Oprava „klackového“ motoru …

Autor: NovakO <@>, Téma: RC letadla - technika, Vydáno dne: 01. 04. 2016

… aneb – E-max vydrží hodně

Jak jsem již psal v článku o druhém dni létání s Klackem, tak se jeho motorek pokusil za letu vzít roha, ale dráty byly proti a tak se útěk nekonal. Ale škub do drátů to přece jen byl a tak bylo nutno motor zkontrolovat a případně opravit …

motor po demontáži z modelu





Už zběžná prohlídka motoru po jeho demontáži z modelu odhalila poškození izolace přívodních vodičů, podrobnější prohlídka ukázala, že samotné vodiče poškozené nejsou, dokonce to přežilo i lakování vodičů, takže na „funkci by to nemělo mít vliv“ … :-)

stator bez rotoru







Jenže abych mohl pokračovat v důkladné kontrole vodičů a v jejich opravě, musel jsem se k vinutí dostat blíže, ale vinutí je na statoru přilepeno a konstrukce je „neprůhledná“. Tož nastoupila do práce bruska a jedna příčka statoru se poroučela – a hned bylo prostoru pro práci více!

pohled na vodiče bez příčky statoru



A pak už to bylo jednoduché – stačilo jen posunout originální silikonovou bužírku co nejvíce do statoru, u konektorů to zafixovat novou smršťovačkou a nakonec to do statoru zafixovat (zalepit) dalším smrštěncem – co to budu déle popisovat, koukněte se na fotky …

opravený motor





A nakonec zkouška – i když se ta nepovedla napoprvé (nějak se mi splašili dráty od reglu), tak napotřetí se podařilo – motor se točí (a správným směrem), reaguje na páku plynu a zdá se, že by mohlo všechno být OK. Možná se trochu zvětšil hluk motoru – že by ložiska? Nuž uvidíme, dáme motoru pořádné šrouby (a loktite …) a zkusíme ještě nějaký ten let … A pak už zbývá jen pomalu připravovat další EVO … :-)