Jak jsme s Martinem a Martinkou otevírali vodu …

Autor: NovakO <@>, Téma: Povídání, zážitky a akce kolem modelařiny, Vydáno dne: 12. 05. 2016

… aneb – Novák musí mít furt extra poruchy!

V neděli dopoledne, po závodech v Nýrsku, přijel pro mě „citrónek“, naložil jsem do něj tři lodě, příslušenství a sebe a vydali jsme se směr Polánka, abychom zkusili část našich lodiček, když už jsem to „zpunktoval“ a všechny navnadil. U koupaliště jsme se prohlásili za dopravní obsluhu, sjeli až k vodě, vysoukali se z „kupátka“, vyplašili několik rodičů s dětmi a rozložili svoje propriety na břehu u vstupu do koupaliště. Po vyndání lodí z transportních obalů následovalo povinné focení – jednak ještě „panenských“ lodí a jednak lodí a hlavního pilota, tedy Martinku. No a pak už zbývalo jen vše správně složit a připravit k plavbě …

Abych ještě upřesnil naše vybavení – jak jsem se již zmínil, měli jsme s sebou tři lodě – jachtu Polaris, motorový člun Korál a závodní kluzák Gemini. Jen podotýkám, že tyhle pojmenování a názvy dali výrobci …

Polaris je už řádně „vousatý“ model, první plavby se konaly v době, kdy se narodila Eliška – dokonce i na počest jejího narození! – a pokud to mohu prozradit, tak už je to skoro 19let. Tý brďo, to to letí!!! Model byl několikrát přestavován, upravován, doplňován, opravován, odkládán a zase „oživován“ a poslední „probuzení“ se konalo s mojí výzvou na kolegy „ … pojďte se lodit …“ :-)

Gemini je skoro stejně starý model jako Polaris, odhadoval bych to tak na 18let, v Plzni se ocitl jako reakce na mojí Polaris, stavěl ho můj táta (tedy „děda“) a jezdil s ním Máťa. Po letech nečinnosti se před pár lety ocitl v mém držení a v doku u Martina N., kde čekal na vhodnou konstelaci hvězd. Ta přišla s mojí „lodní“ výzvou, kdy si Martin šalamounsky přípravu na sezónu zařídil tak, že jsem jí celou udělal já :-). A aby MN nemusel k tomuto psát komentáře, přiznám se, že dobrovolně, chtěl jsem udělat trochu více úprav. Proto také tenhle model odjížděl spolu s ostatními loděmi ode mne a ne od svého současného majitele … :-)

Korál – to je kapitola sama pro sebe, která by vydala (nebo vydá?) na samostatný článek. Model je to nejmladší, i když jeho stavba (v mých loděnicích) nějaký ten pátek trvá a konečné dodělání a spuštění na vodu také čekalo na správnou konstelaci hvězd, což už snad konečně nastalo …

Ale vraťme se k vodní nádrži Polánka, kde už netrpěliví diváci čekají na slavnostní spuštění lodí na vodu a jejich první ukázkové jízdy … :-) Dobře tedy, podíváme se do doků, jak vypadá příprava …

Mechanici pro první jízdy připravili dvě lodě – Gemini a Korál.

Nejprve Gemini – protože původně zamýšlený pohonný šestičlánek NiCd Sanyo N1700SCR odešel při „pergolové“ přípravě do „křemíkového nebe“ (přežil by tak max. 4článek), dostal model pro první jízdy LiPo 2s 1300mAh z přenosného DVD přehrávače (prakticky jediné, co jsem z jeho opravy Martinovi vrátil :-)) – očividně tak maximální váha, co loď snese! Tak, světla svítí, stěrače stírají, klakson troubí, motor vrčí, vrtule se točí a kormidlo kormidluje, super můžeme usadit horní kryt a spustit Gemini na vodu … Ale ouha, kdepak máme tu potřebnou izolepu k ochraně před vodou? V Kramolíně? Hm, tak to asi budeme riskovat zaplavení vnitřních prostor a plavbu majitele doprostřed koupaliště … :-) Pokládáme na vodu, kontrolujeme čáru ponoru a zkoušíme první metry jízdy – hele, ono to fakt jede, ale moc daleko ne, tyhle články asi také směřují do „křemíkového nebe“ :-( Takže zpět na břeh, vyměnit aku za jiné – bůhvíodkud sehnaný LiPo 2s 800mAh (očividně z nějakého vrťasu) a hurá zpět na vodu. Tak tohle je úplně jiný kafe, Gemini krásně jezdí a k pilotáži je připuštěna i Martinka, střídajíc se s tatínkem … Fajn, mechanik jde zatím zprovoznit druhou loď …

Korál dostal hned plánovanou baterku, tedy LiPo Ray 2s 1600mAh (koupeno při původní „akci Korál“ – při zprovoznění jsem ji musel trochu oživit) a mohl jít na vodu také – chtěl se vytáhnout a ukázat Gemini, kdo je na vodě pánem!!! Všechny systémy OK, vodoryska v pořádku, pilot připraven, tak do toho! Korál se rozjíždí, pluje (!), zatáčí, paráda, je čas ukázat, jak se sviští po vodě. Přidávám plyn, motor zavyje a haleká na plné obrátky, ale rychlost se nějak dramaticky nezvyšuje, dalo by se říci, že prakticky vůbec … :-) Že by nějaká chyba v Matrixu? Tož, doplížíme se na minimálku ke břehu a jdeme zkoumat příčiny tohoto neobvyklého jevu … Jednoduché, motor si točí svou a vrtule také svou – že by potíže ve spojce, tedy povolení červíci? Zkusil bych je dotáhnout, ale nějak jsme s sebou nevzali žádné nářadí, oprava, měl jsem s sebou takové ty skládací kleštičky, tam ale výrobce zapomněl dát malinký imbus, šlendrián!!! Po několika pokusech se podařilo červíky nějak dotáhnout (tedy, měl jsem ten pocit …), tak zpět na vodu. Nastupuje oblíbená kontrolní otázka – co myslíte, měl ho tam? Tedy vlastně, už to jezdí? Kdo tipuje že „prd velebnosti“, tipuje správně, situace se opakuje, plazíme se zpátky ke břehu. To není možné, kde se co „popsulo“? Nebudu vás napínat – šroub je závitem natočen na jakési pouzdro, které je nalisované na hřídeli. V mém případě ale platí, že už nalisováno není a protáčí se – při malých otáčkách trochu, při velkých úplně, což tak trochu připomíná situaci, když jsme s MN předjížděli cestou do Rejštejna (u Annína na sněhu) auto a nemohli ho předjet, ačkoliv rychloměr i otáčkoměr ukazovali, že se řítíme závratnou rychlostí („modří“ již jistě vědí …). Takže premiéra Korála nic moc a baterky putují do Gemini, kde si ještě zamakají …

A Polaris? Klasika a standard, jezdí, zatáčí, zvedá čumák nad vodu a líbí se Martince, takže s ní jezdí až do roztrhání těla, tedy přesněji do vybití baterek, což není zase až tak dlouho, neboť použité články 6s NiMH RC-2000mAh už mají tak max. 600mAh a pomalu se také chystají do „KN“. Jo, stáří je potvora!

Nakonec si tedy nejlépe zajezdila (a nejlépe jezdila) Gemini a tím tedy odemkla „Kramolínské vody“, které sahají až do Polánky :-). A dokonce se ani nikdo z nás nemusel obnažovat a plavat v Poláneckých vodách … Sportu zdar a modelům lodí obzvlášť!!! Hip, hip, hurá!!!!

Jo, fotky - jsou na "Kramolínském" rajčeti.