Úprava řízení TT-01 – varianta první …

Autor: NovakO <@>, Téma: RC auta - technika, Vydáno dne: 08. 11. 2012

… aneb všechno vpředu

Tak zkušební TTčko máme připravené a upravené, můžeme začít prakticky zkoušet naše řešení, kterak zvětšit rejd našeho auta a příští rok soupeřům ukázat, jak se jezdí v Kramolíně … :-) Začneme prvním nápadem, co máme, u mě to bylo typu všechno vpředu a tím pádem nebudeme muset moc upravovat další díly podvozku – ano, pro rejpaly, kteří nejprve shlédli fotky, přiznávám, že do toho nepočítám přesun tlumičů přední nápravy zepředu dozadu … Ale co se týká čistě jen řízení, tak je tam potřeba úprav minimálně …

Když už jsme se zmínili o přesunutí tlumičů přední nápravy, tak si tuto úpravu popíšeme. Dolní uchycení tlumičů se dá řešit různě, mohli bychom otočit rameno, pak bychom měli origo uchycení, ale otočením ramene se nám posune osa otáčená předních „kamenů“ mimo původní polohu a v praxi by to nemuselo dělat dobrotu. Já jsem se rozhodl pro úpravu ramene, přesněji řečeno jeho provrtání v místě původního upevnění (přes celou šířku ramene) a instalaci šroubu M3, který bude nově držet dolní část tlumiče v pozici „za ramenem“ – fotky jsou v minulém článku o „pokusném králíčkovi“. Horní část tlumiče „za ramenem“ drží vhodný držák, který si šikovní modeláři vyrobí sami – tento držák upevníme k průběžným šroubům M3, stahují poloviny domečku. Pro vyzkoušení jsem použil univerzální držák ze „šuplíkových profilů“ a jako učesanější držák zbytek z domečku ze stavby projektu RCK-SSE. Více napoví fotky …

… základní, jednoduchý rychlodržák …









… univerzální, přestavitelný, pokusný držák …









… skorofiremní, šuplíkový držák …









Takže – tlumiče už nám nepřekáží, můžeme upravovat řízení … Základem úpravy je otočení „kamenů“ a jejich ovládání z přední strany. Otočení kamenů je bez problémů (tedy, mělo by být), zbývá jen dodělat servo. V této variantě je servo řízení umístěno na předním platu (držák předního nárazníku) a ovládací páku má nasměrovanou k domečku a dolů. Proč k domečku je jasné, směřování dolů je z důvodů přímější polohy táhel řízení vůči kloubům kamenů (nemám rád přílišné, dlouhé a ohýbané táhla …). Vlastní servo je upevněno přes zvyšující podložky (zde provizorně plastové unášeče kol) – zvednutí kvůli dlouhé páce serva – do otvorů v držáku nárazníku (ten by se poté musel upevnit nějak jinak …). Ovládací páky řízení jsou klasické (tedy pro mě …), závitová tyč M3 a klouby MP JET. Mírné ohnutí tyčí u kamenů je nutné (ač jej nemám rád), aby se táhla při pohybu nedřela o vydutou přední část domečku.

… uložení serva u varianty 1 …









… uložení komponentů u varianty 1 …









Vlastní nastavení výchylek apod. se provede kombinací délky páky serva a pozice kloubů na pákách kamenů. Nutná výška serva nad držákem souvisí s délkou páky serva, teoreticky by šlo dát servo obráceně a páku směřovat nahoru, ale to by spolu neseděly výšky kloubů a táhla by nebyla rovně, což mění kinematiku pohybu a já osobně to nemám rád (nerad to používám), preferuji co nejpřímější náhony - to je taková zažitá praxe z RC letadel …

Z hlediska konstrukce a provedení je tato varianta nejjednodušší a nejpřímější (nepočítám-li přemístění tlumičů) , ale při zkouškách se ukázalo několik „ale“ … Jednak by se muselo více laborovat s kombinacemi délek pák serva a kamenů (výchylky, nutná síla serva, průběh pohybu kol apod.) a také toto vše otestovat při různém propružení náprav. Sám jsem byl trochu nemile překvapen průběhem dráhy zatáčení kol - jiný průběh levého a pravého kola - a také mj. rozdílné max. výchylky obou kol. Něco by šlo doladit kombinací velikostí pák, něco jen umístěním páky serva do osy podvozku (a tím i stejné délky táhel - ideální stav). Prostě to nějak nebylo ono a připočteme-li k tomu nešikovné umístění serva - je takhle „hrozně na ráně“ a jeho váha změní rozložení těžiště podvozku, mám tuhle variantu uloženou „do složky použitelné, leč nepoužité“ …

Tolik tedy varianta 1, třeba tohle řešení někdo dotáhne do úspěšného konce a seznámí nás také s tímto řešením …