Zpátečka na elektře – praxe, aneb jak to skutečně funguje

Autor: NovakO <@>, Téma: Elektronika (nejen) pro modeláře, Vydáno dne: 07. 12. 2007

Šedivá je teorie …… a v praxi to všechno funguje úplně jinak.

V předchozím článku jsem teoreticky popsal, jak by měly vypadat elektrická zapojení jednotlivých variant zpětného světla, fungujícího automaticky při couvání modelu a především klady a zápory jednotlivých variant. Především u první a druhé varianty jsem se snažil vysvětlit, proč by to teoreticky nemělo ideálně fungovat a jaké by to mělo mít „mouchy“. A protože se mezitím červíček v mé hlavě změnil v řádného červa, zkusil jsem předběhnout Jirku v praktických zkouškách „dal se do toho“.
Půjčil jsem si z Elišky auta komplet předních světel (kryt nepřežil ježdění v Kramolíně a nový jsem naštěstí ještě neudělal…) se zapojením všech 4 na 5V (4x LED W18C PBF a 4x odpor 39Ohm), v šuplíku vyhrabal nějakou starou obyčejnou Si diodu, ze stěny sundal měřící šňůry s „průchozími banánky“ a „piny“, půjčil si Eli auto (bylo první „na ráně“) a vysílačku, z kufru vyndal ještě nabité nějaké aku, na stole to pozapojoval (auto na stojánku od Martina) a začal zkoušet. A nestačil se divit!
Zapnu vysílač, připojím akumulátor a zapnu auto a LEDky krátce bliknou. Potom začnu pomalu posouvat páku plynu na couvání a nestačím se divit – zatímco motor píská (PWM regulace), ale ještě se skoro ani netočí, LEDky začínají zvesela svítit!!!! Tak tohle jsem tedy opravdu nečekal – sice svit není žádné oslnění (jak se ukázalo při chodu naplno), ale i tak to od začátku regulace svítí docela slušně! Sice bych ve svém zájmu (podle teorie v předchozím článku) tvrdit, že to tak není, ale jednak přiznám svůj omyl a jednak jsem byl sám tak překvapen, že jsem se nahlas „na dálku“ Jirkovi omluvil……
Takže, teď výsledky praktických pokusů:
1) varianta 1
zpatecka-pokus1
zpatecka-pokus2

LED dioda svítí ihned od počátku „zpátečky“ a svit je od počátku dost silný na to, aby dokázal osvětlit prostor za modelem (jak se zdá). Dále se podle předpokladů síla svitu mění s otáčkami motoru, rozdíl mezi maximem a minimem je dost znatelný i při letmém pohledu. LED byly zkoušeny i na max. napětí (max. otáčky) i přes to, že odpory pro LED jsou na napětí 5V. Proudy jednotlivými LED jsem neměřil, nechtělo se mi rozebírat zapojení světel (a přiznám se i k lenosti….) – LED vydržely, svítily jak „divé“, ale pro provoz bych volil jiné hodnoty odporu (výpočet, měření apod.)
Hodnocení – funguje to, je to použitelné zapojení, i přes svou jednoduchost splňuje svůj účel, lze doporučit
2) varianta 2
zpatecka-pokus3
zpatecka-pokus5

do zkušebního obvodu jsem zapojil stabilizátor 78L05 a vše vyzkoušel - funguje to prakticky stejně jako varianta 1, jen svit diod se mění jen z počátku regulace a poté zůstává stejný, při max. otáčkách není svit tak intenzivní (což je dáno použitým odporem – pro 5V napájení), ale je stejný, jako při použití jako předních světlometů.
Hodnocení – vylepšení varianty 1 v případě, že by někomu vadila přílišná závislost svitu LED na otáčkách motoru, nebyla řešena životnost použitého stabilizátoru, přínos použití stabilizátoru je věcí názoru…..
3) varianta 3
hledal jsem RC spínač, nakonec našel, hledal jsem V-kabel (pro připojení na stejný signál jako regulátor), nenašel, zapojil z toho, co šuplík dal, zapojil, vyzkoušel a….. nic! Pár dalších pokusů (marných) a měření, až jsem zjistil, že nalezený spínač „jaksi“ nefunguje. Takže praktické zkoušky varianty 3 se odkládají na neurčito….
Hodnocení – zatím není co vyhodnotit….
A závěr – i přes to, že já sám bych (pokud bych měl zájem o zpětné světlo) použil variantu s RC spínačem (a nebo vymyslel nějaké jiné řešení, ale ještě nevím jaké….), většina budoucích uživatelů „couvačky“ asi použije variantu 1 pro svoji jednoduchost, nízké náklady a dostupnost, zvláště jistě po tom, co Jirka využije (a přiznejme si, že i právem….) tento test k propagaci svojí „Jirkovy varianty“. A nakonec to bude dobře i pro mne, neboť toto jednoduché zapojení zvládne každý sám a já s tím nebudu mít žádnou práci. Takže, světlu zdar a couvání zvlášť!