Když RC auto stávkuje …

Autor: NovakO <@>, Téma: RC auta - technika, Vydáno dne: 01. 06. 2016

… aneb – ne všechno je bezúdržbové :-)

V článku o letošní rally Kramolín jsem psal o netradičním systému opravy Toníčkova auta, tzv. systém „oprav – odjeď – oprav atd.“ Důvod, proč jsme použili tento systém, byl úplně jednoduchý – vždycky jsem něco opravil, zajásal nad nalezením příčiny, Tony mi pak opět radost zkazil (už jen zvuky, linoucí se z jeho auta na RZtě, nevěštily nic dobrého …) a na mě čekala další etapa opravování. Už když se tento systém „protočil“ dvakrát, bylo jasné, že veškeré moje úsilí se musí soustředit na to, aby Tony hlavně dojel všechny RZty a následky, resp. úplná rozborka auta a hledání kořenových příčin bude až v klidu po závodech. A protože jsem, jak známo, „… ten starej dobrej vůl …“, ve slabší chvilce jsem se nabídl, že se Tonymu na model podívám a konečně mu z toho udělám závodní auto … :-) A přiznám se, že mi chvílemi bylo i Tonyho (a i sebe) líto, kdy na otázky typu „… a tohle v náhradních dílech máš?…“ pouze pokrčil rameny a začala odpověď „… vždyť jsem ti říkal, že náhradní díly nemám …“ – později už se na tuto odpověď ani nedostalo, stačilo jen jeho pokrčení rameny a moje odpověď „… aha …“, ke konci už jsem se ani neptal … :-) Takže Tonyho auto a pytlíček zbytků cestoval se mnou na jih a doma jsem se vrhnul (pozor, ne „jsem vrhnul“!!!) na kompletní rozborku auta – hlavně proto, že není jistá moje účast v Klatovech (spíš je jistá neúčast) a potřebuji Tonymu model nějak dopravit „na západ“.

podvozek před očištěním













Nejprve jsem opatrně odnesl model na balkon a zde jej vyfoukal (spolu s mým autem) svým „kompresorovým speciálem“ :-) Foukadlo jsem nechal na balkóně a šel auto rozebírat.

Novákovo domácí kompresor





První částí, vyndanou z auta, byl motor - v K. byl nahrazený zápůjčkou od Martina – ten Tonyho jsem si vzal do práce, protože to, co se z něj při protáčení ozývalo za zvuky, to jsem si nechtěl nechat pro sebe … :-) V práci jsem vyndal rotor a celý motor důkladně vyfoukal kompresorem – množství prachu z něj vylétnuvší bylo značné. Potom jsem se pokusil stator i rotor mechanicky očistit – ve statoru to bylo pěkně zažrané do vinutí a na rotoru prach urputně držel díky magnetům rotoru. Nuž, očistil jsem, co se dalo, namazal jsem zoufale úpějící ložiska, vymezil jsem podložkami vůli rotoru a po sestavení přelepil samolepkou nekryté zadní ložisko a zadní víko s ostatními skulinami zatěsnil PlastDipem (tu věc miluju čím dál víc :-)). Na motor jsem dal nový, 19z pastorek a motor (s utěsněním PlastiDipem) namontoval zpět do podvozku.

motor











A pak přišlo to hlavní, tedy převody – pracoval jsem svojí standardní metodou (varianta „vím, jak to zase složit zpět), tj. vše rozebrat, roztřídit do mističek, ložiska vhodit do skleničky s lihem, víčka a vnitřky domečků vyčistit a pak měnit díly převodů za nové … A když už jsem je měnil, jen tak pro srandu a porovnání jsem je spolu fotil – schválně, poznáte, který díl už opravdu potřeboval vyměnit a který se zdál ještě být dobrý? Ty porovnávací fotky jsou hlavně pro Toníčka, aby viděl, o kterém dílu jsem mluvil a který dělal to stále záhadné přeskakování zubů při jízdě! Jen podotýkám, že pastorek motoru byl vyměněn jako první (spolu s motorem) a závada (i když možná jiná) přetrvávala dále. Takže pro jistotu jsem vyměnil kompletní plastové převody (včetně čepiček hřídelek), vymyl a rozběhal ložiska (ty jsem neměnil), vyčistil a znovu namazal (silikonovou vazelínou) vnitřní převody diferáků (zůstaly též původní) všechny komplety převodů nasadil zpět do podvozku. Kryty převodů jsem dle svých zvyklostí opět zatěsnil PlastiDipem – já prostě těsnosti origo plastů nevěřím, směs prachu a mastnoty dokáže udělat kvalitní brusnou pastu a ta pak jen dělá svoji práci :-) – fotku toho, co jsem při čištění vnitřků všechno dostal ven, bohužel nemám, ale bylo toho hodně!

pastorek









převody

























Když už jsem byl v té údržbě, zkontroloval jsem i ostatní pohyblivé části podvozku – unášeče kardanů, přední a zadní kardany a osy kol.

Unašeče kardanů (to, co trčí ven z diferáků :-)) – měněny už v K., fotky ukazují proč … Před montáží zpět jsem na ně, podle svých zvyků, natáhl kousek silikonové bužírky, která, alespoň trochu, těsní před prachem ložiska diferáků.

unášeče kardanů





Kosti zadních kardanů jsme také měnili v K. (pomoc kolegů modelářů), až doma jsem zjistil, že mají jinou délku – původní měli 39mm, nové mají 41mm (nebo tak nějak), ale když se „O“ kroužky v unašečích vymění za kousek silikonky (můj standard), tak se zdá, že by to mohlo fungovat. Na fotkách je vidět opotřebení původních kostí …

zadní kosti







Při kontrole předních kardanů se objevila další závada – není třeba větších vysvětlení, fotka ukazuje stav při kontrole …

přední kardan





A tím to mohlo celé skončit, ale to bych nesměl jen tak letmo kontrolovat i další části – například se mi nějak nelíbily vůle na páce serva řízení – a hele, středový šroub bylo potřeba dotáhnout …

A co takhle regl, copak se nám to tady plácá za volný černý drátek? Nemá být někam zapojen? Tak jo, opravíme i vypínač, kde má tenhle vodič funkci SET … :-)

vypínač regulátoru





Tak co, už jsme hotovi?

už máme hotovo?