Pokusný králík …

Autor: NovakO <@>, Téma: RC auta - technika, Vydáno dne: 07. 11. 2012

… aneb jedno testovací tétéčko

Úpravy, které jsem postupně udělal na našich podvozcích (TT-01, 2kusy, úpravy by novako) se ukázaly jako přínosné, vyhovující a spolehlivé – letošní sezónu jsme odjeli (Eli pravda jen pár závodů …) prakticky celou, bez vážnějších závad. Pokud se nějaké závady vyskytly, lze je přičítat spíše zanedbané údržbě (celá sezóna bez „rozborky“, jen vyhánění „pavouků“) než chybě v konstrukci úprav. Takže na další sezónu si asi ponecháme konstruktéra a vyhodíme mechanika – problém je v tom, že oba dva jedna osoba jest a zájemců o místo servismana v našem týmu zrovna moc není, přesněji řečeno, nikdo to dělat nechce … :-) Asi mu dáme ještě jednu šanci (… musíte se více snažit, pane správče …), jen mu budeme muset řádně promluvit „do duše“ … :-)

Ale ti, kdož mě znají, vědí, že jsem takový malý šťoura a furt se snažím něco předělávat (to by mě šlo) a vylepšovat (to už je horší). Takže případné možnosti dalšího vylepšování podvozků se mi stále rojily v hlavě a čekaly na to správné „dozrání“ – diskuzi na téma změny podvozku nebudu řešit, to je na delší povídání … Letošním námětem úprav, hlavně v druhé půlce sezóny, se stala možnost zvětšení rejdu, tedy zmenšení poloměru zatáčení. Kolegové a soupeři to tak či onak řešili, ale mají jiné podvozky, takže přímá „špionáž“ a kopie nebyly použitelné. Ale inspirace a upravení „by novako“, to už možné bylo. Stále však tomu trochu bránila nechuť řezání a „destrukčních“ úprav „závodních podvozků“, nutná pro zvětšení rejdu TTčka. Až pomohlo samo nebe, či lépe řečeno MíraH – na závodech v Kramolíně vyhlásil doprodej zbytků po své „RC car kariéře“ a mě se povedlo „vydražit“ za velice pěknou cenu celé jeho „závodní TTčko“ plus kufr jako bonus. Původně se úvahy ubíraly směrem k rekonstrukci podvozku na „sponzorský model“, ale po „zabavení“ kastle Lancie HF Integrale MartineM (já vím, že jsme se domluvili na ceně, ale takhle to vypadá zajímavěji … :-)) bylo o dalším osudu podvozku rozhodnuto – stane se vývojovou základnou pro vylepšování mých podvozků, a kdo ví, budou-li chtít, i podvozků RCK … :-)

První nutná úprava „pokusného králíka“ byla jasná – vyřezání přední části plata tak, aby nebránila gumám v otáčení při maximální rejdu kol. No, přiznejme, že jsem byl při návrhu výřezu hóóódně optimistický, ale co nějak se začít musí, že …

… testovací TTčko s výřezy …









Další úpravou bylo protažení plastu v horní části „domečku“ na průchozí otvor pro šrouby M3 – toto upevnění obou polovin „domečku“ zde bylo již značně „jeté“, takže by jej oprava čekala stejně, mnou zvolená úprava byla plánována i pro upevnění horního uložení tlumičů v „zadní pozici“ … Ukázalo se, že šrouby si v plastu udělaly trochu závitu, takže spojení fungovalo při testech i bez zadního držáku či matice …

… úprava závitů spojení domečku …









Následné úpravy vyvstávaly postupně, jak jsem zkoušel různé varianty uložení serva řízení a koncepce řízení kol. Například pro „horní uložení“ serva řízení jsem musel udělat výřez v horní příčce držáku tlumičů a sloupků karosérie (přední díl domečku) – výřez jsem se snažil udělat co nejtěsněji na rozměry serva, aby nebyla pevnost upevnění tlumičů moc narušena.

… úprava horní příčky držáku tlumičů …









Postupné zkoušky změn řízení upravily i místa původního uložení pák řízení – nejprve pouze otvor v „podlaze“ pro dlouhý šroub M3 (posun uložení pák řízení) a posléze jej nahradily vlepené plastové sloupky s vnitřním závitem M3.

… úprava uchycení pák řízení …









No, a zatím poslední úpravou, která sice není přímo na podvozku, ale souvisí s ním, je úprava spodních, předních ramen pro obrácenou montáž tlumičů, tedy přesněji jejich umístění dozadu, aby nekolidovaly s úpravou řízení „všechno vpředu“ – vlastní úpravy řízení a jejich varianty vysvětlím později (asi v samostatných článcích …), zde se omezím jen na úpravy vlastního podvozku.

… úprava ramen pro zadní uchycení tlumičů …









Nuž, prozatím je to z úprav podvozku všechno, teď se na něm zkouší jednotlivé varianty konstrukčních řešení a podle nejvýhodnějšího se pak upraví podvozky „závodní“. A zkušební králíček bude zase připraven na Novákovo bláznivé výmysly … :-)