… aneb – „Chocholoušek“ už mi rezervuje pokoj :-)
Znáte film „Jen ho nechte, ať se bojí“? Ano? Tak jistě znáte hlášku „… vhoďte do něj šok a vypadne z něj písnička …“. A asi nějak takhle funguju já – tedy ne, že by ze mě po šoku vypadla písnička (to spíš něco úplně jiného … :-)), ale principielně je to podobné – vhoďte na mne v práci stres a nějaké ty katastrofy a vypadnou ze mě „šílené nápady“ … :-) Vysvětlím blíže – zjistil jsem, že když už to v práci fakt vypadá na „Chocholouška“ (říkám všem, že už tam mám rezervovaný pokoj č.307 :-)), tak u mě jako odreagování docela spolehlivě funguje modelařina – pokud by tomu tak nebylo, byl bych „tam“ už určitě :-( A když se situace nějak výrazně změní - „… vhoďte k tomu nějakou tu katastrofu…“, tak mě napadají skvělé nápady (tedy podle úhlu pohledu, že … :-). A jak jistě tušíte, v práci přituhuje – pokud by někdo chtěl, může přinést nějako dobrou lahvinku a já se vypovídám :-) – takže se tulím ke své kamarádce modelářce (rozuměj, modelařině!) a oživuji „projekt Klacek“. A jelikož nikdy není tak, aby nemohlo býti ještě hůře, tak přidaná hodnota z katastrof generuje spoustu konstrukčních nápadů a vylepšení :-). To je se mnou sranda, že jo …
Takže Klacek – vůbec nic nového, tenhle model už létal a i padal. To ostatně byla také příčina toho, že se dočkal opravy a trpělivě čekal, až si ho někdo všimne. A protože můj táta je šikovný, tak udělal úplně nový trup s různými vylepšeními, např. nahradil dřevěné podélníky uhlíkovými trubičkami, takže celý trup bez kormidel váží jen 105g a ocasní plochy přidají pouhých 50g ! A když to vezmete do ruky, překvapí vás, jak je to bytelné, ale lehké! A to tu nemluvíme o žádném drobečkovi, trup je dlouhý 90cm a kormidla mají plochu jak k….a – VOP 50x7cm (3,5dm2) a SOP 21x7cm (1,47dm2) – bavíme se tu o pevných částech kormidel. Pak k tomu přidáme křídlo jako hrom – rozpětí sice jen 1,2m, ale hloubka křídla je 22cm!!! Spočítáme-li to, jsme na ploše 26,4dm2, slušné, že?! A když se podíváte na profil, tak je vám jasné, že při jeho tloušťce to bude krásně pomalé a nosivé …!!! Úžasné, jo to křídlo má jen 150g. Tý brďo, sečteme-li to, tak jsme s konstrukcí někde kolem 300g. To jde, nebo ne?
A když už jsme u toho počítání, tak zkusíme celkový odhad – dvě standartní serva dají 100g (2x 50g), accu 3s 2,2Ah má něco kolem 200g (moje kolem 180g) – a jsme na 300g. Motoru, reglu a přijímači dáme kolik, 200g? Výbava nám tedy přidá nějakých těch 500g a jsme s modelem na 800g. Přidáme podvozek, vrtuli a podobně a zaokrouhlíme to na jedno kilo, tedy 1000g. Porovnáme to s plochou křídla (26,4dm2) a vyjde nám plošné zatížení kolem 38g/dm2 (37,8g/dm2) – úsudek nechám na Vás, ale já si myslím, že by to mohlo být docela dobré, co vy na to? V budoucnu, i s ohledem na to, jaké mám s Klackem šílené plány, tak se počítá s podstatně silnějším motorem (400-500W ?), teď na mě ze zásob od táty vypadl jeden „stříďák“ řady BL22…, u kterého návod udává použití do max.1300g, optimálně 1200g (nějakých 250W), takže jako testovací motor pro zalétání by mohl posloužit a doporučovaná vrtule 9x5 (pro 3s) by také trávu sekat nemusela … :-) Tak co, jak to vypadá, souhlasíte se mnou? :-)
Dříve, než se podíváte na fotky „klackovo“ komponentů, tak Vás musím varovat – tenhle model rozhodně není žádným účastníkem soutěže krásy! Je to čistě účelová konstrukce, podřízená maximální jednoduchosti (v době svého vzniku). Někdo by mohl říci, že je Klacek ošklivý, ALE já tvrdím, že je tak ošklivý, až je krásný!!! Já mám naopak velmi rád jednoduché, praktické a účelové konstrukce a nacházím v nich skrytou krásu. A až se Klacek zalétá, dostane nějaký slušivý barevný kabátek (Eli dostala v návrhu volnou ruku), který tuto skrytou krásu zdůrazní. Pak už zbývá jen tohoto „klubového“ pracanta plně dotáhnout k plánovanému cíli a stavu a budeme spokojeni … A kdo mě zná, tak pochopil, že to jsou plány tak na další pětiletku :-) I když, pokud mě budou v práci štvát a stresovat dosavadním tempem, tak na velikonoce je všechno hotovo … :-)
KLACEK – pohled na „surový“ trup ze všech stran
KLACEK – „surová“ kormidla na „surovém“ trupu
KLACEK – hotové, ale neumyté křídlo na „surovém“ trupu