RC klub Kramolín
Dnešní datum: 10. 09. 2023  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Download :: Weblinks  

Galerie

Kramolín-23-24.8.2008 - 89
volný závod
zobrazení: 2052
známka: 0


* TA-02 EVO II. by novako …

Vydáno dne 14. 01. 2019 (2151 přečtení)

… aneb – zatím jen prototyp

Spolkněte poznámky o tom, že jsem se zbláznil (máte pravdu), že mám nějak moc volného času (nemáte tak úplně pravdu) a že dělám zbytečnosti (nemáte pravdu) … Chcete-li číst dále, tak je tento první krok nutný, nemůžete-li polykat, přestaňte dále číst … :-)

A ještě jednu pravdu je potřeba zmínit – za všechno může Aleš S., nebýt jeho, žil bych si dál ve své spokojené ulitě, nic bych nevylepšoval, neladil a měl bych svůj klid. Ale to ne, on furt musel rejpat, že je potřeba se zlepšovat, zdokonalovat se a špiónit kolem sebe, co a jak mají soupeři nového či vylepšeného … Dost dlouho jsem odolával, ale červíčci začaly postupně hlodat – první, když mě Tony začal pravidelně pojíždět (a zbaběle začal vylepšovat auto), další, když se (na rozdíl ode mne) začal zlepšovat i Aleš, následně rady Jardy apod., jak bych se mohl zlepšit a tak podobně, a posledním červíčkem byl závod v Křemži, který jsem jel v pohodě a přesto ne dost rychle a nakonec zjistil, že např. řízení typu EVO I. nemůžu v „jižních čechách“ použít. A když mě Aleš začal zásobovat články, co a jak kde vylepšit, byla to poslední kapka do poháru a začal jsem přemýšlet o změnách – přesněji řečeno o vylepšeních, které časem klasicky přerostly ve vývoj EVO II.

Na začátku to tak jasné nebylo, ale teď již mohu shrnout základní změny, které EVO II. obsahuje:
- změna motoru a regulátoru
- změna tlumičů a jejich nastavení (platí pro „sériové“ EVO II.)
- změna pozice serva řízení (a tím i nutné nové horní plato + úprava řízení)
- změna pozice a polohy akumulátoru (a tím i nutné nové dolní plato)
- změna pozice upevnění horních ramen (přední + zadní)
- změna předních a zadních „parohů“ – pro „sériové“ EVO II.
- změna táhel, pák a nástavců řízení – prototyp vymýšlení, sériovka konečné …

Změna motoru a regulátoru – já byl se svým Ezrunem (senzorless 9T) spokojenej, zvyknul jsem si na něj, ale konkurence nespí, vývoj jde kupředu a ceny lehce klesají. Jinými slovy, nejprve mě provokoval Tony, který se s půjčeným senzorákem (od Jardy S., asi 13T) rychle sžil (a bohužel i lépe jezdil :-)) a hodlal si ho následně pořídit. A posledním hřebíčkem byl Aleš, který se toho chytil také (asi mu můj Ezrun nebyl dost dobrý … :-)) a objednal si také nový motor. A v Rejštejně mě dorazil Jarda, takže v EVO II. bude jezdit se sedmnáctkou senzorákem (a novým reglem) – přinesl mi ho ježíšek pod stromeček …

Změna tlumičů a jejich nastavení – opět jsem byl s tlumičema z miniinferna spokojenej, ale rejpalové rejpali a rejpali a po přečtení návodů od Embieho (Michal Bouchner) jsem o záměně začal uvažovat také. A po konzultacích s Michalem jsem objednal doporučené tlumiče s pružinami z HobbyKingu (a čekáme na ně od 12.12.2018) a zkoušku nastavení – olej, dírky, pružiny – jsem prubnul na origo tlumičích od Tamiye. A hele, ono je to fakt lepší, takže na prototypu teď jsou Tamiyáky a na sériové přijdou TrackStary – doufám, že přijdou včas …

Změna předních a zadních „parohů“ – tohle je moje vlastní iniciativa, tady se role obrátili a já naopak naočkoval Aleše na změny – při čtení návodů od Michala jsem narazil na jeho úpravy TA02, kde dělal nové parohy přesně podle parametrů tlumičů (délka, zdvih atd. – plné využití možností tlumičů) a také pro vylepšení uložení ramen. Prostě jsem si u Michala objednal jejich výrobu a Aleš se pak inspiruje … Na prototypu je jen úprava origo parohů z TAčka – změna uložení horních ramen, na sériovku přijdou uhlíkové …

Změna pozice serva řízení – špionáž téhle úpravy trvala dlouho, „soupeři“ to mají uděláno různě, u mě proti byla většinou nutnost jiných akumulátorů (tedy investice do jiného typu) a také to, že původní řízení z EVO I. fungovalo dobře a nebylo třeba nic měnit. Malá potíž s původním řízením nastala v závodech v Křemži, kde jsem zjistil, že „jihočeši“ mají v pravidlech, že z kastle nemá nic vylejzat, což naše nehezké platle před předními koly nesplňovaly. A co teď s tím? Předělat to, dobře, ale jak? Špionáž probíhala např. i v Rejštejně, ale resumé nepadlo, bylo třeba ještě trochu času a přemýšlení, aby věci dozrály a zvolila se některá z variant – JardaS, MartinÚ a nebo nějaký hybrid? Dle JardyS by to bylo nejlepší, ale musel bych jít do nových (menších) akumulátorů, což se mi moc nechtělo. Dle MartinaÚ by zůstaly stejné aku, ale pozice serva mi moc neladila. Takže z toho opět vylezl takový nějaký hybrid „by novako“ – servo svisle a co nejníže, aku na šířku … Nové horní plato je u prototypu z překližky, u sériovky bude z hliníku či duralu …

Změna pozice a polohy akumulátoru – tohle si vynutila změna pozice serva – viz „hybrid by novako“. Tvar v prototypu můj vlastní, chtěl jsem jednak trochu estetiky a jednak pokus o eliminaci hromadění „bordelu“ při jízdě. V prototypu je dolní plato opět z překližky (a tvar „by novako“), v sériovce bude uhlíkové a tvar „by embie“. Držák baterie je opět „by novako“ – prototyp z bílých plastových úhelníčků, u sériovky se to ještě bude ladit …

Změna táhel, pák a nástavců řízení – to bylo jasné od začátku, že se to bude měnit, jen bylo potřeba vykoumat tvary a délky pák a nástavců, obzvláště proto, že mám zase nestandardní díly (např. přední „kameny“) – nejsem školený automechanik, takže jsem dělal systémem pokus-omyl. Tvary a délky pák by měly být u sériovky stejné jako u prototypů, lišit se budou určitě délky táhel od serva ke „kamenům“ – u prototypu se to nějak povedlo, výchylka serva je kolem 80%, zatočení a rejd kol snad také OK, doladit bude třeba polohy táhel řízení při pohybu tlumičů, ale to budu definitivně ladit až u sériovky …

Tím jsem snad s vývojem jakž takž hotov, teď už jen čekám na díly a pak mohu zrobiť sériovku … :-)

Čekám jen na tyhle díly:
- spodní uhlíkové plato - výroba od Embie Racing – objednáno, čekáme …
- přední a zadní uhlíkové parohy - výroba od Embie Racing – objednáno, čekáme …
- tlumiče a pružiny TrackStar – dodávka z HobbyKingu – objednáno, čekáme …
- horní duralové plato – výroba od Martina Pelera, zatím je použitelné moje ručně dělané hliníkové …
- stavitelné přední kardany – dodávka od Jardy Straky, musíme vymyslet dopravu do ČB

Teď v mezičase, než budou díly, ladíme kastli pro jihočeský seriál a pak už „jen“ vše dodělat, doladit, naladit, připravit a těšit se na první závod …. A pak zjistit, že do toho něco vlezlo a nejede se nikam …. :-)

Všechny fotky jsou na mém - „pomocném rajčeti“ , tady jen pár ukázek:

prototyp …















Celý článek | Počet komentářů: 5 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

RCK hledá

Hledej na webu
Hledej na RCK


Vybrané termíny
17.09.2020: aktualizace v článku "Létejte, co se dá …"
do download přidány další informace z RCR 09/20 a odkaz na "droní" stránky s informacemi, včetně odkazu na stránky UCL, kde by se měly objevit informace o registracích a testech Létejte, co se dá ...



Všechna práva pokud není uvedeno jinak si vyhražují členové RCK a užití materiálu je možné jen s výslovným souhlasem a uvedením odkazu na stránky RCK.

Vytvořeno prostřednictvím phpRS - redakčního systému.

Hostováno u MHServis.cz - tvorba www stránek