Zbrojení na novou sezónu ...

Autor: NovakO <@>, Téma: RC auta - technika, Vydáno dne: 16. 12. 2014

... aneb revoluce v RCK?

Tak, jak to tedy vlastně v tom RCK je?
No, přibyl jeden Kramolínský člen - staronový Vašek Polata, za tým s námi pojede Míra Wimmer a zůstáváme my tři "základní kameny", tedy já, MartiN a Tony - a hlavně, pojedeme nové týmové kastle a bude to bomba, těšte se !!!

Ale o tom teď mluvit nechci, teď jsou tématem naše podvozky.
Vašek pojede příští rok můj podvozek TT01-EVO1 :-), jak to zatím vypadá, tak MartiN také TT01-EVO by novako, MíraW stejný jako letos (nemýlím-li se, tak TA02) . A ta slíbená revoluce? No, my dva, já a Tony, přejdeme po létech vývoje (teda mého vývoje...) z TT01 na TA02. A aby těch změn nebylo málo, tak rovnou ve verzi EVO by Jarda Straka :-) .

Tady to ještě trochu upřesním - protože Toníček je v některých věcech tak trochu lenoch :-), tak si nechává podvozek udělat kompletně (na klíč ... :-)) u JardyS. No a já? Ale no tak, vždyť mě znáte, to bych ani nebyl já, abych se v tom nešťoural sám a neudělal na tom ještě nějaké úpravy typu EVO-EVO by novako :-).

Tož tak - od Jardy jsem si v listopadu dovezl mírně jeté TAčko a rychlé digi servo a jal jsem se kutit. Dle Jardova návodu a spousty špionážních fotek jsem udělal úpravu "parohů" pro nové uložení serva a začal malovat plánek nového šasi - vzor byl od Jardy, ale plánek se nekonal, takže jsem to kreslil nové a mohu se tedy chlubit, že je to "by novako" :-). Plány jsem pak poslal Pavlovi Černému do Třemošné, který promptně vyrobil několik kousků nových plat z jejich spec. materiálu - tímto mu ještě jednou děkuji za tuto službu (a mé sestře za zařízení převzetí a mé ženě za dovoz na jih :-)). A pak už nic nestálo v cestě kutění a modelaření. Ještě se musím přiznat, že bych to opět nebyl já, abych si neprubnul několik variant a slepých uliček, ale teď už je to snad "final" a mohu to už jen dolaďovat k plné spokojenosti a naprosté spolehlivosti :-) . Jo, a taky ještě někde sehnat ty lepší ruce, které jsou k úspěchu nutné :-).

Chcete-li, tak dál je malý popis konstrukce odpovědi na ještě nepoložené otázky :-) (FAQ) …


Přední náprava:




Alu kameny a céčka jsou z TL01 (měl jsem je použité na TT-EVOxx, mimochodem, zbyla mi tam přední alu ramena z TL01, kdyby měl někdo zájem ...), tlumiče jsou osvědčené z miniinferna (a z TT), servo nové, páka serva, táhla řízení a páky na kamenech - vše vlastní výroby (mimochodem, tady bylo - teď se mi zdá, že vlastně ani nevím proč - nejvíc "slepých uliček"). Stejně tak je vlastní výroby přední nárazník, či přesněji, jeho držák. Osy kol a jejich kardany budou jednodílné (měl bych je mít u Jardy), tyhle dvoudílné omezují rejd zatáčení.

FAQ

Proč jsem nepoužil původní osy ramen a céček?
Protože se mi s původními zdály být v dílech moc velké vůle a s osami, které jsem měl doma (dílem v šuplíku a dílem na TT-EVO) se zdají být vůle menší. U origo os ramen (účko) hrozilo nebezpečí kontaktu s pákou serva.

Proč jsou ty páky na kamenech tak ošklivé?
Protože to po všech možných a nemožných pokusech a při nutnosti splnění všech nutných požadavků tak prostě vyšlo, vy rejpalové :-)

Proč jsem na horní ramena nepoužil buď origo plasty a nebo také klouby a kuličky?
Protože jsem to chtěl stavitelné (kdyby mi to chtěl Jarda náhodou nastavit) a s klouby to mělo na můj vkus moc velké vůle.

A proč jsem nepoužil origo držák nárazníku?
Protože by se musel - z důvodů větších rejdů kol - upravovat a to se mi moc nechtělo. A když se mi dostal do ruky krásný kus černého plastu (z neúspěšně opravené věže Polaty staršího :-)), šlo to nějak samo a držáček je hezčí než origo :-).


Zadní náprava:




Sice by byly stačily původní, plastové kameny, ale něco jsem si objednával a tak jsem si tam marnotratně přihodil tyhle alu - když už jsem měl hliníkáče i na TTčku, tak přece ... Člověk si má občas udělat nějakou malou radost, ne? Tlumiče jsou stejné jako vpředu, osy kol a kardany asi zůstanou tyhle dvoudílné. Nové osy jsou nakonec jen u kamenů, u ramen je použito vyráběné účko, které se mi dostalo do rukou s alu rameny, které jsem koupil na inzerát a zatím nepoužil (a uvidíme, jestli vůbec použiju - i po mé úpravě jsou moc těžké a tak). Jo, to účko - nejsou u něj žádné vůle (stejně jako u nových os) a po doplnění "závlačky" mezi účko a "ocas" je to paráda. Tož tak ...

FAQ - ptejte se ... :-)


Plata:




Úpravy jen minimální, v podstatě jen zabroušení růžků, úhlů a žlábků pro lícování s různými výstupky na plastech podvozku. V přední části přibyly otvory pro vývody akumulátoru (kraje a střed) a naopak, vzadu na spodním platu zůstaly nevyužité střední díry (nevešla by se mezi plata baterka na délku). Sloupky mezi spodní plato a horní část předního domečku jsou složené z distančních sloupků pro plošné spoje (dole plast, nahoře mosaz) - evo by už asi mělo uhlíkové tyčky s alu maticemi na koncích. Jo, ty současné jsou zataženy do červené smršťovačky, aby to celé hezky ladilo :-) . Po první ostré RZtě to bude stejně úplně jedno :-)

FAQ

Proč je to modré?
Protože jsem měl po ruce doma jen modrou samolepící tapetu, šťouralové :-) A polepoval jsem to proto, že se mi zdál materiál, použitý na plata (plast s oboustranným alu potahem) z boků trochu zranitelný a chtěl jsem ho nějak, alespoň trochu, chránit. Zatím mě napadl jen potah tapetou, třebas pro evo bude něco lepšího. Tož tak ...


Vybavení:




Motor - původní a osvědčená „devítka“ Ezrun, do šasi montován standardním způsobem… Bílý plastový růžek v dolní části je víceúčelový „bazmek“ - jednak tak trochu chrání motor před největšími nárazy a také funguje jako „doraz“ pro baterku.

Regulátor - také osvědčená „šedesátka“ Ezrun, oproti originálu má přidaný chladič BECu - v původní úpravě (v TTčku) jsem jej zmenšil, přesněji řečeno, použil jsem menší (a lehčí) chladič a upravenou origo krabičku - chybí její spodní strana, kde se dotýkají BECy chladiče. Chlazení výkonových tranzistorů je zatím bez ventilátoru, uvidíme, jak se to bude chovat a podle toho se zařídíme … Celý regl je zatěsněn proti prachu (a částečně i proti vodě) mým oblíbeným plasti-dipem …

Servo - rychlý digitál (už i já …) Mi HK47011MG, rada a objednání od JardyS. ….

Rx - stále stejné, ještě se bude dodělávat nějaké ochranné vedení antény …

Aku - stejné typy, jen budou muset být trochu upraveny - místo pevných kabelových vývodů budou v hardcase zdířky a budou se připojovat přímo kabely od reglu. Jejich konektory budou akumulátor držet, vzadu jsou taková malá vrátka … :-) Ještě to nějak vytěsním proti pohybu baterky mezi platama a uvidíme …

Nevyslovené FAQ …

Proč tam nemám sloupky a přední nárazník?
Protože se obojí bude ladit až s novou kastlí …

Proč je na některých fotkách přední diferák černý a někde červený?
Tak přesně tohle jsem čekal … :-) Jak říká Arnošt Goldflam v jedné nejmenované pohádce (domácí úkol - jakpak se ta pohádka jmenuje?) - „ … svět je malý a o náhody v něm není nouze …“ A tak je to i s plasty předního diferáku - kolega modelář na ETE také jezdil s vším možným, aby nakonec skončil u cesťáků a „placek“. A když jsme se tak jednou potkali na šatně (kde má skříňku kousek ode mne) a dali slovo o novinkách, přišla řeč i na moje „nové“ TAčko. No, a z něj vypadlo, že nedávno dělal doma pořádek a vypadly na něj úplně nové, ještě nevybalené díly, které kdysi měl na svůj model. Slovo dalo slovo a měl jsem doma „červené“ plasty předního diferáku a sáček převodů (také nové). Takže jsem je „marnotratně“ použil a původní mám v rezervě. Jo, kdybych to plánoval, tak se to nestane … :-)

Ještě nějaká otázka? Pokud ano, neváhejte ji položit … :-)


Jo, všechny fotky TA02 by novako jsou ve stejnojmenné galerii tady, na „ hranolu“ …