Pozor na servisní konektory LiPo baterií …

Autor: NovakO <@>, Téma: Elektronika (nejen) pro modeláře, Vydáno dne: 26. 05. 2011

… aneb „i mistr tesař se někdy utne“ …

O tom, že silové vývody akumulátorů jsou na zkrat „potvůrky“ a je potřeba je před ním chránit vhodnými krytkami, snad žádný pečlivý modelář nepochybuje. Ale že i servisní konektory LiPo akumulátorů dokáží nadělat neplechu, to nás tak nějak hned nenapadne, to si uvědomíme až v momentě, kdy se nám s nimi podaří udělat nějaká ta příhoda apod.

V jednom z mých předchozích článků jsem se zmiňoval, že toulající se malý šroubek v krabici s akumulátory dokáže divy – stalo se to Mírovi a z jeho nových (a prakticky nejetých) LiPo aku 2s 5Ah HC zbylo k využití jen plast HC, silové kabely a servisní kablík. Na silových kabelech se dokonce nestihlo ani vyměnit origo konektory za námi používané G4 a zajímavé je, že inkriminovaný servisní konektor nebyl ani vůbec opálený od kontaktu s toulajícím se šroubkem – prostě to nebyl přímý zkrat, ale nešikovný kontakt, který dokázal za delší čas aku vybít tak, že už nebyly zachranitelné. Jo, tomu se říká smůla !!!

No, a náhradní díl z Mírovo aku – přesněji servisní kablík - se teď hodil mě. Při posledních závodech v Klatovech (Beňovy) jsem ve všem tom zmatku kolem přehřívání se našich aut udělal takovou „botu“, ke které bych se snad ani jako elektrikář neměl přiznávat. Ale, jak jsem starej, tak jsem blbej a snad to bude varování pro ostatní, aby si dávali větší pozor a neudělali stejnou chybu jako já ! Mj. i proto, abych neměl „kšefty“ k opravování – žádný rezervní servisní kablík momentálně nemám !!! :-) :-) :-)

Situace – avizovaná 6.RZ má být extrémně dlouhá, proto místo dosud ježděných NiCd Sanyo beru druhé LiPo 2s 5Ah a s předstihem je dávám nabít – „hlavní“ nabíječ je plné práci (nabíjí aku pro Eli), beru proto rezervní, malý 3A Jeti, ke kterému mám udělán balancér (přesněji omezovač) od „zajíce“ – podrobnosti jsem už někde „na hranolu“ popisoval. A tady nastává ten malý zádrhel – místo toho, abych do „zajíce“ zapojil nejprve „redukci“ servisního konektoru (JST na aku a „speciál“ na „zajíci“), tak prostě dávám JST přímo na „zajíce“. Je to tak trochu proto, že takto přímo se připojuje servisní konektor k měřiči napětí, který máme instalovaný v každém autě – vymění se aku, zapojí „silovina“ a „servisák“ se dá přímo do měřáku … Takže kontroluji polaritu – počítáno od minus – a zapojuji do „zajíce“ … Škrt, prsk, au, horko, kouř, smrad a tak dále … Okamžitě vím, kde to hoří, beru kabely a trhám je ze „zajíce“ – žhavý drát s tekutou izolací se mi vypaluje do prstu a ze „zajíce“ zároveň vypadávají utavené piny z konektoru. Teplo opadává, kouř ustává, smrad odchází a s ním také servisní kablík a kapacita aku … Aku snad zachráněny, ale ten den už jsou „out of order“ … Prohlížím zkázu a přemýšlím, kde „soudruzi z NDR udělali chybu“ – při promýšlení teorií o příčinách zkratu mi Martin dává svého „zajíce“, ať ho koukám upravit, že nechce stejný problém … Ale není to třeba, stačí používat redukce kabelů, které jsou k „zajíci“ určeny, pak se nemůže nic stát !!! Pokud se nepoužijí a zapojí se „servisák“ od aku přímo, tak sice mechanicky na „zajíce“ pasuje, ale elektricky spojí první dva piny do zkratu !!! Jo, stane se, ale nemělo by se stávat, stačí používat mozek a správné pomůcky a zařízení :-) :-) :-) .

Jak následně jednotlivé části dopadly je vidět na fotkách – myslím že netřeba dalšího komentáře – budiž to dostatečným varováním pro ostatní ! Jak že je to ve filmech a v televizi? Tohle doma rozhodně sami nezkoušejte, to mohou dělat jen odborníci a kaskadéři, kteří ví přesně, co dělají …. :-) :-) :-)

„zajíc“, prsty a servisní zbytky




servisní konektor




a kablíky, tedy správně vodiče …




A oprava? Nejprve jsem uvažoval, že prostě napojím na zbylé kablíky nové, s novým konektorem, ale postupně se loupající se izolace z černého vodiče a jeho stav po vyhřátí mě od toho odradili – vzpomněl jsem si na náhradní servisní kablík od Míry a bylo jasno – vymění se celý. Vzal jsem HC aku a po obvodu – v místě spoje obou plastových dílů – jej opatrně ostrým skalpelem rozřízl. Tréninkovou školou mi byla opět Mírova aku, kterou jsem už „pitval“ … Plast je dobré neprořezávat celý, ale tak jen do poloviny jeho tloušťky a poté jej opatrně tenkým šroubováčkem „odloupnout“ – jde to překvapivě dobře. Při hlubším prořezávání je nebezpečí poškození vlastních aku !!! Výměna servisního kablíku je poměrně jednoduchá – vývody jednotlivých článků jsou provedeny na PCB na čele aku a tak není problém s délkami vodičů. Jen doporučuji použít silnější pájku, celá sestava dobře odvádí teplo a tak se pro pájení špatně prohřívá. Celý opravený PCB poté přelepíme vhodnou izolací – původní samolepku určitě nepoužijeme, obzvlášť, pokud jsme aku už provozovali – je neskutečné, kolik tam je nalepeno prachu !!! Jo, a hlavně nezapomeňte před pájením nový „servisák“ nejprve provléci plastem HC, fakt vám potom daným otvorem konektor neprojde – vlastnoručně ověřeno :-) :-) :-) – pokud si ovšem nechcete také protrénovat pájení vodičů jako já :-) :-) :-) … Pak vezmeme celou sestavu, dáme k sobě plasty, stáhneme je k sobě izolačkou nebo gumičkou a spáru spoje postupně zalijeme středně hustým vteřiňákem. Pozor ještě na prsty, přilepená aku na prstech silně překáží …. :-) :-) :-) Poté vše ještě zkontrolujeme, změříme napětí aku, porovnáme články a za stálé kontroly nabijeme a máme hotovo … Jo, a ještě nám zbývá opravit zajíce !

A závěrem? Přeji vám, aby jste tuto situaci nezažili a opravu nemuseli realizovat a jen se mohli pousmát nad „blbostí druhého“ … :-) :-) :-)