… aneb úprav více, než se čekalo !
Tahle bláznivina, či šílenost (nazvěte si , jak komu libo …) se mi v hlavě rodila už velmi dlouho, orientačně tak od dob, kdy byla naše Eli ještě děckem celkem malým … :-) – vysvětlení přijde v části o kastli … Celé to uzrávalo a dolaďovalo se, až přišel poslední impuls – tím bylo takové nenápadné prohlášení kolegů z RC Rally (podivné, že tentokrát v tom nemá tradičně prsty JirkaCBX, ale např. Martin Úbl :-) ), že by chtěli, aby na vyhlášení v Rejštejně bylo i něco pro diváky, např. přivezení „závodních aut“ na platech apod. Dobrá, ale kdo mě zná, ví že mě nebaví dělat věci „stádovitě“, ale vymýšlím si „ptákoviny“ – viz např. Garfield´s Car pro Jirkovo pulling. Takže, hurá do stavby RCK SSE Car (pro rýpaly, zkratku vysvětlím později, u kastle :-) ).
Před vlastním popisem uvedu důležitou informaci – všechny úpravy na podvozku byly prováděny pro přizpůsobení ke kastli (i když úvahy o přizpůsobení kastle podvozku také byly …) a jak se nakonec ukázalo, bylo jich potřeba udělat hodně, podle hesla – „ …jak do toho jednou hrábneš, budeš to předělávat skoro celý …..“ ! Ideální by jistě bylo postavit podvozek celý nový, rovnou na míru kastli, ale nejsem takový šikula, abych sháněl a pasoval k sobě různé komponenty, nehledě na to, že nebylo zrovna moc času, zvláště, přihlédneme-li k mým rychlostem práce … :-). A v neposlední řadě – doma se v zásobách povalovalo dost náhr.dílů na TTčko, takže volba byla jasná – i proto, že za těch pár let už mám TTčko celkem „zmáknutý“ …. Začal jsem shánět použité základní plato (bazar Tamfóra, kolegové apod.), nakonec jsem koupil plato nové – a nepoužil ho, protože z časových důvodů jsem „obral“ o jedno použité MartiNa a nové je u něj v „zásobách“ (připravené na jeho budoucí projekt …..). Apropo, pak že Jirka za nic nemůže – to použité plato je původně jeho, fakt dost ojeté (šroubky apod.), ale upravil a opravil jsem si ho k „obrazu svému“ …. :-).
Takže první částí úprav byly opravy „děr“ pro vruty – většinou jsem jen zvětšil otvory a do nich zalepil takové M3 nýtky – dva druhy (ani nevím, kde jsem je koupil), kde už prakticky žádný základ nebyl, přilepil jsem „nýtek“ k tomu co zbylo a zbytek „dotvořil“ epoxidem. Na vzhled nic moc, ale funkčně OK. Na zadním „domečku“ jsem použil svojí oblíbenou fintu – do vytrhaného plastu jsem nalil vteřiňák, nacpal tam kousky stejného materiálu a nechal řádně zaschnout. Potom upravil vnější tvar a vyvrtal novou díru – z dálky (a funkčně) nepoznatelné :-). Kvůli hlavičkám „nýtků“ jsme musel upravit dosedací plochy některých dílů (kryt pastorku apod.), ale to šlo rychle a dobře. Zajímavé je, jak to na fotkách vypadá ošklivé, zaprášené, špinavé a vůbec nevábné, ale ve skutečnosti je to lepší (fakt jo!) a hlavně – plně funkční …. :-)
No, a další úpravy si vynutil tvar a velikost kastle, případně následné úpravy po předchozích úpravách … :-). Mezi námi, na „závodní auto“ by to nebylo – tam by to asi ideálně nefungovalo a asi ani dlouho nevydrželo – ale tohle má být jen taková „bláznivina“ a tak to plně vyhovuje (snad ….). Totiž – kastle je jednak nízká a jednak měla jiný rozvor a rozchod kol – a rozřezávat se mi jí nechtělo …. Tak jsem se vyblbnul :-).
První vynucenou úpravou bylo upevnění zadních tlumičů – horní držák musel rozhodně pryč (pozorní si toho jistě všimli na fotce opravy plastu domečku …), zbývalo vymyslet nové upevnění. Vše podstatné je vidět z fotek – nahoře moje oblíbené „nýtky M3“ (a bužírka pro přechod z M3 na průměr 4 v držácích tlumičů), dole dlouhý šroub M4 (stejně jsem neměl origo šrouby do ramen) a podložky. Ano, změnila se charakteristika pružin šikmějším uložením tlumičů (změkly, dotvrzeno podložkami …) a vůbec, jsou to jen třecí a tak, ale na plánovaný účel to stačí – investuje se do „závodního“, tady byly důležité i náklady (co nejnižší, samozřejmě :-) ). Dobré bylo, že rozchod zadních kol mohl, díky tvarům karosérie, zůstat zachován, takže vzadu bylo prakticky hotovo.
Horší to bylo ale vepředu – tam se nejen musel zmenšit rozchod o přibližně 18mm, ale zároveň se muselo dosáhnout zmenšení rozvoru o cca 1cm – otočení zadních ramen bohužel nestačilo ! Takže tady už musely nastoupit brutálnější úpravy, včetně toho, že jakékoliv úvahy o zachování čtyřkolky vzali zasvé …. Ale což, stejně byla v plánu původně jen zadokolka …. Takže vepředu se upravovalo – „kameny“ řízení vyměnily plastové čepy za klouby a aby to trochu něco vydrželo (a bylo funkční), přišel skrz šroub s matkou a z os kol se ubrousily unášeče pro „kostičky“. Ramena byla uřezána a ořezána a předělána – víc než popis ukážou fotky – muselo se to zúžit a posunout dozadu ! Slušným problémem se ukázalo uchycení předních tlumičů – ani ne tak nahoře, jako dole …. Nuž, nějak jsem to udělal, ale ideální to není, je to takové celé gumové, na „závodní“ by to rozhodně nebylo, ale tady to snad fungovat bude, uvidíme …. Určitě by to šlo udělat jinak a lépe, ale prozatím mě nic jiného nenapadlo (a že těch návrhů bylo!), třeba časem ? :-). Posun v přední části si vynutil i úpravy základního plata – výřezy jsou sice co nejmenší (i když se zdají dost velké), ale takové, aby omezujícím faktorem řízení nebyly ony, ale rozsah chodu vlastních pák řízení …. Samozřejmě, že takovýto zásah do pevnosti základního plata bych si u „ostrého“ auta nedovolil ….
Na vlastním řízení se moc neupravovalo – jistě, lepší by byly alu díly, ale tady se použilo, co dům dal …. Otvory v plastových dílech dostaly vypouzdření dutými nýty a šrouby M3, včetně uchycení ramen k platu – podařilo se docela efektivně eliminovat vůle v řízení. Ty se ale rozhodně nepodařilo vyrušit ve spojovačkách (původní ze „závodního“) – zatím je to nouzovka, v plánu je jejich úprava …. Servo řízení je standart Graupner C507, původem z „ostrých“, kde byl nahrazen podstatně silnějším ….
Elektro výbava je normální, klasika RS540tka (zvolena raději než Mig – výkon bohatě stačí a spotřeba a teplo také hrají roli …), základní TEUčko s externím BECem (ten zatím na fotce není) a Rx Hitec HFS-03MT, pro který jsem musel udělat spec. držák, protože se mi prostě nikam jinam Rx nechtěl vejít. Základ je ze zbytku držáku serva (část je použita na servu), na „domečku“ drží přišroubovaná v přilepením kousku z plastu tlumičů – zkrátka, z TTčka se využije skoro všechno :-). Ještě jsem chtěl změnit převod pohonu, ale bez úprav tam nic než 19/61 nedostanete, takže to zůstalo tak ….
Dalšími doplňky je upevnění kastle – protože se mi nechtělo to dělat ala lexan, pěkně jsem si to zkomplikoval. Vzadu to celkem šlo - dva plastové „háčky“ (nalepené na domeček) „zahákují“ kastli a aretace je malým bajonetem shora do malého kousku plastu (také na domečku). Funguje a drží to překvapivě dobře, uvidíme, jak se to osvědčí v provozu …. Horší je to vepředu – zatím je vše držené malým šroubkem zpředu přes různé přepážky, ale asi budu muset vymyslet něco elegantnějšího, tohle je zatím provizorní …..
A poslední – tedy na podvozku – „specialitkou“ jsou kola. Klasika z desetiny je moc velká (tedy komplet), kola z miníka moc drahá (nechtěl by mě někdo nějaké věnovat ? :-)), takže nastoupila „fantazie“. Na fotkách je to jasné dost - prostě jsem vzal volné, doma se povalující, disky, vedle vypreparoval použité rally bloky, přestřihl, natáhl přímo na disk, nalepil, zkrátil a spojil. Nakonec ořízl přesahující gumu a máme z toho extra nízkoprofilové gumy (tipuju tak na třicítky … :-) ). Na fotce nic moc, ale ve skutečnosti docela dobré, takový extrém – ke kastli a typu auta se docela hodí – podotýkám, že osobně bych takové auto nechtěl a jet na těchhle gumách by bylo za trest, ale na vzhled se mi to docela líbí ….. A především, vejdou se tam …. !!! :-)
A závěr – podvozek je řešen čistě jako účelový, přesněji jednoúčelový, přizpůsobený dané kastli, dělán co nejjednodušeji (haha, jak relativní ….) a co nejlevněji – to se celkem povedlo, kupováno bylo jen nové plato, vnitřek diferáku, několik kloubů a započítat se asi musí i použité disky. Ostatní je ze „šuplíkových“ zásob, Rx je „půjčený“ z formule, motor, regl, servo apod. ze zbytků, co zbyly po vylepšování „ostrých“ aut. Na podvozku jsou již teď patrné dva minusy (oproti standartu TTčka) – nízká světlá výška (většinou tak jako základ u TTčka, ale vystupují např. držáky tlumičů) a malý rejd zatáčení – daň úpravě rozvoru a rozchodu. Uvidíme, jak se to vše projeví v provozu a zda se neobjeví problémů více – doufám že ne, ostrou premiéru plánuji na vyhodnocení sezóny v Rejštejně, kde odtajním i zkratku RCK SSE a celé auto v plné kráse ( ? :-) ! ) ….. Takže, ke kastli až příště a uvidíme se v Rejštejně !!!!!!!!