Novinky v „jižní části“ RCK ……

Autor: NovakO <@>, Téma: Ostatní modely - technika, Vydáno dne: 02. 02. 2009

… aneb trochu se nakupovalo, trochu upravovalo….

Nic převratného nečekejte, jen pár úprav a inovací…..
Začneme RC auty – zde je úprav a změn asi nejvíce, všechny úpravy se týkají obou našich aut (moje a Elišky), popisované bude jen jedno auto, na druhém jsou změny identické, nepočítám-li díly, dostupné v červené barvě (dle přání Elišky). Základ změny je výměna serva za silnější (odstranění zpoždění řízení při „špíně“ na podvozku – rally, rallycross), nakonec do řízení přišla silná serva Hitec HS-645MG (kuličková ložiska, kovové převody) – kvůli servům jsem musel vyměnit „kotouč“ servosaveru (jiný unášeč serva) a středový šroub serva – originální se ukázal příliš krátký (příliš široký servosaver) – při zkouškách v Nepomucké hale stačil malý kontakt soupeře a unášeč se posunul. Další hlavní plánovanou změnou bylo osazení podvozků ocelovými univerzálními kardany na obě nápravy spolu s výměnou obou (přední i zadní) držálů kol za hliníkové – od těchto změn si slibuji zmenšení vůlí podvozku a zpřesnění řízení (což se nám potvrdilo už v Rejštejně, auto se chovalo úplně jinak, což s povděkem kvitovala i Eliška). Současně s výměnou těchto dílů jsem vyměnil za nové i díly související – bronzové kuličky do předních ramen (poděkování Mírovi a jeho kamarádce za dovoz), všechny ramena včetně jejich držáků, oba „domečky“ diferenciálů (kvůli výměně ramen) a možná ještě něco – aha, ještě jsem byl dcerou „donucen“ vyměnit všechny PU nárazníky (prý staré jsou pro ostudu…) – Eli dostala přední červený (nebo růžový?). Za všechny objednané díly děkuji našemu vrchnímu „objednávateli“ Martinovi :-).
úpravy Elišky auta
Součástí plánovaných úprav na podvozcích bylo také osazení chladiče na regulátor – původně jsem plánoval výměnu celého chladiče TEUčka za jiný, větší (odstranění tepelných přechodů mezi původním a novým chladičem), ale když jsem ani po dlouhém hledání nenašel žádný vhodný, doplnil jsem na původní chladič druhý, upravený z chladiče procesoru PC. Tento chladič měl mít možnost osazení přídavného ventilátoru, po zkušenostech z Rejštejna tento ventilátor na chladiči zůstal natrvalo. Nový aktivní chladič dostal také motor (Topcad), jen je upraven podle mých představ – ventilátor je posunut na střed chladiče a především, aby ventilátor (i regulátoru) jsou otočené tak, aby podporovaly přirozené chlazení, tj. odsávaly z chladiče teplý vzduch. Na toto téma může probíhat dlouhá diskuze, já se držím zavedené praxe z elektroniky (a svých praktických zkušeností), kdy aktivní chlazení podporuje přirozené chlazení chladiče – jak se ukázalo např. při „vytrvalosťáku“ v Rejštejně, chlazení obou komponent fungovalo výborně. Součástí doplnění ventilátorů bylo osazení V-kabelu pro jejich napájení.
Součástí výměny serv (a posléze i osazení ventilátorů) byla úprava externího BEC obvodu – byl sem dodatečně osazen chladič stabilizátoru (DPS s chladičem počítal, jen zatím nebyl potřeba…) – prevence před možnými výpadky napájení elektroniky vlivem vypnutí vnitřních ochran stabilizátoru z důvodů tepelného přetížení – přeci jen silné servo má větší odběr a ventilátory také nějaký proud odebírají – i když stabilizátor má max. proud 1,5A, je třeba jej dostatečně chladit. Tato úprava se v Rejštejně také ukázala jako dostatečná.
Poslední úpravou našich podvozků je doplnění prostřední al. výztuhy „Šimek“ :-) – tato výztuha byla doplněna až po Rejštejně, takže praktické zkoušky ještě neproběhly, jen jsem uskutečnil přesun elektronických komponentů na výztuhu (BEC) a především kabeláže, takže z toho vzniklo „pěkné vrabčí hnízdo“, uvidíme, jestli nebude mít vliv na rušení… A pro šťouraly – plastová tabulka (platební karta) pod výztuhou slouží k ochraně kabeláže před poškozením od kardanu – dle Murphyho zákonů by se kabel na kardan namotal hned při první ostré jízdě!
výztuha podvozku a BEC
Ještě drobnost k autům – trochu jsme v RCK obměnili „akumulátorové vybavení“ – kromě doplnění stávajících aku Sanyo 1700SRC, které dostali „bratříčky“ jsem pro sebe a RCK vyrobil několik akupacků z výborných článků Sanyo RC2400, praktické ověření jejich výborných vlastností proběhlo opět v Rejštejně.
Malé intermezzo, než přejdu k letadlům – musím se pochlubit, mám nový suprový nabíječ, je to bedna, umí všechno, nač si vzpomenu, je prostě dokonalý. Má jen jednu drobnou, nepodstatnou vadu – od objednání v listopadu loňského roku ještě nedorazil od výrobce, němečtí „soudruzi“ jsou nějací zpomalení, tohle Robbe zrovna neslouží ke cti….
Tak, a teď vážně. Po mém předlouhém rozhodování, kdy jsem si nakonec poslední kousek nechal vykoupit „pod nosem“ jsem si přece jen udělal radost (opožděný „ježíšek“, když se nepovedl nabíječ…) a nakonec sehnal (předposlední kousek v ČR) nový vysílač na letadla – Hitec Eclipse 7 QPCM se Spectra modulem (PLL syntéza – pro znalé – nastavení požadovaného kanálu přepínačem, tj. není potřeba vysílačový krystal). K němu jsem si vzápětí pořídil i 7mi kanálový QPCM přijímač (Hitec HPD-07RH), aby bylo možno využít plných možností vysílače. Za pomoc při koupi vysílače a přijímače děkuji Mírovi, bez jeho pomoci bych to měl o nějakou tu stokorunu na poštovném dražší (ještě že ho v té Praze máme, že…) – za odměnu mi může do Hobbyteamu dojít reklamovat aku z vysílače, které se ukázaly být „úplně mrtvé“….:-). Nový vysílač byl delší dobu také můj „tajný sen“, přidávaly se okolnosti, které tento sen podporovaly (potřeba druhého vysílače v Plzni – bude se tam stěhovat můj oblíbený Graupner MC10…), ale moje představy o novém vysílači byly trochu jiné – požadavkem byl pultový vysílač (zvyk je „železná košile“), s výměnným vf modulem (možnost pozdějšího přechodu na 2,4GHz), nejlépe Graupner nebo Futaba. Jo, představy jsou hezká věc, realita jiná – ceny vysílačů splňující tyto představy začínaly u cen přes 20tisíc Kč, tolik jsem investovat nehodlat (pro mé rekreační létání!). Když jsem se přesvědčil, že „překousnu“ palcový vysílač (umístíme do pultu…), byl Eclipse ideální volbou – cena za plně vybavený vysílač s výměnným vf modulem (a ještě s PLL syntézou!) do 4tisíc Kč je nedostižná – co na tom, že vývojově je staršího data (2002) a pravověrní Futabisté a Graupneristé na Hitec „nemluví“, mě bude více než vyhovovat – jen co se s ním naučím, zatím pilně studuji návod…. S „Hitecy“ máme v okolí dobré zkušenosti, takže i tento nový přírůstek bude snad sloužit k plné spokojenosti všech, kteří jej budou používat.

Tx Hitec RX Hitec
Spektra modul


V souvislosti se změnou leteckého vysílače jsem také změnil „rozložení“ v modelářských kufrech – beze změny zůstal kufr s vysílači nabíjecí kufr
kufr pro vysílače
a aku pro RC auta (2vysílače, 10akupacků a drobnosti), zatím beze změn (čekám, až dorazí Robbe PPE) zůstal „nabíjecí kufr“, do samostatného plastového kufříku se přestěhovaly všechny (no, původně všechny….) pneu pro auta kufr pro pneu. Největší změna nastala v „nářaďovém kufru“ – původní „letecký“ kufr opustil vysílač Graupner MC10 s příslušenstvím a sjednotili se zde věci, potřebné pro auta a letadla – tj. elektronika (servotester, multimetr apod.), nářadí (léty prověřeno, co se využije a co ne…), lepidla, isolepy apod. a drobné náhradní díly – pro Martina a Míru budu muset popsat krabičky s díly pro auta, letadla, elektriku a všeobecný … :-). nařaďový kufr Úpravy kufru pro letecký vysílač a novou nabíječku mě teprve čekají – nabíječ až „fyzicky“ dorazí a vysílač až bude mít svůj pult…..


Poslední novinkou „na jihu“ je stavba a zalétání Elišky EasyStara (viz článek o vánočních dárcích), ale o tom bych chtěl napsat samostatný článek.

stavba EasyStara