BLACK BRANT - stavebnice polomakety sondážní rakety …

Autor: NovakO <@>, Téma: Ostatní modely - technika, Vydáno dne: 09. 01. 2016

… konečně cesta z pytlíku na startovací rampu!

Tuhle stavebnici rakety dostala tak před 156ti lety k ježíšku moje žena, v době, kdy každý člen RCK měl nějaký model. Nějak se však zadrhla stavba modelu (asi měla Hani jiné starosti :-)) a tak ležel v depozitu a čekal na svou chvíli. Ta správná chvíle přišla letos - teda vlastně vloni - kdy se začalo proslýchat, že ježíšek nejmenovanému členu přinese pár kosmických prostředků a raketové mužstvo se rozroste. Tož jsem se tedy vnořil do depozitu, vylovil raketu a dal se do stavby … :-)

Něco málo o zmíněném modelu - model vyráběla (vyrábí?) firma Josef Sladký z Domažlic a jedná se o model kategorie ARC Junior serie (jakýsi „entry level“), tedy přesně pro mě … :-). Konstrukčně (a tvarově) jde o základní, nejjednodušší model - délka 315mm, váha 17g, motor cca. 5Ns. Prakticky jde o trup z papírové trubky, balzovou hlavici a tři balzová kormidla, jako návratový prostředek je použit streamer. Raketa je navržena pro motory Rapier RM (které mají průměr 16mm), což se nakonec ukázalo jako největší zádrhel :-(

Vlastní stavba začala netradičně, tedy studiem návodu :-). Studoval jsem ho několikrát a některé kroky stále nechápal - nakonec jsem sám sebe donutil ke stavbě přesně podle návodu, tedy krok za krokem, brrr :-). Ale asi se to vyplatilo, neb jsem postupně nabýval dojmu, že to začínám chápat a nakonec už jsem návod bral jen jako orientační instrukce, tedy můj standardní postup … :-) A budete se divit, ale model jsem dokončil a nakonec i víceméně úspěšně létal :-)


“návod“




“druhá strana návodu“



Asi bych to ani nebyl já, aby to všechno šlo úplně hladce a nedošlo k nějakému zádrhelu - v tomto případě šlo o „kauzu motory“ … Vysvětlím blíže - jak už jsem psal, model je navržen na motory Rapier RM, tedy RM o průměru 16mm, svého času dost rozšířené motory. Jenže doba se mění a po 156ti letech se tyto motory už nevyrábějí a nové motory (od jiných výrobců) mají průměr 18mm. Ha, zrada, uděláte hrubou stavbu modelu a motory nemaje, začněte je shánět na současném trhu; nemusíte ani dlouho hledat, aby vám došlo, že už zkrátka nejsou. A co teď? Zkusili jste někdy do papírové trubky 16mm nacpat motor 18mm? Ne? Ani to nezkoušejte, fakt to nejde, pokud trváte na tom, že trup bude potom ještě použitelný … :-) Po tomto zjištění putovala raketa zpět do depozitáře a představy o přijetí do družstva raketýrů se rozplynuly. Nu což, budeme se držet svých letadel a tu hotovou rampu (zatím bez startovacího zařízení) nabídneme k použití šťastnějším kolegům …

Čas běžel, vánoční přípravy zastínili vše ostatní a na „poli raketovém“ se nic nedělo, tedy u mě … Ale osud tomu chtěl, abych při hledání čehosi v modelové skříni narazil na záhadný pytlík, ze kterého na mne vykouklo pět původních motorů Rapier RM, návod a šest palníků! Asi byl tehdy ježíšek prozíravý a následnou prekérní situaci s motory předvídal! Tak teda jo, už žádné výmluvy nepomohou, honem to dodělat, aby mohla být Novoroční raketová premiéra.


“motory Rapier RM“



K dodělání toho moc nebylo - nabarvit, nalepit vodící očka, instalovat motor, přidělat hlavici a dodělat streamer. S barvením jsem si moc hlavu nedělal, ze skříně na mě vypadl oranžový sprej (co byl na Tatru 603) - ten přišel na trup - a modrá akrylovka - tou jsou nabarvené kormidla a hlavice. Aby to celé nebylo tak fádní, tak nad kormidla a pod hlavici přišly nalepit proužky ze zlaté samolepící tapety a na trup nápis SVOR. Štouralové můžou bádat, co že to znamená, ale přiznejme si, že to je označení firmy, od které jsme měli svoje první úspěšné RC letadlo a na trup rakety tahle samolepka prostě pásla … :-) A když se někdo zeptá, co že to znamená, tak odpovídám - Spolek Vertikálně Odpalovaných Raket … :-) :-) :-). Tak, raketa hotova, může nastat transport na startovací rampu a poté odpočet …


“hotová raketa z jedné strany“




“hotová raketa z druhé strany“



Apropo, rampa … Rakety Estes mají skládací rampu v balení, návod k Black Brantu vysvětluje, jak si jí sám vyrobit. Hmm, co udělá takový Novák? Ano, správně, vymyslí si svojí konstrukci - lehkou, skládací, levnou (z domácích zásob) a tradičně veskrze originální … :-) A mohu skromně :-) říci, že se mi to docela povedlo … :-), nuž posuďte sami - skládací základ tvoří dva kousky al profilů, v půlce spojených dlouhým šroubem, na který nahoře navazuje al trubička. Ta tvoří jednak základ pro vsunutí „odpalovacího drátu“ (v mém případě uhlíková trubička cca 1m dlouhá) a za druhé doraz pro vodící očko rakety - je-li toto očko větší, není problém vložit ještě nějaký opěrný bazmek … :-) Na al trubičku se též vkládají dva gumové kroužky, které tvoří „lože“ pro banánky a krokodýlky, používané při el.odpalování motoru rakety. Konce al profilů jsou zaslepeny černým tavným lepidlem a „horní“ profil má na koncích výškové vyrovnání. Všechno to překvapivě fungovalo, takže zatím není důvod cokoliv měnit, tedy nepočítám-li nespolehlivé el.odpalování motorů - ale v tom nemá prsty rampa, ale systém palníků.


“hotová rampa a startovací zařízení“




“hotová rampa ve složeném stavu“



Elektrické starty – palníky jsou dodávány s motory, na rozdíl od „Estesů“ (které mají startovací zařízení v balení) jsem si startovací zařízení musel vyrobit sám, což bylo pro mě velmi náročné :-) Vlastní krabičku na baterky jsem vyhrabal někde v zásobách, dvojlinku taky a zbytek byl pro změnu z vlastních zásob :-) U rampy jsou klasické banánky, u „krabičky“ je jako pojistka použit AMP konektor a startovací tlačítko je zavrtané z boku krabičky. Jako poslední nápad jsem si vymyslel dvě indikační LED – normální červená je v krabičce a u rampy (u banánků) je vysocesvítivá žlutá, jako indikace napětí až na konci drátů … :-). Na rozdíl od Estesů jsou u mě použité čtyři články R14 („C“), takže „palná“ výdrž by měla být delší – fakt to jako celek funguje dobře, jen to občas kazí palníky, které z různých důvodů odmítají motory zapálit … :-) Ale co, dáme tomu ještě šanci a uvidíme …


“rampa s raketou“



Všechny starty mojí první rakety se povedly – pokud to nebudeme posuzovat poměrem pokusů o start a počtem startů (palníky apod.), potíž byla s návraty rakety na zem. Teda, ne že by se raketa nevracela na zem, ale odmítal se vymrštit stramer, takže dopady byly tvrdé, ale jedinou závadou byl jen jeden zlom kormidla. A dobře, přiznávám, že nekvalitní oprava tohoto kormidla způsobila i poslední let rakety, tedy ten placatý … :-) Takže mě zbyl jeden motor, bude-li zájem, může si Black Brant ještě zalétat …

Á, abych nezapomněl, ještě transportní kufřík – neměl jsem takové štěstí jako Martin, abych koupil levně super kufr, takže jsem musel improvizovat a vrátit se ke kořenům, tedy upravit původní, úplně první kufřík na letadla ... :-)


“spodní strana kufříku“




“a takhle je to složené v kufříku“