Devítka Ezrun je malý motor …

Autor: NovakO <@>, Téma: RC auta - technika, Vydáno dne: 15. 05. 2012

… ale vnitřní síly má dost!

Začíná to vypadat, že RCK je magnetem na zvláštní a neobvyklé závady, tedy jakési vývojové centrum pro řešení a odstraňování poruch, které zatím nikoho jiného nepotkaly. Namátkou jmenujme potíže s Mírovo regly Ezrun, moje přehřívání BECů ve stejných reglech apod. a našlo by se dost dalších závad, o kterých předtím málokdo slyšel. A jak se zdá, je tato „nemoc“ infekční, postihuje také ty, kteří najdou azyl pod stanem RCK – opět jen namátkou – Milda a jeho znechucení Xrayem a teď naposled Rikky a jeho podivné vypadávání poloos, či co ho to vlastně potkalo… :-)

A abych opět i já přispěl do této „sbírky“, zastávkoval podivným způsobem i Ezrun v mém autě teď v Klatovech. Tady je krátký popis situace – asi tak do čtvrté či páté RZ vše OK, auto šlapalo, jak mělo, zlobil pouze „řidič“, ale to není nic nestandardního :-), uprostřed RZ najednou náhlý pokles výkonu (vypadající jako pokles napětí baterky), po cca 20ti metrech najednou auto stop (ne autostop!) a po mém trvání na tom, že máme jet dále sice jízda pokračovala, ovšem za příšerných zvuků, něco jako zesílený zvuk prokluzujícího řemene u „dospělého“ auta. Sice jsem se za tyto zvukové projevy styděl, ale do cíle jsem nějak dojel … Kromě poznámek na mojí adresu zněly i rady – např. prokluzující pastorek či závada v diferáku apod. Ihned proto následovala „rozborka“ auta – něco hned a zbytek po odjetí RZ s „dvoukolkou“.

Závada se hledala relativně dobře (aspoň to tak v té chvíli vypadalo …), neboť příslušné pazvuky se z auta ozývaly i při malých pohybech kol – proto demontáž probíhala systematicky a postupně a hledalo se, kdeže to tak příšerně vrže. V záloze byl i od Rikkiho motor k zapůjčení – v RCK sice teoreticky máme k zapůjčení jeden motor (a já regulátor), leč se ukázalo, že je od nás nějaký ten kilometr daleko, přesněji řečeno u MartiNa doma! :-) Ale zatím to na potřebu výměny motoru nevypadalo, protože se našlo přidřené a silně vrzající ložisko (či ložiska) u hlavního převodového kola – pomohlo prostříknutí Rikkiho WDčkem (děkuji velmi pěkně za zapůjčení … :-)). Po opětovném složení auta se zdálo vše v pořádku, vše makalo, jak mělo, zvuky to nevydávalo, motor a kola se točili, světla svítila, klakson troubil a stěrače stíraly … :-) Tož plný optimismu jsem očekával start do další RZ, jakže to všem zase natřu … :-) :-) :-)

Příprava na start, minuta do startu, zapínám Tx a auto a popojíždím ten poslední metr ke „startovnímu oblouku“ – tedy přesněji poskakuji, neboť auto prakticky odmítá jet, jen ty zvuky linoucí se z něho připomínají závodní motor v plných otáčkách!!! Ha, nějaká zrada jest na mě přichystána!!! Beru auto do ruky, zkouším plný plyn a kola se normálně točí, i ty zvuky mají přijatelnou úroveň, co je tohle za blamáž? Po postavení zpět na zem se situace opakuje, tedy kromě příšerných zvuků se nic jiného neděje!!! Ach jo, takže náhradní čas, proběhnutí tratě s vrčícím autem v ruce mi asi neprojde, takovou váhu v soutěžní komisi přece jen nemám. Škoda, beru auto a jdu oznámit časoměřičům, že číslo 21 právě dojelo – hledí na mě trochu nechápavě a ptají se, kolik hlásím předjetí, že jsem tu fakt moc rychle – odpovídám, že asi tak pětadvacet a dodávám, že „… švici, trubi, něidze …“. Již je pochopeno a zapisuje se náhradní čas, který, jak poté zjišťuji, mě stojí dvě místa dolů v celkovém pořadí (bohužel se zrovna jela dlouhá RZta) – ale jde to, mohlo by být i hůře …

Takže opět „rozborka“ a rovnou výměna motoru za půjčený – tedy skoro už můj nový, protože se mi mezitím podařilo Rikkiho ukecat, že on ho vlastně vůbec už nepotřebuje a bude pro něj prostě lepší, když mi ho prodá … :-) Takže do Rikkiho kapsy putuje přijatelný obnos (i přes rýpání Mildy jsem se s Rikkimim slušně domluvil …) a nový motor do mého auta. Sice trochu vzdorují jinak ohnuté vývodní dráty, ale jakožto zkušený elektrikář jsem je profesionálně upravil (prostě jsem je popadl a ohnul k obrazu svému … :-)) a zbytek závodů jsem již odjel bez potíží. Paráda, ještě jednou – díky za pomoc!

A co to vlastně bylo za závadu? To bych prostě nečekal – rotorový magnet se protáčel na hřídeli!!! Konstrukci tady popisovat nebudu, jednak ji jistě všichni znáte, že, a jednak je to patrné z fotek – zkrátka, když motor točil s odlehčenými koly (tedy pouze s odpory v podvozku), tření mezi rotorem a hřídelí bylo dostatečné. Pokud se však auto položilo na zem a jízdní odpory se rapidně zvětšily, tření již nestačilo a hřídel se zastavila, ale magnetické pole bylo natolik silné, že dokázalo rotorem stále otáčet – proto ty šílené zvuky! A počátek závady bych viděl v poruše („zaseknutí“) ložiska (ložisek) u hlavního převodového kola, tím zabrzdění hřídele motoru, ale motor (tedy i magnetické pole) je tak silné, že protočilo rotor (tedy rotorový magnet) a „utrhlo“ jej z „přilepení“ k hřídeli!!! No to jsou mi věci, schválně, jestlipak už někdo z Vás o této závadě slyšel? :-)

Vypadá to, že by motor měl jít opravit, jen musím vyřešit dvě věci – čím k sobě přilepit hřídel a magnet rotoru a jak dobře celý rotor vyvážit. Má-li někdo nějakou dobrou radu či nabídku na pomoc – sem s ní …. :-)

Obr. – „devítka Ezrun“ pohromadě …

kombo_Ezrun Ezrun 9T
Ezrun 9T




Obr. – „devítka Ezrun“ rozebraná …

Ezrun 9T Ezrun 9T
Ezrun 9T