Nový přírůstek v letovém parku ...

Autor: NovakO <@>, Téma: RC letadla - technika, Vydáno dne: 15. 04. 2009

...aneb jak jsme stavěli EasyStara

RC model EasyStar od Multiplexu asi není potřeba představovat, s tímto velmi povedeným modelem začínalo mnoho modelářů a podle zkušeností většiny z nich prostě vhodnější model pro výuku začátků létání s RC modely asi není. Bylo tedy jasné, že jako první model pro Elču bude EasyStar horkým kandidátem - byla tu sice ještě možnost, aby létala s některým z mých modelů, ale cesta výuky na vlastním modelu se jevila jako lepší. Nakonec tedy, po mnoha konzultacích, poradách a sondování situace (kdy mi Eli na výstavě Model Hobby připravila horké chvilky, když pravila, že tohle letadlo tedy ne, to nemá pořádnej čumák.....) přinesl Ježíšek pod stromeček vysněnou krabici s vlastním modelem. Eliška byla do té doby „nenápadně“ zpracována, že to s tím čumákem není tak hrozné a že původní EasyStar od Multiplexu je hezčí, než na výstavě viděný Focus od Pelikána. Radost u stromečku byla tedy nehraná a Eli už se těšila, až začneme model stavět a na jaře i létat.
Zde si dovolím malou vsuvku - porovnání modelů EasyStar od Multiplexu a Focus od Pelikána. V podstatě jsou to stejné modely, ostatně Pelikán inspiraci EasyStarem vůbec nepopírá, spíše naopak, on totiž EasyStar je dnes už legenda. Modely jsou na první pohled stejné, liší se jen drobnými detaily - např. Focus má hezčí (subjektivní dojem) tvar kabiny a má také trochu jiný tvar konců křídel - a zde je malý zádrhel. Pokud totiž necháme tento původní tvar a neupravíme ho např. podle recenze v RC Revue, zůstanou Focusu některé záludné letové vlastnosti, především v hraničních režimech letu, úpravou se tyto nectnosti odstraní. EasyStar tuto závadu vůbec nemá, naopak pro něj ještě hovoří použitý materiál (patentovaný Elapor), který je v této kategorii zatím nedostižný. Při výběru modelu záleží především na preferencích kupujícího - pokud vítězí cena, jasně vyhrává Focus (zvláště pak v RTF setu, tj. s vysílačem a příslušenství, tam je bez konkurence), pokud letové vlastnosti a osvědčený materiál, vítězí EasyStar. A nakonec ještě může hrát svoji roli barva modelu - Focus se vyrábí v červeno-bílé kombinaci, EasyStar v modro nebo stříbrno-bílé kombinaci (tedy pokud je mi známo) - ale není problém model přebarvit podle svého vkusu, viděl jsem jej i v jasné žluté barvě.
A tak začaly přípravy na stavbu modelu. Nejprve jsme prolezli internet, „nasáli“ rady a zkušenosti ostatních, poté zasondovali v budějovické modeláři (kde byl model také objednán....), nechali si dobře poradit, dokoupili vše potřebné (např. serva, uhlíkový roving na výztuhy, lepidlo atd.), doma nastudovali návod a s chutí se pustili do práce. No, přiznejme si to, já byl se zkušenostmi s EPP modely (nebo Elaporem, chcete-li...) na tom stejně jako Eli, ale kolektivně jsme to dali dohromady, přeci jen jsem už nějaký ten model postavil a rozdíly nejsou až tak velké. V podstatě jsme postupovali přesně podle návodu, jen některé kroky jsem dělal v jiném pořadí (pro využití času....), zkušenosti ze staveb jiných modelů se využijí, že. Změnili jsme lepidlo, místo rychlého vteřiňáku s aktivátorem (na mě moc rychlé!) jsem použili PowerFix od Pelikána, je sice pomalejší, ale jednotlivé díly se dají ještě ustavit do správné polohy - nakonec nebylo kam spěchat, zima je dlouhá.... Další, větší změnou, bylo doplnění křídla uhlíkovým rovingem (pro zpevnění křídla a ochranu jeho náběžné hrany) - asi 1x3mm vlepeným do zářezu v náběžné hraně. Výztuhu z uhlíkového rovingu 1x8mm (jako ochranu při přistání) dostala i spodní strana trupu, od špičky (kam až šel roving ohnout...) až po výstup antény přijímače. Poslední změnou oproti návodu bylo přímé nezalepení motoru do trupu, ale jeho ovinutí páskou a až poté zalepení. Tato úprava spolu s ponecháním delších přívodů k motoru by měla v budoucnu umožnit výměnu motoru v případě potřeby. Poté byl model polepen obtisky podle Eli návrhu výběrem z dodaných k modelu a také znakem radioaktivity na spodní stranu křídla (ani nevím, kde jsem k těmto obtiskům přišel).
A nakonec zbylo ještě osazení elektronikou - serva - 2x Hitec HS-81, dodaný motor Permax 400 6V s tlačnou „jogurtovkou“, regulátor 10A vlastní výroby (podle plánu BEL), aku 7čl. NiMH (většinou GP 1050, 1100 a KAN 1400), RC ovládání obstarává vybavení od Míry (aspoň měl důvod koupit si nový vysílač.... :-) ) - přijímač NANO4 a vysílač Hitec Laser4, v současnosti provozované v režimu učitel-žák (instruktorský Hitec Eclipse7), vše na 35MHz, kanál 63. Upravena byla také původní přepravní krabice - zadní část se zavírá přes směrovku na suchý zip, dole v zadní části jsou jednak výřezy pro výškovku a také ochranné kryty, chránící výškovku při transportu. Složená křídla (spolu s jejich spojkou) mají své místo vedle trupu, zabalené do originální bublinkové fólie. Na víko krabice bylo ještě do těžiště doplněno skládací madlo (Míro díky...) a pro zpevnění víka v místě madla suchý zip.
A celkové dojmy? Vesměs jen pozitivní - od příjemné, rychlé a bezproblémové stavby, přes poměrně snadnou, ale promyšlenou instalaci RC příslušenství, velmi promyšlenou koncepci až po příjemný vzhled - EasyStar není žádný drobeček, rozpětí má 1,5m - a předpoklad odolnosti a opravitelnosti. A letové vlastnosti - jsem nadšen a myslím, že i Eliška. První zálet proběhl o velikonoční sobotě v podvečer, kdy jsem model prostě jen odložil do vzduchu, za svistotu ječící jogurtovky, a model si pohodlně sám odletěl v poklidu do dáli. Letový projev naprosto nezáludný, poklidný, velmi vzácné (řekl bych až nemožné...) krizové stavy dobře předvídatelné, prostě takový RC volný model. I přes moji nedůvěru ve výkon použité vrtule je model na plný plyn poměrně svižný, po nastoupání se dá létat na 1/4 - 1/2 plynu, dokonce se nám dařilo chytat i nějaký ten jarní stoupák - vypnul jsem motor, ruce položil z kniplů na pult a kochal se pomalým, klidným letem modelu. A přistání - takové přistání jako do peřinek se mi ještě nikdy s žádným modelem nepodařilo - EasyStar se pomalounku sunul ke mě, lehounce vytrácel výšku a poté se snesl na trávu, aniž by po ní popojel i centimetr, prostě nádhera.
A co na to majitel, tedy majitelka? Soudě podle jejích ohlasů z prozatím uskutečněných dvou letů a především zářících očí je jasné, že je Eliška nadšená a že pravděpodobně se také nakazila „bacilem létání“ - kdo sám s nějakým modelem létá, ví, o čem mluvím. Zkrátka - dobrá věc se podařila a EasyStar je jednička.

stavba EasyStar 1 stavba EasyStar 2 stavba EasyStar 3 stavba EasyStar 4

stavba EasyStar 5 stavba EasyStar 6 stavba EasyStar 7 stavba EasyStar 8

stavba EasyStar 9 stavba EasyStar 10 stavba EasyStar 11 stavba EasyStar 12

stavba EasyStar 13 stavba EasyStar 14