky …

Obr. - nově uložené nářadí v kufru, přidaný a upravený „barový pant“



Myšlenky o základním uspořádání a rozložení se rodily postupně, ale prakticky všechny „urozené“ nápady se daly realizovat (tj. byly řádně rozváženy dříve, než se začaly realizovat … :-) ) - jediná podstatná změna nastala v uložení meziplata - původně mělo být připevněno k víku - proto byly jako první připevněny (jak jinak, než přinýtovány) panty a na ně potom se instalovala další „nadstavba“. Poté se ale ukázalo, že by to byla pro víko kufru příliš velká váha a meziplato se s novými panty přesunulo k upevnění na zadní stěnu dolní části kufru. Původní pantíky na víku zatím zůstaly, neboť se mi je nechce „páčit ven“ a uvažuji o tom, že k nim připevním nějakou molitanovou přepážku, těsnící nářadí při přepravě - idea již je, jen se hledá vhodný materiál ….

Celé uspořádání kufru asi není třeba moc popisovat, jen pár detailů:

Víko - je rozděleno instalační lištou na dolní a horní polovinu.

Obr. - uspořádání a uchycení nářadí ve víku kufru




Obr. - úložný prostor v liště a trn pro vykružovák




Pro horní polovinu tvoří lišta žlábek, ve kterém jsou jednak uloženy některé potřeby - zapalovač, klíč na kola apod. - a dále v něm leží krabičky s uloženým nářadím. Tyto krabičky jsou pak suchým zipem připevněny ke „stěně“ víka kufru. Dále je v žlábku uložen vykružován otvorů (nebo jak se přesně ten „bazmek“ jmenuje …) - dole v plastovém trnu, nahoře opět připevněn sucháčem. Nad ním je v držáku - držák el.instalačních trubek - uloženo tělo malého šroubováku, mě především sloužící jako klíč na kola. Plynovka je uložena jedním koncem v plastovém víčku (asi od nějakého spreje apod.) a druhý má držen páskem, původně sloužícím k upevnění originálního plata. Mezi plynovku a krabičky se ještě vmáčkl plochý štětec, držený, jak jinak, také sucháčem …

Obr. - klíč na kola, pájka, štětec, pilník, magnet …




V dolní části víka jsou za jakýmsi zábradlíčkem (opět z různých plastových lišt …) postavené různé kleště (nožičky mají stažené gumičkami, aby si je moc neroztahovaly a nepřekážely si …). Nad nimi visí, v liště s výřezy, různé nůžky apod. - ukázalo se, že jsou to při přepravě kufru cestovatelky a proto jsou přidržovány ke stěně magnetickým páskem. Ke kleštím se ještě vešly ploché štětečky a malé plastové svěrky. Celá šířka této spodní části je kryta odklopným plexisklem - plexi jednak slouží jako kryt (dole je opět přidržováno magnety) a také jako držák dalšího nářadí - pilka zona, teleskopický hledací magnet a pilníky, z nichž jeden je schován v gumovém těsnění … :-). Plexi je modelářskými pantíky přinýtováno k „rozdělovací“ liště, ve zvednuté (tedy odkryté) poloze je přidržováno malým háčkem …

Obr. - pilník, pilka, háček pro zavěšení otevřeného plexi




Vložené střední plato

Obr. - plato - celek, levá strana, pravá strana




Plato - první volbou byl materiál plata - první myšlenky byly použít originál, tedy jakýsi tvrzený papír potažený koženkou - pevnostně, tvarově, rozměrově a tak - neprošel výběrem. Zkoušely se různé materiály, vyhovujícím se nakonec ukázal bílý laminát, původně jakýsi kryt ve střídači AEG :-). Upevnění pantíky v zadní části jsem již zmínil, v předu plato leží na dvou kovových úhelníčcích, ke kterým je přidržováno dvěma magnetickými válečky. Výška umístění plata byla zvolena jako kompromis mezi max. prostorem pod platem a prostorem mezi nářadím víka a plata … Šroubováky a nářadí jsou v zadní části (tedy po postavení kufru či zvednutí plata dolní části) uloženy opět do el.instalační lišty (nejsem já nějaký ten elektrikář? :-) ) - pro rejpaly - proč je tato lišta umístěna o kus výše, než je konec plata - to už vám dnes neřeknu, jen si pamatuji, že v tom byl nějaký důvod, který mě k tomuto kroku donutil … :-). Takže - šroubováky dole drží v liště, nahoře ve speciálce - lišta pro upevnění vodičů v rozvaděči, s trochu upravenými roztečemi :-). a protože ne vše funguje tak, jak bychom si přáli, tak některé šroubováky občas odmítaly v této liště držet - postupně tedy pod ně přišly nalepit magnety (různé zásoby z různých „rozborek“ …) - teď už snad nářadí drží bezpečně. A pro rýpaly - ano, vzhledově nic moc, esteticky by byl lepší magnetický pásek, ale funkčně nic moc, tohle řešení má větší sílu … Sada skalpelů drží na sucháči, samostatný skalpel drží zelenou krytkou v černé liště, baterka (stříbrný bazmek) a modré „propichovalo“ v plastových držácích kabelů (z rozebrané kopírky), ostatní nářadí v gumách ze starého školního penálu …

Obr. - plato - dolní uložení - vlevo, střed, vpravo




Obr. - „přidržovadla“ pro šroubováky



Plato mělo být ve zvednuté poloze (dvě polohy) drženo spec. nožičkami - uhlíkové trubičky připevněné k platu hmoždinkovými panty. „Nasucho“ vše fungovalo parádně, ale ukázalo se, že při naplnění spodní části kufru krabicemi a potřebami není na tyto nožičky už místo - nejen v pracovní poloze, ale i ve složeném stavu. Takže v současnosti jsou tyto nožičky uloženy na dně kufru a plato je ve zvednuté poloze přidržováno očkem, spuštěným z víka kufru …

Obr. - původní skládací držák prostředního plata



Dno kufru - tady už moc vymýšlet nešlo, tedy přesněji řečeno, žádné zázraky už mě nenapadly (třebas časem …), takže je to složeno a uloženo v tom, co nejlepšího „dům dal“ a jak se to nejlépe podařilo poskládat … Vezmeme to tedy ode dna - malé plastové plexi krabičky na šroubky a drobný materiál (z rybářských potřeb) se osvědčily, takže byly použity. Ostatní je vidět z fotek - je to uloženo „jak to šlo“ … „Druhé patro“ dna kufru tvoří osvědčené „přihrádkové“ krabičky, jen bylo třeba různě kombinovat domácí zásoby, aby to tam páslo akorát. Největší problém bylo najít správné další krabičky (dvě bílé vpředu), které zároveň slouží pro ukládání drobností (např. sponky, matky apod.) v „polních podmínkách“.

Obr. - plato - současný držák, dno - horní a dolní patro



Obr. - dno - dolní patro




Takže zatím je to hotovo a připraveno na sezónu, uvidíme, jak se to osvědčí a co ještě dále postupně upravíme a vylepšíme …