Jak jsem dělal světla na Datsuna …

Autor: NovakO <@>, Téma: RC auta - technika, Vydáno dne: 15. 02. 2011

… aneb už žádná světelná šílenost ?

Moto: „Nebudeme opakovat staré chyby ……. uděláme si nové :-)“

Vše se vyvíjí, modelář by se měl také vyvíjet a s odstupem času se staré konstrukce zdají být zbytečně složité a nedokonalé, teď by to udělal jinak - pokud by nemusel dělat kompromisy pro různé požadavky. Ano hovořím o „šíleném světelném setu“ pro světla do Subaru - pro Datsuna jsem se „demokraticky“ rozhodl, že to pro všechny udělám podle sebe :-)! Nutno přiznat, že okolnosti mě „hráli do karet“ - jednak má Datsun podstatně méně použitelných světel a hlavně - protože jsme prakticky (vlastně úplně) všichni přešli na „stříďáky“, tak nešel použít „BEL modul“ (má ovládání světel pouze od DC motorů …) a tak se to celé „smrsklo“ pouze na základní osvětlení - vpředu 2x bílá (každé světlo 1ks) a vzadu 2x červená (každé světlo 1ks). Vzadu je sice příprava ještě pro „couvačky“ a „blinkry“, ale to (zatím … ?) zůstalo neosazeno. Ještě se vyskytl požadavek (nejmenuji … :-) ) na přívod pro přední přídavná světla (jedno auto), takže to nakonec mají připravená auta všechna.

Osazení LED je klasické - vpředu 2x bílá 5mm LED W18C, vzadu 2x červená 5mm LED R3C, všechny LED mají „svůj“ rezistor „v minusu“ (bílé 39ohm, červené 180ohm, vše pro napájení 5V). Pro přední přídavná světla je připravený pár bílých LED jako pro hlavní světlomety … Na rozdíl od Subaru (kde měl každá sestava světel svůj PCB) jsou pro upevnění LED použity originální držáky (plast, šroub), vývody LED jsou udělány tak, aby držák zapadl pod rezistor, jen bylo potřeba na jedné straně držák mírně oříznout, aby šly vývody v kastli v případě potřeby mírně ohnout. Pro připojení na „kabeláž“ jsou použity klasické servokonektory (u LED „male“ 2pin) - držím se filosofie, že pokud při závodech světlomet odpadne (odlepí se, stává se), je výhodné jen odpojit konektor, světlomet strčit do kapsy a jet dál, než aby se „plandající“ pletl do kol a brzdil auto …

sestavy LED připravené k montáži do světel

hotové LED bílé hotové LED červené







hotové sestavy světlometů

přední světlomety zadní světlomety







Kabeláž - původní záměr byl jen přední a zadní světla, připojené na napájení z BECu, tedy rozsvícené při zapnutí „palubní elektroniky“. Pak přišel nenápadný, již zmíněný, požadavek na jeden kabel pro přídavná světla a tím u mě začal pracovat „brouček hlodáček“ (ne nadarmo je v mém logu …) a už se to rozjíždělo … :-).

logo c*f electronic




Ale nakonec to není tak strašné, posuďte sami:
- přívod pro přídavná světla pro všechny auta
- možnost ovládání přídavných světel RC spínačem
- možnost připojení dalších LED vzadu a jejich ovládání RC spínačem
- rozvod ke světlům plochým kabelem (krásně barevným :-) ), každá LED svůj přívod - zvyk z praxe (jednodušší instalace apod.)
- spojení vodičů rozvodu na jednom PCB (univ.PCB, malé rozměry a váha), po odstranění krycí „smršťovačky“ možnost snadných oprav a úprav
- možnost volby napájení jednotlivých LED - jumper lišta s propojkami (pod „smršťovačkou“) - BEC, RC spínač apod.
- samostatný přívod pro napájení z RC spínače

Tak vidíte, už to není „světelná šílenost“, už je to jen „pološílenost“. Ale tentokrát k tomu žádný mnohostránkový manuál není, v případě zájmu dostanou majitelé jen základní instrukce a na zbytek si musí přijít sami … :-) :-) :-)

PCB kabelu, přívodní konektory a hotový kabel

PCB se spoji kabelů a jumpery kabel hotový
konektory napájení




A ještě jednu velikou výhodu má karosérie Datsunu - je pod ní krásně místo, dá se pod ním vše jednoduše instalovat, takže teď už bych snad mohl prolomit ono mé zakleté „funkce za jedna, estetika za tři“ (jak mi říkali už na učňáku …), snažil jsem se, aby ta estetika byla aspoň za dvě … :-) :-) :-)

takhle to vypadá v karosérii

kabeláž v kastli montáž předních světel
montáž zadních světel




a takhle krásně to svítí (polepy na kastli jsou zkušební …)

"přední svit" "přední svit" 2 "zadní svit" "zadní svit" 2









A vlastní práce ? Jak už jsem někde zmiňoval, nesnáším „sériovky“, jsem „prototypový člověk“, takže výroba pěti kusů kabelů, složených z 18ti žil, propojených na malém PCB (naštěstí univerzální PCB !), namačkání 18ti konektorů (každý kabel !!!), připájení 20ti LED s 40ti konektory (asi si budu muset koupit kleště na servokonektory !) a vše potřebně „zasmrštěné“, to nešlo udělat najednou, to jsem dělal postupně, po chvilkách … Vzal jsem jeden z „organizátorů“, nandal do něj vše potřebné (kromě nářadí) a tahal to s sebou jak „kočka koťata“ všude tam, kde jsem věděl, že bude chvíle času, např. v práci při čekání na předání zařízení do opravy (a zpět) apod., zkrátka, kdy to jen trochu šlo. No, naštěstí už to je hotové, po zkušenostech „ze světelného modulu“ vím, že „ … never say never …“, ale snad si to příště zase zjednoduším (? :-) ). Ale Datsun si to opravdu zaslouží, funkční světla mu sluší moc …. !

organizer_zavřený organizer_2
organizer_3