Trio střídavé ……

Autor: NovakO <@>, Téma: RC letadla - technika, Vydáno dne: 09. 03. 2009

…. aneb už i na jihu střídavé motory?

Tak už i já, konečně, začnu své modely pohánět střídavými motory, přesněji tedy řečeno bezkomutátorovými motory (jak jsem se poučil z literatury od I.Hořejšího)? Kolegy z RCK nejprve uklidním – rozhodně se nejedná o modely aut, tam se na změnu pohonu rozhodně nechystám! Tato drobná změna pohonu se týká RC letadel – a to změna postupná, žádnou revoluci nečekejte. A to ještě popisovaná úprava Tria byla neplánovaná, prakticky realizace jednoho okamžitého nápadu…..
Ale popořádku – první moje praktické zkušenosti se střídavým pohonem letadla byly v Plutu (klasický kabinový hornoplošník, rozpětí 1m), které sloužilo jako „vývojová zkušební laboratoř“ pro zkoušky tátovo „stříďáku“ (typ už si bohužel nepamatuji) – měl motor, regulátor, ale letadlo chybělo – konstrukce Pluta byla pro zkoušky ideální, hlavně díky snadné výměně motoru. Zkoušky proběhly, pohon se osvědčil (i když by Pluto snesl motor ještě silnější) a motor se vrátil majiteli a Pluto dostalo zpět svůj „stejnosměrák“ s převodovkou a na delší dobu se v „střídavé oblasti“ nic nedělo – nějak ani nebyl důvod, vše sloužilo ve svých původních konfiguracích spolehlivě a k mé spokojenosti. Možnosti změn přineslo až moje rozhodnutí lehce inovovat svůj modelářský park – viz úpravy v autech, nový „letecký“ vysílač, nový nabíječ apod. V souvislosti se změnou nabíječe se otevřela také možnost změny pohonných aku (LiPo, LiFe) a tím také možnost změny motorů na střídavé – když změny, tak pořádné…..
Prvním uvažovaným adeptem na změnu pohonu byl malý elektroakrobat NIK VZE (dolnoplšník, r.1m, V,K,M), který po poslední havárii odpočíval v „depozitáři“, čekaje na svojí další příležitost. Právě původní nedostatečná pohonná jednotka byla z větší části příčinou jeho havárií, včetně té poslední – tudíž ideální adept na „stříďák“. Koupě motoru pro NIKa je ukázkou toho, jak by se neměl motor kupovat (ale snad jsem se trefil…) – moje návštěva v Plzni (konečně v pracovní den!), návštěva modelářského obchodu p.Komárka (Skvrňany), okukování zboží včetně rozhovoru s prodavačem, zdánlivě nevinný dotaz na „stříďák“ pro NIKa, zoufalé lovení parametrů modelu v paměti, neodolatelná nabídka prodavače na komplet motoru s regulátorem, přebývající (!, věc nevídaná…) peníze v peněžence (tohle až si přečte žena, jsem „mrtvá flaksa“!) a už si nesu malou červeno-bílou krabičku domů. Jen Eli je trochu smutná, že jsem jí místo toho raději nekoupil EasyCoptera….
A co jsem koupil? Komplet motor a regulátor Pelikán-Ray – motor Ray C2830/09, regulátor Jeti-Ray 18, cena něco přes 1350Kč, no nekupte to ! :-) V kapse si sebou odnáším i 2ks doporučených vrtulí (GWS, 8/6) včetně „gumičkového unašeče“. No, nákup slušný; a to jsem se šel do prodejny jen zeptat (pro inspiraci) na pult pro vysílač! Takže motor by byl, teď už jen opravit a upravit NIKa, koupit aku a hurá do vzduchu!
Takže, pohon máme, NIK se zatím neopravuje (nějak není čas, ale táta dobrovolně přihlásil…), nové aku a nabíječ také zatím nejsou, motor se provokativně válí na stole, kde ho vyzkoušet? Pluto (pro něj jsem koupil i soupravu pro obrácenou montáž…), Shanahan (přivezen z chalupy), Trio? Shanahan vypadává ze hry – moc úzký „čumák“ brání instalaci motoru s rotačním pláštěm. Zkusíme Trio! (Pluto si zatím musí počkat…) Původní představa jednoduché výměny se komplikuje – z důvodu příliš rozdílné váhy motorů (Ray má polovinu váhy původního Speeda 480) je potřeba přemístit akumulátory co nejvíce dopředu před první přepážku, ale zde jsou umístěna serva! Serva se proto stěhují až za tuto přepážku (současně s tím se upravují i náhony na kormidla), pro aku je potřeba udělat nové lože – jakousi poličku, pod kterou bude uložen regulátor s kabely (po zkušenosti z prvního letu bude třeba ještě lože pro aku upravit – šikmo nahoru, aby v případě havárie aku neohrozily motor…). Přijímač se stěhuje za serva do prostoru pod křídlem – je zde místa dost a váha přijímače je zanedbatelná, příznivá je také co největší vzdálenost od motoru a regulátoru. Motor je namontován standardně na motorovou přepážku (přívodní kabely jsou od rotujících částí bezpečně vzdáleny), jen hřídel by mohla být trochu delší, především při použití unašeče pro sklopnou vrtuli nějaký ten milimetr navíc by se hodil. Instalace se celkem podařila, místa je v trupu poměrně dost, těžiště vychází také ve správných mezích (lehce těžší na „čumák“), takže, co chybí? Vrtule! No, a zde narážím na problém – doporučenou vrtuli (zatím pro 7čl. NiMH) 10x5 nemám ve „sklopce“ ani náhodou (pevná GWSka je pro nouzové použití…), problém je i s unašečem. V „mém“ modeláři také nemají, kupuji „co mají největší“ (listy Graupner CAM 8/6-200/150), doma to „roubuji“ na nějaký vyhovující unašeč „ (“šuplíkové zásoby“) – kužel se žádný nehodí (resp. jediný použitelný stále odlétá pryč…), zůstává holý trámec bez kužele. Instalujeme na pracovní stůl „měřící laboratoř“ a jdeme měřit parametry „ pohonné soustavy“ (jak vzletný název pro hybrid, který jsem vytvořil!) – napětí aku (multimetr), proud aku (ss klešťák a multimetr), otáčky vrtule (převodník otáček a multimetr), aku 7čl. GP NiMH 1050mAh. A naměřil jsem toto – při napětí aku 8,3V byl proud 9,5A a otáčky 8250 ot/min – žádný zázrak, ale na odpolední zkoušku to stačí, pro definitivní stav bude potřeba ještě zkoušet a vybírat…..
A letová zkouška? Začnu od konce – až se motor více potlačí, rozhodně v Triu již zůstane (a NIK si bude muset počkat na svůj….), tato záměna mu rozhodně prospěla! S původním motorem bylo Trio pohodový elektrolet, který však neplýval výkonem a k nastoupání do potřebné výška potřeboval nějaký ten čas a nějaký ten okruh, nejlépe v kombinaci s mírným větrem a letními stoupáky. U nového pohonu tohle odpadá – než doletíte na konec louky (…letiště apod. …), máte více než dostatečnou výšku a rychlost a zbytek letového času (daného akumulátory) se můžete věnovat létání, případně jiným „skopičinám“ – už se těším, až na našem „domácím“ letišti vyzkouším nízké průlety „na rychlosti“ následované mojí oblíbenou stoupavou zatáčkou vedoucí k novému náletu …. Už aby začala letová sezóna!!!! Zkrátka – tuhle změnu to prostě chtělo! Jen doufám, že havárie (bez následků, měkká zem model zachránila…), kterou skončil zkušební let (řízeně-neřízený pád v jakési vývrtce na zem) byl opravdu způsoven blízkostí nn vedení a především vysílače pro mobily (jak jsem poté zjistil) a ne nějaký rušením uvnitř modelu – před dalším letem budu muset vyzkoušet dosah! Ale prudce cukající a škubající serva po zvednutí modelu nad zem byla jasnou známkou cizího rušení (na vysílač se v té době nesahalo a motor neběžel!) nebo rušení v kombinaci se ztrátou dosahu, vyzkoušíme na známých a osvědčených místech.
A celkový závěr? Ray definitivně zůstane v Triu, NIK si počká na svůj motor (má čas celou opravu…) a Shanahan z toho také bude něco mít (když už nedostal stříďáček…) – dostane po Triu „480tku“, ta mu určitě také bude slušet, a časem možná i výkonnější LiPolky. No a Pluto se možná také někdy dočká nějaké změny, jen to bude chvilku trvat, musí v současnosti dát přednost novému bratříčkovi – ale to je zatím překvápko, o kterém více neprozradím !
Trio-serva Trio-lože aku
Trio-motor a regulátor


Trio-aku Trio-měření parametrů
Trio-motor a vrtule