Zvažte si svá letadla a začněte šetřit korunky

Autor: MiraH <mirah@wo.cz>, Téma: RC letadla - technika, Vydáno dne: 14. 03. 2012

Od 1.3.2012 platí Doplněk X leteckého předpisu L 2 - to je ale informace, co?

Ale vážně, u modelů letadel nad 20kg nebo modelů pro komerčním užití platí nové předpisy k jejich provozování.

Úřad pro civilní letectví ÚCL vydal směrnici „ Postupy pro vydání povolení k létání letadla bez pilota na palubě“ a formulář "Žádost o evidenci pilota, UA a povolení k létání". Ano, je to tak, i modeláři si budou nechávat registrovat letadla, i modeláři piloti budou evidováni na ÚCL.

Pokud nechcete číst celou směrnici tak jen velice krátce -

Bezpilotní letadlo (UA – Unmanned aircraft)
 Letadlo určené k provozu bez pilota na palubě.
 Autonomní letadlo (Autonomous aircraft)
 Bezpilotní letadlo, které neumožňuje zásah pilota do řízení letu.
 Dálkově řízené letadlo (RPA – Remotely piloted aircraft)
 Bezpilotní letadlo, které pilot může řídit dálkově. Může obsahovat automatické systémy řízení letu.
    o Model letadla (Model aircraft)
     Letadlo, které není schopné nést člověka na palubě, je používané pro soutěžní, sportovní nebo rekreační účely, není vybaveno žádným zařízením umožňujícím automatický let na zvolené místo, a které v případě volného modelu není dálkově řízeno jinak, než za účelem ukončení letu nebo v případě dálkově řízeného modelu, které je po celou dobu letu pomocí vysílače přímo řízené pilotem v jeho vizuálním dohledu.

Tak a co ta váha -

Pilot UA kromě modelu letadla do 20 kg podléhá povinnosti evidence.
Podmínkou evidence pilota UA je dle platného předpisu nabytí a udržení nezbytných teoretických znalostí a praktických dovedností. Detaily jsou uvedeny v bodu 6. Směrnice
Splnění těchto požadavků prokazuje pilot čestným prohlášením v žádosti o evidenci pilota. Praktické splnění těchto požadavků v případě UA o maximální vzletové hmotnosti nad 7 kg a modelů letadel nad 20 kg je předmětem dozoru ÚCL.
A výklad ÚCL - Bezpilotní letadlo po splnění příslušných požadavků může provádět např. letecké práce, letecké činnosti pro vlastní potřebu, rekreační a sportovní létání, atd. Model letadla může být provozován pouze pro rekreační a sportovní létání. Model letadla, který by měl být používán např. pro činnosti za úplatu, je proto už považován za bezpilotní letadlo.

Tak a je to, pokud vás výtažky zaujali, přečtěte si směrnici, hlavně požadavky a formu zkoušky :-)

Jo a taky je tato registrace samozřejmě zpoplatněna -
51.a - Vydání povolení k provádění leteckých prací nebo leteckých činností pro vlastní potřebu 10 000,00
51.b - Vydání povolení k létání letadla bez pilota 5 000,00
51.c - Prodloužení platnosti nebo změna povolení k provádění leteckých prací nebo leteckých činností pro vlastní potřebu anebo povolení k létání letadla bez pilota 1 500,00 moje pozn. - tenhle poplatek jen jednou za dva roky :-))

No a to je asi tak vše, jdu šetřit.

No a pokud vás to zaujalo, tak ještě samozřejmě ona Směrnice.

No a pokud vás zajímá můj názor, tak nemám, jen doufám, že do žádné z těchto kategorií nespadnu nebo nebudou tato pravidla rozšířena na modely které mám. Bezpečnost v letectví je potřeba, toto je asi správná cesta, jen mě zaráží, že směrnice a žádost obsahuje chyby. Pokud si někdo dal práci tento předpis vydat, mohl se taky na modelářství trochu víc mrknout.