Autor: NovakO <@>,
Téma: Povídání, zážitky a akce kolem modelařiny,
Vydáno dne: 10. 08. 2009
… aneb opět jsme si zalétali.
.....fotky od Tonyho jsou v galerii pod jménem „Mileč - 8.8.2009.....
edit 16.8.09 - doplněno video z Mefista
Na sobotu 8.8. jsme s Mírou opět naplánovali společné létání (Míra objednal pěkné počasí :-)) a tak jsme se celý týden těšili a někteří i urychleně opravovali (např. já NIKa), aby měli k dispozici všechny své stroje. Po domluvě v týdnu se v sobotu na letišti objevil i náš kolega a klubový fotograf Tony, vybaven vší možnou audiovizuální technikou – jen toho Wolfa stále nechce zalétat :-). Tonyho přivezl na letiště Jirka, který s sebou vzal také svého synátora a Axíka. My jsme dorazili v sestavě já, Míra a Michal, který dal, na rozdíl od Elišky, přednost létání před koupáním v lentilkách (pro neznalé – kulaté bazény v Kramolíně). Chyběl také Martin, který si odskočil na psí výstavu do Kladna, kde zastupujíc ve vedení Rokyny Petru vyhrál – tedy vyhrála Rokyna, Martin jí to jen nestihl zkazit (tak nějak jsme pochopili jeho slova :-) ) – tedy tímto gratulujeme k úspěchu!
První šok nás čekal hned po příjezdu na letiště – zemědělci krásně celou louku posekali, ale usušené a smotané seno bylo rozeseto ve velkých válcích nepravidelně po celé ploše letiště – vznikaly sázky, kdo který balík kdy trefí – už teď mohu prozradit, že na celé čáře a absolutně vyhrál Míra, který nejenže se jako jediný do balíku dokázal trefit, ale také pěkně při zemi přesně doprostřed balíku – také gratulujeme :-).
Po standardním „usalašení se“ (stan, stolečky apod.), včetně Tondovo přípravy své techniky, začalo létání výukou Michala na EasyStaru – byl jsem nominován dělat Michalovi instruktora, ale moc práce jsem neměl, Michal už je skoro hotový pilot, létal naprosto pohodově a dobře, jen ten jeho táta kdyby mu do toho furt nekecal :-). Sice podle jeho vlastního přání došlo za celé odpoledne jen na jeden let, ale zvládl to na jedničku - tímto mu také gratulujeme k úspěšnému zvládnutí první lekce v pilotáži RC modelu.
Míra standartně protáhl „trojplocha“ – krásné pomalé lety, při kterých se Tony mohl ufotit - krásné fotky, jen jsme se shodli, že ta šála pilotovi málo vlaje. Při těchto letech bylo krásně slyšet, jak vítr „hraje“ v lanoví výztuh křídel, realita letu skutečného letadla k nerozpoznání! Prostě nádhera.
Samozřejmě, že také došlo na F-16, doladěnou a konečně také polepenou samolepkami. Plynulé, ukázkové lety, při kterých jsme vyplašili v sousedním lese skoro všechny ptáky a ti pak na letící letadlo docela slušně útočili – některé útoky byly docela „ostré“ a i přesné, naštěstí ale k žádnému střetu nedošlo a tak nejen F-16, ale i ptáci přežili.
V mezičase Míra složil Mefista, Tony vytáhl malou kamerku FlyCamOne2, kterou společnými silami přilepili pod křídlo Mefista a filmování z paluby mohlo začít. Vše by bylo skvělé, kdyby při prvním zkušebním letu (ještě bez kamery) Míra nepoškodil směrové kormidlo (závěs), při jeho opravě neztratil čep z vidličky a při její výměně si dal větší pozor :-). Následkem toho všeho byl první let s kamerou pod křídlem pro pilota trochu adrenalinový a následný záznam z kamery pro divák trochu rozhoupaný (lidem se slabším žaludkem se jeho sledování nedoporučuje :-) ) – ono když se zapomene zapojit do kormidla vidlička z ovládání od serva (a neví se o tom...), tak se model dóóóst špatně ovládá (zvláště, když si směrovka dělá co chce) a let připomíná spíše boj o holý život. Ale vše dobře dopadlo a následný skoro sedmiminutový záznam je výborný (stejně zatím jiný k dispozici není – při druhém, o poznání klidnějším letu se bohužel kamera vypnula po pár minutách !), když se divák houpá do rytmu, jsou krásně vidět detaily na zemi, včetně balíku, který si Míra vybral pro přistání :-). Ale dost, přestanu rýpat, povedlo se vše velmi dobře, pro příště víme co vylepšit a další videa už budou „profi“. Už se těšíme!
No, a nedá se nic dělat, když už to Tony ve fotogalerii prozradil – mimochodem, Tonyho skvělé fotky jsou v galerii pod jménem „Mileč - 8.8.2009“ – musím se i já přiznat, že jsme trochu poškodil NIKa :-). Ještě předtím kontrolní otázka – NIIK má na svém kontě celkem 6letů, který z nich byl poslední? Po opravě po lehké (v pohledu zpět) havárii z minulého týdne byl NIK opět provozuschopný, přenastavený a lehce upravený. První dva lety sobotního odpoledne proběhly na NiMH 7článek a s funkčním směrovým kormidlem – při posledním letu jsme společnými silami s Mírou (stylem – až řeknu teď, vypneš mi mix směrovka-křidélka a až zoufale zařvu, tak ho zase urychleně zapneš!!!) zjistili, že směrové kormidlo je u NIKa úplně zbytečné a tudíž se může odstranit (stejně v původní koncepci vůbec nebylo!). A protože jsem se těmito lety „namlsal“, před posledním letem došlo k úpravám – především jsem odstranil úplně směrové kormidlo (včetně jeho ovládání), příslušnému servu odpojil kabel, ale servo z důvodů vyvážení v modelu zůstalo – snížením počtu serv jsem se dostal na „tabulkový“ stav pro použití 3článku LiPo 2200mAh pro napájení motoru. Tím se stal NIK pořádným žihadlem, při motorové zkoušce jej měl Míra problém udržet (340W na ~800g váhy…) a pro let NIKa jen lehce „odložil“ do vzduchu – přesněji řečeno – otevřel dlaň a model odsvištěl….. A let, to byl konečně ten pravý adrenalin – při vodorovném letu na plný plyn hravě dosahoval rychlosti Mírovo F-16, normální let se odehrával na čtvrt plynu. Přemet zvládl i při nechtěném ubrání plynu ve stoupání, výkrut byl bleskový, prostě slušný akrobatický drobeček, jen ten pilot nějak nestíhal. A tak se stalo to, co se asi stát mělo – po jednom výkrutu ztratil pilot orientaci pro polohu modelu a než stačil adekvátně zasáhnout, model „akrobaticky“ „zasvištěl“ za balík sena. Ani velikost balíku neztlumila zvuk rány, kterou po dopadu na zem model vydal – vše přesně vystihuje následné Mírovo poznámka (zachycená na jednom z videí) – „… ty v…, to byla rána, já bych tam raději ani nechodil….“. K příslušným fotografiím v galerii ani není třeba co dodávat, model je dále neopravitelný, použitelné bude snad RC vybavení (po důkladné kontrole), nejvíce je však škoda úplně novéno 3článku LiPo (na fotkách ten fialový chuchel….), který měl nelétán jen jeden let (první a zároveň poslední….), aku je dále nepoužitelné. Následný „humor“ na videích je „šibeniční“, v této situaci to ani jinak nešlo – NIKa jsme večer řádně zapili Metaxou, já jsem si tentokrát dal černé pivo :-). A poučení? K akrobatickému modelu musí být i akrobatický pilot, každý si musí zjistit, kde má své hranice pilotních schopností…… Mimochodem, už mám vymyšleno, kam přijde přeživší motor – dostane ho Pluto, to bude brus… :-) :-).
Už se těším na další létání !