… aneb - jak se rodí Evo I.
„… pak už zbývá jen tohoto „klubového“ pracanta plně dotáhnout k plánovanému cíli a stavu a budeme spokojeni … A kdo mě zná, tak pochopil, že to jsou plány tak na další pětiletku :-) I když, pokud mě budou v práci štvát a stresovat dosavadním tempem, tak na velikonoce je všechno hotovo … :-) …“
Pamatujete tuhle závěrečnou větu z minulého článku o Klackovi? Tak mohu říci, že se v práci hóódně snažili, takže verze Klacek Evo I. je hotova a na velikonoce cestuje do Kramolína a bude-li nám modelářský bůh nakloněn, tak půjde do vzduchu. Prostě jsem se do toho zahryznul jak buldog a i když jsem toho měl občas plné zuby, tak jsem se k práci opět vrátil, abych to dokončil - u mě věc nevídaná, asi jsem se fakt musel hóóódně odreagovávat. A musím se přiznat, že Evo I. je plné kompromisů a ústupků, prostě plány byly optimistické, provedení už tak radostné není - ale co, třebas to Evo II. vylepší … :-)
Tak odkud začneme? Že by od konce, tedy od ocasu? Dobře, tak třebas ocasní plochy a okolí …
Protože je to trochu větší macek, rozhodl jsem se, že ocasní plochy budou demontovatelné - sice je nebudu furt rozebírat, ale tu možnost pro snadnější transport jsem si nechal. Takže, SOP a VOP jsou k sobě přilepené, ale celá tahle sestava je k trupu připevněna dvěma polyamidovými šrouby M6 - šrouby jdou od spodku „ocasu“ do VOP, kde se přitahují do zalepených plastových matek. Jednoduché, funkční, za mě spokojenost … Potud OK, první kompromis nastal u ovládání kormidel - moje představa byla, že bowdeny protáhnu vnitřkem uhlíkových trubek, tvořících hlavní nosníky trupu. Až potud paráda, protažení se povedlo, ale … ALE č.1 - vpředu u serv byl ohyb bowdenu přeci jen trochu malý a tím vzniklo velké tření, které jsem nehodlal akceptovat. A když se k tomu přidalo ALE č.2, bylo rozhodnuto o jiném řešení - ale 2 bylo takové, že výstup bowdenů z trubek byl tak nešikovný, že bez nějaké šílené konstrukce by kormidla nešlo ovládat … :-( Po několikahodinovém vymýšlení řešení jsem to vzdal a nové bowdeny (ty původní jsem v trubkách nechal) natáhl venkem, přesněji na horní straně trupu - esteticky nic moc, ale funkčně paráda, připojení pák kormidel a ovládání od serv bylo už dílem okamžiku a příjemnou prací - prostě standardní uspořádání …
ocasní plochy před nabarvením
ocasní plochy po nabarvení
původní varianta trasy bowdenů
Co dál? Trup? Dobře, tak „krabička“ na trupu … Bylo jasný, že sem se musí vtěsnat tři věci - dvě standardní serva, baterka a přijímač - regl má své místo u motoru. Dlouhým zkoušením, měřením, počítáním a podobně vyšlo uspořádání - serva vpředu, baterka za nimi a Rx vzadu. Tady přišel druhý kompromis - ideální by bylo dostat baterky také více dopředu, ale fakt to nešlo, bohužel se to nakonec podepsalo i na velikosti nutného dovažování … :-( Serva drží klasicky vruty na bukovém hranolu, Rx na sucháči a baterka na plošince se sucháčem, navíc přitažená rozebíracím stahovacím páskem. Pod touto plošinkou vedou servokabely, aby se nikde moc nepletly. Tož tak …
„úložiště“ serv, baterky a přijímače
Tak, na řadu přišel motor a jeho okolí - vařili jsme z toho, co dům dal, naštěstí „dům dal“ i kříž pro obrácenou montáž motoru, ve kterém jsem nahradil původní distanční sloupky závitovou tyčí, nějak změřenou a rozřezanou. Co se tady budu rozepisovat, fotky řeknou více … Dají se na nich dohledat dvě varianty - první s plným trupem a druhá s dírou v čumáku - ta je tam proto, že při potlačování motoru bylo v trupu najednou nějak těsno a motor se šoupal o trup. Nu což, původní plánek Klacka s „šestistovkou“ měl děravý trup také, takže estetika šla plakat někam do růžku pokoje a praktičnost vyhrála … Do klece za motor se vešel jak regulátor, tak olovo pro nutné dovážení těžiště modelu.
lože motoru – trup bez díry a s dírou …
motorek a regulátorek …
Co takhle podvozek? Ano, dáme tomu ještě podvozek… Původní Klacek měl taková minikolečka, já jsem chtěl lehké terénní vlastnosti, takže jsem dlouho stál v modeláři a vybíral a vybíral a vybíral … Nakonec jsem vybral devadesátky mecháče a dozadu něco z domácích zásob. Hlavní podvozkové nohy už udělal děda, takže zbývalo jen navléci kola na osy - ejhle, trojka drát, pětka díra … Ještěže máme doma po šuplíkách všemožné nýtomatky a tak, něco jsem našel, použil a je to paráda. Sice tak nějak nerozebiratelné, ale držící … U zadního kolečka jsem chvilku dumal, vymýšlel a lámal si hlavu, pak jsem ale našel kus nerezového drátu, vzal kleště a během pěti minut bylo naohýbáno - uchycení je standardní, opět šuplíkové …
kolečka a podvozek – hlavní a ostruhový
Tak nevím, trup máme, kormidla máme, serva máme, motor máme, podvozek máme, co nám chybí? A co takhle Klacka trochu zkultivovat, aby vypadal méně klackovitě? Tak jo, co takhle trochu upravit čumák, aby motor a jeho lože tolik netrčely do prostoru? Dobrá, tak tedy nějaký kryt - teoreticky jsem to vymyslel před spaním, prakticky jsem na tom začal dělat druhý den. Nejprve jsem donutil ženu, aby snědla „choceňský bílý jogurt“ a pak jsem Elče ukradl krabičku s posledním „uchošťourem“; pak už stačilo jen vhodně tvarovat, stříhat, řezat, pasovat a lepit a je z toho takový nějaký kryt motoru. Jednoduše řečeno, že, ale taková prča to nebyla, divím se, že se žena neujogurtovala … :-)
No, a co by to bylo za pořádné letadlo, kdyby mu chyběl pilot, že! Původní představy snily o krásné pilotce, ale pilotky se nějak doma neurodily, tak to za ně musel vzít medvěd … :-) Ale řekněte, sluší mu to, že ano! A jak se způsobně drží, ten je prostě ňu ňu … :-)
jogurt a krabička od uchošťourů …
a už to má i barvy
pilot si testuje kokpit …
A aby jen tak zbůhdarma v kokpitu neseděl, tak dostal ještě funkci vypínače - v zadečku má propojku a pokud chce někam letět, musí si pořádně zasednout do protikusu konektoru … :-) Je to jednoduché - nesedíš, neletíš … a to nechceš!!! :-)
pilot a jeho prdelní kontakt …
Tak to bychom měli, co takhle nějaké barvy? U křídel to bylo dané, tam už byl hotový potah fólií, ten stačil jen vypnout a následně opravit místa, kde už původní potah další vypínání nevydržel (takže je z toho takovej víceodstínovej papoušek) a sloupat vápno, které si křídla nachytala při bílení v Plzni. Horší to bylo s trupem - jednak vybrat nějaké pěkné barvy - to dostala na starost Elča (já jen platil) a pak to nějak nastříkat - trup byl z části balza a z části potah papírem (stejně jako kormidla). A předejdu kritice - ano, měl jsem barevnému finiši věnovat více péče, nastříkat plničem, přebrousit, nastříkat …. Tak dlouho, dokud by to nebylo ťip ťop … Ale, tohle mi nikdy nějak moc nešlo, raději letadla potahuji fólií … Takže červené ocasní plochy se docela povedly (a pomohl ještě lesklý bezbarvák) a motorový kryt je z dálky také ucházející (z blízka se jogurt vehementně furt dere ven!). Ale ten trup, ten mi dal!!! Cožpak ocas, tam, co je to potažené papírem, tam to celkem jde, ale předek, kde je jen balza, to byl oříšek!!! Možná ještě tak kdyby Eli vybrala normální odstín modré, ale to ne, to musela být metalíza!!! Ach jo, při stříkání to byl boj - teď už to vím, co se stalo, ale tenkrát! Furt to nebylo ono, měnilo to odstín, až jsem na to spotřeboval celou barvu. A teď opět kontrolní otázka - co se stane, když na „surovou“ (tedy savou) balzu nastříkáte metalický lak? Malá nápověda - na nesavém povrchu se tento jev neprojeví … Potichu si rozmyslete odpověď a můžete ji napsat do komentářů a já se vrátím k trupu - z fotek to vidět není, ale kde byla balza, tam jsem to prostě potáhl modrou fólií a teď je z toho odstínový papoušek dokonalý … :-)
barvy a barvičky
odpoveď na kontrolní otázku :-)
Tak co, už je to všechno? Ale prdlajs, co takhle vrtule? Papíry k motoru mluví o 9x5, takže třebas GWS 9x4,7, to by mohlo fungovat. Anebo koukneme v modeláři, jestli nemají něco efektnějšího, kór když potřebujeme dopředu dovážit nějakých 140g … Takže pilota bude ofukovat nádherná vrtule APC EP 9x4,5 se suprovým hliníkovým vrtulovým kuželem - není to nádhera?
vrtule APC a kužel
To v této chvíli bude asi tak vše, fotky celého letadla udělám asi až v Kramolíně - domů se mi to nějak nechce vejít, letové fotky - budou-li nějaké - dáme do samostatného článku. A aby jste neřekli - přidám TTD … :-)
Klacek – „TTD“
A jak se vám Klacek líbí? :-)