Není šroubek jako šroubek …

Autor: NovakO <@>, Téma: RC auta - technika, Vydáno dne: 06. 04. 2011

… aneb když se mechanik splete …

Druhá rally letošního roku, Kramolín, poslední RZty … Eli se vrací „na základnu“ a vysvětluje mechanikovi (tedy mě …), že auto skoro nejede a ozývají se z něj zvuky, věštící nějaké přeskakování zubů – vypadá to na problém kolem pastorku a hlavního kola. Takže mi nezbývá, než se pohodlně usadit a dát se do „rozborky“ auta – abych se dostal k pastorku, musím demontovat středovou Al výztuhu podvozku (4ks delší šrouby) a poté ji s kompletem elektriky odklopit stranou (nechci-li demontovat elektroniku a „drátařinu“ …). Pak teprve se dostaneme ke krytu motoru a ke kontrole pastorku. Na větší povolení pastorku to nevypadá, jen je uvolněný držák motoru. Při hlubší kontrole se zdá ojeté hlavní kolo – sháním nové a začínám demontovat zadní tlumiče. Ale ouha, máme „průběžný kardan“, což znamená skoro kompletní „rozborku“ auta. Rozhoduji se pro „harakiri“ – zbývá už jen jedna RZ – montuji pastorek 20z a motor nechávám v držáku v pozici pro 19z – snad to tu jednu RZ vydrží a kolo stejně přijde nové. Montuji vše zpět, tak abych stihl svůj start. A tady přichází ona chyba mechanika … :-) Protože máme na Datsunech – kvůli menšímu rozvoru – otočená zadní ramena, je mezi dolní rameno a upevnění tlumiče vložen malý distanční váleček a použit delší šroub – my tam máme svůj typ šroubu, takový, jaký je použitý na autech všude, jen podstatně delší. A teď už asi tušíte, co jsem provedl – ve chvatu jsem tlumič zde připevnil klasickým šroubem (kratším), který také drží (ale na kratší délce) a na horní výztuhu jsem vzal „dlouhý šroub tlumičový“. A jak už to bývá (znáte Murphyho zákony ?), použil jsem ho na nejnevhodnějším místě (mohl jsem si vybrat tři další, že …) a řádně dotáhl. No, co si budeme povídat, šroubek krásně prošel až do ozubení náhonu diferáku a fungoval jako soustruh … „Stříďák“ má sice sílu velkou, ale tohle nepřekonal – na to vše jsem přišel až doma, při hledání, proč to ani po opravě nechodí ! Jaký je rozdíl mezi šrouby a co to udělalo v plastu „náhonu“ je vidět na fotkách. Jo, jo, mechanik stojí za houby a je třeba jej vyměnit – říkám jim to všem, ať si servisují sami, ale to ne, poradit si nenechají … :-) :-) :-)

šroubek dlouhý

poškozený dif. - 1







šroubek správný

poškozený dif. - 2







porovnání šroubků a poškozená součástka

poškozený dif. - 3







detail poškození

poškozený dif. - 4







A ještě jeden poznatek ze závodů v Kramolíně – Eli asi dostane novou přezdívku – „trhač kardanů“ :-). Po předchozích neblahých zkušenostech se „stříďákem a alu kardany“ jsem obě auta osadil komplet kardany ocelovými, říkaje si, že to snad bude navždy … Ha, ha, ha, po jedné RZ se Eli vrátila s kolem v ruce, řka, že to prostě upadlo … A důvod ? Kardan se ulomil v místech, kde hladká osa přechází do závitu – viz foto. No toto, to se nám ještě nestalo ! Ještě, že jsem s sebou vzal nouzové rezervy, tj. zbylé, použitelné alu kardany – jeden jsme nasadili a Eli mohla pokračovat. Bohužel, mechanik byl líný tyto alu kardany popřehazovat na zadní nápravu a tak Eli dojela další RZ na náhon na tři kola (dvě zadní a jedno přední) – náhradní alu kardan nevydržel ani celou RZ ! Naštěstí se našel i odpadlý alu unašeč a nakonec i torzo rozpadlého kardanu – už mám těchto zbytků kardanů pěknou sbírku, asi si založím muzeum … :-) :-) :-), „náš obchodník“ s náhradními díly má s námi slušný kšeft … :-)

ocelový kardan

poškozený kardan - 1







alu kardan

poškozený kardan - 2