Tatra 603 ve filmařském provedení …

Autor: NovakO <@>, Téma: RC auta - technika, Vydáno dne: 26. 08. 2015

… aneb …? K tomu se snad už nic dodat nedá … :-)

Eliška dostala kameru. Eli jí dostala na vlastní přání k osmnáctinám. A vysloveně si přála kameru outdoorovou, prý na adrenalinové sporty, např. rafty ve Slovinsku, na parkury na koni a tak podobně; až bude mít vysněnou kameru, tak se prý seznam rozšíří (ježíšmarjá!!!!). Dobrá, to budou Elči záběry. Ale, nešla by tahle šikovná věcička použít i v modelařině, natočit nějaký ten adrenalinový záběr i z modelu/ů ? Ale jistěže, samozřejmě že ano, jen se musí majitelka onoho zázraku přemluvit k zápůjčce. Lehce se řekne, hůře udělá - zatím jsem ve fázi zápůjčky držáku na kameru, vlastní přístroj mám přislíben … :-)

První myšlenky na natočení zajímavých záběrů se samozřejmě točily kolem modelů letadel, nakonec nějaké to filmování a focení z letadel už máme za sebou, tak teď využijeme moderní techniku, že … Takže zatím mám připravenou instalaci držáku a kamery na křídla – jednou na Mystery a jednou pro Pluto, křídlo bez křidélek. Ale to bude téma na další článek, takže o tom až jindy …

A druhé myšlenky o natáčení se točily kolem RC aut – jasně, nic nového, Toníček by jistě řekl, že točil už na našich prvních závodech v Kramolíně a i jinde všude možně a nemožně, ale záběry přímo z jízdy v RZtě, to jsem ještě neviděl. Takže plán je jednoduchý – kamera někde na autě a záznam ostré jízdy (no, ostré … pojedu já, že …) v RZtě, někde v atraktivním prostředí, to by mohlo být celkem zajímavé. Prohlašuji na svou čest, že tenhle nápad je čistě můj, fakt jsem se nikde neinspiroval, jen doufám, že mě teď někdo nepředběhne a nezveřejní něco takového dříve, než to stačím já zrealizovat!

Tak fajn, jdeme na to! Vezmeme kastli, přiděláme kameru, nastavíme, vyzkoušíme a hurá do závodu … Stop, zpět, vrátíme se nohama na zem a začneme znovu a pomalu …

Kastle – teoretický ideál? Průhledné okno, kamera na podvozku, pohled přes lexan. Skutečnost? Na závodech povinná přihlášená kastle, tedy letos Tatra 603 a ta nemá okna průhledná ani náhodou! Tož tedy přiděláme kameru zvenku – v tento moment zasahuje majitelka přístroje a upozorňuje mne, že ji k tomuto účelu dostanu jen v podvodním pouzdře (ochrana před poškozením). Super, kamera samotná má 116g s displejem a 88g bez něj, kolik dělá „pancéřový futrál“ netuším, ale peříčko to nebude. Tohle pokud přidělám na střechu Tatry, tak se buď za a) kutálím v první zatáčce anebo za b) pojedu jak pos…. a nebude to žádný závod, ale jízda „strejdy v klobouku“. Tudy tedy cesta nevede :-( Leč, jak známo, jsem kluk šikovný :-) a tak beru kameru v pouzdře do ruky a zkouším, jestli by to nešlo i nějak jinak. A ejhle, šlo by to, mezi předním sklem a parohy je šikovný prostor, kam se sestava vejde, dokonce i ve velikosti pouzdra s displejem, pokud se kamera použije bez displeje, zmenší se i podvodní pouzdro (má pak jiné zadní víko) bude to ideál. Tedy, abych byl přesný, ideál to bude vzadu u skla, vpředu u parohů se to nezmění a trochu krkolomné osazování sponek zůstane – řešením budou sponky s delší gumičkou, nasazované z venku parohů.

Tak umístění máme vymyšlené, teď to nějak přidělat – v příslušenství je držáků spoustu, ale většina je na nalepení oboustrankou a nebo popruhem apod., a ještě navíc to pak celé vyjde šíleně vysoké. Tak takhle by to také nešlo, naštěstí má pouzdro zespodu ještě úchyt na stativový šroub, v případě podvodního pouzdra přesně v ose. Tak jo, dlouho se raději nerozmýšlím, beru do ruky vrtačku, vyměřuji místo pro díru a vrtám šestku díru. Je to dobré, díra vychází přesně mezi vlásky mého maskota bleska a ani to není moc vidět. Teď někde splašit stativový šroub – hledání v domácích zásobách překvapivě nic ideálního nevydalo (pro neznalé, stativový závit je typu W a ještě nestandardní velikost!) a tak přistupuji k „brutálnímu řešení“ – beru jeden držák z originálního příslušenství a vypůjčuji si z něj stativový šroub. Celá „brutálnost“ spočívá v tom, že demontuji segrovku, držící šroub v držáku a ten lze nyní volně vyjímat a zase vkládat. Majitelce jsem tuto úpravu oznámil, ale nevím, jestli si na to vzpomene a neřekne, že o tom nic neví … :-)

Paráda, šroub je ideálně dlouhý, šestkou dírou prochází natěsno (prakticky si v laminátu vyřízne svůj závit) a u matice má menší průměr (a bez závitu), takže se na konci volně protáčí. Pod kameru přichází podložka ze silikonové gumy a správný úhel kamery se nastavuje vložením kousku plastu – v mém případě je gumová podložka z přehnuté gumy a vzadu do záhybu pasuje plastová tyčinka. Naklonění je akorát, v záběru je vidět kus přední haubny, což je podle mě lepší než prázdný prostor. Kamera má možnost nastavení úhlu záběru, takže je zde ještě prostor pro experimenty.

Tak funkčně by to bylo dobré, těžiště se o moc výše neposunulo, zatáčky se dají slušně kroužit (prakticky vyzkoušeno), jen kombinace váhy kamery a měkkých tlumičů dělají své, tedy to, že Tatra lehce sklání nos dolů – asi budeme muset lehce přední tlumiče přitvrdit. Ale jak jsem vyzkoušel, tenhle přední ponor není nic kritického, dá se s tím dobře jet. Jiná věc je ovšem estetika – ano, vypadá to šíleně, ale na výstavu to nepůjde, zkusíme 2-3 RZty a pak návrat k normálu. Ale pokud se Eli naučí z videa dělat slowmotion záběry, pak by to mohlo být efektní (kamera má slušné parametry i na slowmotion úpravy).

“Tatra filmovací“





A proč to všechno píšu už teď – po provedených úpravách jsem vzal Tatru na procházku okolím Kramolína a zkusil tuto cestu nafilmovat. Detailní rozbor všech tří natočených záznamů jsem zatím neprováděl a ani nastavení kamery (úhel záběru, rozlišení, frekvence apod.) – na zmíněnou procházku jsem s rodinou vyběhl narychlo, bez nastavování kamery, s omezeným místem na kartě a polovybitým akumulátorem (ten také na konci „umřel“). Ale vlastní funkčnost záznamu a možnost natáčení byly ověřeny, stejně tak jako použitelné jízdní vlastnosti modelu. Ve volné chvíli jsem to také zkusil nahrát na svůj „jůtubácký“ účet, aniž bych hlouběji zjišťoval, v jaké kvalitě se to nahrálo. Tohle všechno ještě půjde vyladit, předpokládám, že „víc hlav víc ví“ a že to společně s kamarády doladíme k dokonalosti. A pak budou jen samé klady a pozitiva … :-)

Tady jsou slíbená videa:


První část – cesta od chalupy (přesněji z pergoly K28) kolem rybníčku (a K26), hřiště a horního konce Kramolína do lesa (PP Plánický hřeben – Kákov) směr Ostrá 600mnm, první část cesty lesem.




Druhá část – cesta lesem rovnoběžně se silnicí Kramolín – Polánka




Třetí část – asfaltová silnice v lese pod hájovnou (čp34) s vyústěním na silnici K-P



Další videa už nejsou, jak jsem zmínil, došla baterka v kameře, v modelu měla ještě energie habaděj, drandil jsem si to všude možně, např. i přes závodiště, kde také vznikl snímek Tatry v podzimním listí, focený uprostřed léta … :-)

“Podzimní Tatra“



Jak pak vypadal podvozek, to je vidět na dalších fotkách, naštěstí to bylo všechno suché a spravilo to delší foukání kompresorem …

“sběrač nečistot“





Tak zatím je to vše, až budou nějaké další novinky, ozvu se … :-)