RC klub Kramolín
Dnešní datum: 10. 09. 2023  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Download :: Weblinks  

Galerie

Kramolín - 24.4.2010 - 101
RC rally
zobrazení: 1670
známka: 0


* Úprava řízení pro podvozek TT-01 ….

Vydáno dne 11. 03. 2010 (6976 přečtení)

…. aneb začalo to tak nenápadně !

Jak jsem psal v předchozím článku „…o vyhánění pavouků z modelů…..“, dal jsem se (kromě jiného) i do úprav řízení - a to jsem si dal… :-) Základním podnětem bylo odstranění vůlí v řízení, které vzniklo provozem – jednak v Al dílech, kde se vyběhaly „šroubky a nýtky“ a také v stavitelných spojovačkách, kde se skoro dvouletým provozem udělaly takové vůle, že se plastové části na kloubcích viditelně uvolnily. Ano, nejjednodušší by byla jejich výměna za nové (především u spojovaček), ale dělat to po každé sezóně, nehledě na to, že i tyto nové díly vykazovaly jisté vůle. Tato výměna se mi tedy moc dělat nechtěla a tak jsem se pokusil vymyslet vlastní řešení – jak se nakonec ukázalo, nebylo to zase až tak jednoduché (kdybych koupil vše nové, měl bych to podstatně rychleji), ale trochu potrápení mozku neuškodí a člověk má pocit, že udělal něco podle sebe a ušetřil (i když to je relativní …) – jak se nakonec zdá, funguje to výborně, uvidíme, jak se to osvědčí v provozu …..

První provedenou úpravou byla eliminace vůlí v Al dílech – zde jsou jednak ve středu ložiska, na kterých se celek otáčí (šroub M3 do základního šasi podvozku), ale především na koncích Al ramen, kde je do horního dílu vsazen „nýtek“ a přes něj prochází šroub M3 do obou ramen řízení (můj neumělý popis snad osvětlí fotky … :-) ). Jednodušší částí bylo odstranění vůle v ložiscích – na použitý šroub jsem opatrně „namotal“ pár závitů tenké lepenky a šrouby pak těsně vsunul do ložisek. Mezi ložisko (tedy jeho střed) a šasi modelu ještě vložil kousek smršťovačky. Celá tato úprava odstraňuje veškeré vůle v této části a zvyšuje pevnost uložení – je to podpořeno také „zalepení“ šroubů v šasi PoweFixem (anerobní lepidlo, nebo jak se to píše ...) – ostatně, PowerFix jsem v modelu využil všude, kde to bylo vhodné …. Druhou úpravou bylo zalepení (epoxid) „nýtků“ do Al částí – vůle se omezily jen na vůli mezi šroubem a vnitřní částí „nýtku“ (jediné místo rotace) – zdánlivá maličkost, ale vůle v pohybu těchto částí zmizely přímo zázračně, při zachování jejich pohyblivosti. Po prvních jízdních zkouškách se vůle v těchto místech opět mírně zvětšili a tak jsem laboroval dále – vzal jsem do ruky šupléru a měřil a hledal – otvor v nýtku 3,2mm, origo šrouby 2,9mm, hle, jak desetinky hrají roli ! Pohledal jsem v zásobách a našel krásné, černé imbusy (s malou půlkulatou hlavou) s průměrem 3,0 - 3,05mm – šup tam s nimi a super, vůle jsou pryč a přesto se vše krásně otáčí !

Další, původně neplánovanou, úpravou byla výměna spojovacího dílu mezi servem a Al řízením – původní plastový díl svojí funkcí plně vyhovoval – středovou polohu řízení nastavuji správným osazením servosaveru na střed serva při nulové poloze řízení Tx, takže nepotřebuji tento spojovací díl stavitelný. Proto jsem tento díl původně upravil stejně, jak „nýtkové“ části Al dílů. Při konečné montáži jsem však zjistil, že při dotahování tohoto dílu k servosaveru vzniká nepřípustné pnutí (vzniká tah části servosaveru od serva) – nastoupila proto výměna tohoto dílu za vlastnoručně vyrobený z kulových čepů M3 MP JET a kousku závitové tyče M3 (nakonec musela být i mírně prohnutá). Kulové čepy jsem v tomto případě použil typ „kulička-šroub (popíši dále), zde se hodí naprosto perfektně – úhel táhla se nastaví jen jednou (a při pohybu řízení se nemění), pouze se otáčí „kulička“ na šroubu s minimálním odporem a vůlemi. K upevnění kloubů jsem použil imbusy s kloubem dodávané (z množství použitých kloubů jsem měl i výběr jejich délek), mají slušnou pevnost a dobrý průměr (desetinky milimetru zde hrají svoji roli…).

Malá vsuvka – kulové čepy MP JET používám v letadlech už léta, jsou naprosto perfektní. O jejich použití v autě jsem již uvažoval, ale bránily tomu rozdílné rozměry od origo dílů Tamiya – jednak je plastové tělo kloubů MP JET o dost delší a především – má-li kloub průměr jako původní, má šroub (a otvor v plastu) jen M2, je-li toto M3, má kloub průměr podstatně větší !!! Prolezl a vyzkoušel jsem skoro celý sortiment MP JET (v mém modeláři s nimi spolupracují) a i ostatní výrobce, ale žádný typ nebyl ideální. Nakonec jsem použil klouby M3, i za cenu dalších úprav šasi (věší kloub, větší plastové tělo ….) – nejméně to vadilo u použití na novém předním horním rameni. A jak se nakonec ukázalo, celé to má ještě několik háčků – existují (kromě spousty dalších typů, které MP JET dělá) tři základní typy bronzových kulových čepů MP JET M3 – první je kulový čep vyrobený v celku se šroubem M3 (který ale nemá u kloubu závit až do konce), druhý je kulový čep s otvorem o průměru 3mm uprostřed a třetím je pouze „kulička“ velikosti kloubu, také s otvorem 3mm uprostřed. První dva typy se dělají jako krátké a dlouhé, podle délky „podstavy“ pod kloubem. Na všechny tři typy pasují stejná plastová těla (dělají se černé a bílé) se závitem pro šroub (závitovou tyč apod.) M3 – a tady jsem objevil drobné odlišnosti! Především to, že „kulička“ je o nějakou tu desetinu milimetru větší a plastová část se po ní pohybuje se znatelně větším odporem než po „klasických“ kuláčích, při úplně novém materiálu s odporem skoro maximálním, zkušební vzorek u spojovaček při propružení podvozku zvedal (až skoro vytrhával ze šasi) i Al části řízení! Takže použití kuličky se omezuje na místa, kde se jednou nastaví úhel plastu a ten více se nemění (případně jen velmi málo), jinde se musí použít první dva typy „kuláčů“. Byl jsem tím nemile překvapen, projevilo se to až při praktických vzorcích částí řízení, takže jsem právě z tohoto důvodu musel některé části prostě předělat, i když by „kulička“ byla výhodnější!

Takže zpět k řízení – další na řadě byla výměna stavitelných spojovaček - po zvážení všech možností padla volba také na „kuláče“ M3 MP JET. Plastová část byla relativně jednoduchá – pevnější šroub M3 (z dlouhého imbusu) příslušné délky, zkrácené plastové části (několik vzorků, než jsem trefil správné délky pro nastavování), jedna část (u Al ramen) kratší, se šroubem zalepeným, druhá část otočná pro nastavování sbíhavosti kol. Horší to bylo s kulovými čepy – dělal jsem několik variant – vždy jsem něco vymyslel a udělal, namontoval, vyzkoušel a zjistil, že to má nějaké „mouchy“. Potom se to opakovalo s další variantou a tak dále, až to dospělo k nějakému řešení, snad konečnému …. Prvními byly „pevné klouby“ (první typ) – dvě nevýhody: především mírně větší odpor plastové části při otáčení řízení, a také, díky absenci závitu až k tělu kloubu příliš vysoká konstrukce (nechtěl jsem upravovat závity v Al ramenech). Nastoupilo řešení s „kuličkou“ – výhodou je malý odpor při otáčení kloubu (kloub se otáčí na vnitřním šroubu), nevýhodou velmi velký odpor při „kývání kloubu“. Než jsem však zjistil tento přílišný odpor, musel jsem mírně upravit (odbrousit) část šasi u středového kardanu – pak se to ukázalo zbytečné, protože „kulička“ byla prostě nepoužitelná ! Takže nakonec jsem dospěl k řešení se třetím typem kloubu – kývání OK, otáčení taktéž výborné (otáčí se celý kloub na středovém šroubu), ale ta výška! Origo, s kloubem dodávané imbusy nepoužitelně vysoké, jiné moc široké a ještě také vysoké …. Nakonec jsem to udělal tak, že jsem vzal šrouby se zápustnou hlavou (na „křižák“), mírně je zapustil do těla kloubu (mírné zavrtání větším vrtákem) a hlavičku šroubu obrousil „na šířku“ brusným kotoučkem v Proxxonu (musel jsem jeden kloubek obětovat jako brousící držák). Slícováno jak to šlo (aby byla hlavička ještě použitelná), ale přesto nějaký ten milimetr na výšku přebýval – prototyp byl dělán ze šroubu s klasickou hlavou a ten byl nižší, ale v provozu by nevydržel…). Opět tedy muselo přijít na řadu mírné obroušení základního šasi, konkrétně vnitřního držáku horních ramen, včetně dorazů u kardanů. Takže spojovačky máme, už máme vše hotovo?

Skoro ano, ale když už jsme přišli na to, že druhý a třetí typ kloubu je z hlediska lehkosti otáčení výhodnější, co kdybychom ho také použili na horní část předních ramen? Jasně, a ideální by byl třetí typ „kulička“, hlavně pro svou výšku – jenže stejné problémy s tuhostí v „kývání“ její použití vylučují (prakticky vyzkoušeno). Dobrá, použijeme typ druhý, k upevnění se hodí s kloubem dodávaný imbus šroub …. a nebo máme ještě něco lepšího? No jasně že ano – v mé oblíbené prodejně se šrouby jsem objevil, vedle šuplíčků s dlouhými imbusy (použité na ramena apod.) i stejné kratší, které mají také pod hlavičkou kousek bez závitu a tedy i o nějakou tu desetinku milimetru širší – naprosto ideální pro použití v těle kloubu! Vyzkoušeno, použito, je to super (asi, snad, doufejme ….).

Takže jsem si zavynalézal, vyzkoušel spoustu možností a řešení, zapracoval, zanadával, zamontoval, zarozmontoval (ostatně, v dětství jsem Merkura miloval ….) a nakonec i něco zplodil. Jak se to osvědčí v praxi, to ukáže až průběh sezóny, uvidíme, snad toho nebudu muset moc předělávat. Případným zájemcům poradím, pomohu fotkami, nakoupím materiál apod., ale opět nestavím :-), jsem jen prostý elektrikář …….. :-) :-) :-).








Celý článek | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

RCK hledá

Hledej na webu
Hledej na RCK


Vybrané termíny
17.09.2020: aktualizace v článku "Létejte, co se dá …"
do download přidány další informace z RCR 09/20 a odkaz na "droní" stránky s informacemi, včetně odkazu na stránky UCL, kde by se měly objevit informace o registracích a testech Létejte, co se dá ...



Všechna práva pokud není uvedeno jinak si vyhražují členové RCK a užití materiálu je možné jen s výslovným souhlasem a uvedením odkazu na stránky RCK.

Vytvořeno prostřednictvím phpRS - redakčního systému.

Hostováno u MHServis.cz - tvorba www stránek