Novákovo úpravy vysílače Hitec Agressor ...

Autor: NovakO <@>, Téma: RC auta - technika, Vydáno dne: 04. 03. 2014

... aneb - proč ten chlap nemůže mít něco normálního?

Ale na to je odpověď velmi prostá, milí Watsone - protože pak už by to nebyl "novako ", ale někdo úplně jiný, obyčejný ... :-)

Dobře, teď vážně - jak mnozí víte, já, pravověrný "páčkař ", jsem koncem minulé sezóny "kolaboroval " a začal se učit jezdit s RC auty s volantovkou - brr, jak odporně to takhle zní ... :-) No, né že by to byl nějaký průlom ve výsledkové listině (tedy směrem nahoru, že ...), ale kdo byl u nás na loňském Kramolíně, jistě chápe, jaké myšlenkové pochody mě k tomuto kroku vedly a jak to asi neukončilo mojí modelářskou činnost s RC auty. Nakonec, o tomhe všem jsem se zpovídal ve svých článcích z minulé sezóny RC Rally. Takže tak ... :-)

A protože u mě nemůže být nic jednoduchého, tak nemohu s volantovkou řídit jako ostatní - jednak proto, že jsem levák (jako že píšu levou rukou, ostaní poznámky si nechte ... :-)) a také proto, že jsem vyučen na módu 1 a klasické držení volantovky je blízké módu 2. Takže moje řízení volantovkou je stylu "Petra N.", tedy vysílač "naplocho ", levá ruka volant a pravá plyn. Komické, ale funkční ... :-)

A protože zatím nehodlám vrážet peníze do přechodu na 2.4GHz (když mám spoustu komponentů na 40MHz), pokračuji s Hitec Agressor 40FM od Toníčka - tak nějak mám skoro vše "Hitec kompatibilní". Ale na "klasice " mi vadí jedna věc - příliš dlouhá anténa. Což u letadel, tam je to v pohodě (když si člověk dává pozor) , ale u aut to někdy dost vadí - klasickým příkladem překážení dlouhé antény je Třemošná, s její "stromoproplétací" sekcí ... Takže, co s tím?

Na výběr je několik možností (přechod na 2.4 vyloučíme rovnou...)

- zdánlivě nejjednodušší je naučit se s prutem proplétání se mezi stromy - do té doby, než se zapomenete a ublížíte si. Ne, děkuji, již jsem měl tu čest ...

- další je doporučovaná modelářskými kolegy - nevytahuj anténu úplně (případně, nech jí zasunutou...), ten snížený dosah signálu ti při rally stačí ... Ano, z tohohle pohledu mají pravdu. Ale co takhle pohled ze strany vysílače, co na to říká jeho koncový stupeň? No, skromný překlad elektronika by moc nadšením neoplýval - zbytečné přetěžování součástek koncového stupně s rizikem toho, že nám udělá pápá a beze slova rozloučení odejde do věčných lovišť. A to ne, tohle já podporovat nebudu ... :-)

- takže co nám zbývá? Pokusit se o trochu radioamatérské řešení, inspiraci můžeme vzít např. u vysílaček PMR, z dob, kdy jsme si s nimi s Mírou tak trochu hráli a zkoušeli je mírně upravovat - třebas by to mohlo fungovat. Je-li někdo zkušený radioamatér, může nám k tomu říci svůj názor ...

Jak tedy na to - vezmeme kus koaxiálního kabelu (anténa bude mít 70cm, necháme si nějakou rezervu), odstraníme vrchní izolaci (zelená, černá, bílá ap.) a sundáme i celé Al stínění - zůstane nám (většinou bílý) izolant s drátem uvnitř. Na jednom konci kousek odizolujeme a uděláme malé očko - takové, abychom jej mohli připájet k vhodné matce. Já jsem použil spec. mosaznou matici (délka cca.7mm), která má zvenku šroubovici (závit), s níž se upevní do kousku uhlíkové trubičky vhodného průměru. Délka této trubičky je taková, aby po jejím zašroubování místo původní antény dostatečně chránila kabel antény, ale zase moc "netrčela" z vysílače ... Více asi napoví fotky, "vaříme" z toho, co "dům dal ". Jen nezapomeňte, že uhlíková trubička funguje jako stínění a délka antény se počítá až od konce této trubičky ... Pomocí bužírek a smršťovaček upravíme přechody antény a trubičky a můžeme též, pro zvýšení mechanické odolnosti, vložit celou anténu do smršťovačky. Potom stočíme anténu do vhodného tvaru (pozor na malé průměry ohybů - nebezpečí zlomení antény!) a doupravíme k obrazu svému... PS - původně jsem měl na konci antény krásného svítícího ducha, ale Eliščin útrpný pohled mě donutil jej sejmout a nahradit něčím jiný - nad současnou červenou hlavičkou se jen pousmála, což by mohlo být dobrým znamením ... :-) Nová anténa se šroubuje stejně jako originál, pokud by se nové řešení neosvědčilo, použije se znovu původní anténa a můžeme se zase dál vesele proplétat mezi stromy ... :-)

výroba nové antény










anténa hotova, copak dáme na konec ?












Tak dobrá, anténu máme upravenou, na tu se tedy dále již nemůžeme vymlouvat. Tak co si vymyslíme teď? A co takhle volant, nenašlo by se tam něco? Ale jistě, hned při prvním uchopení se nám zdá malý (jeho průměr) a jeho otáčení jde také tak nějak móc lehce ... Tak co s tím uděláme, budeme se na to jen vymlouvat a nebo vymyslíme nějaké bláznivé úpravy? Dobrá, jako že mi "novako" říkají, jdem do toho ... :-)

Začneme silou otáčení - zkusíme vyměnit pružinu za silnější a hele, je to o dost lepší ... A když už to máme tak pěkně rozebrané, ztužíme trochu i chod plynu... Tak co, dobrý? Je to lepší? Ale jo, zdá se to být OK. Dobře, zbývá nám už jen průměr volantu - originální je optimální tak pro ženy, děti a drobné modeláře, ale pro nás, chlapy s dělnickejma lopatama je to diblík ... Tak namáhat zbytky mozkovejch závitů a vymyslet úpravu ...

Tak tedy, vezmeme jeden z použitých disků z desetiny, tak nějak ho očistíme od zbytků gumy, amputujeme mu vnitřek (paprsky s upevňovacím šestihranem) a dovnitř vložíme původní volant bez pěnového okruží. Doporučuji rozebiratelné spojení, my co máme ještě jeden kus "Agressora " na náhradní díly ("výhodná koupě za pár "šupů" - až doma jsem zjistil, že je to dvoukanál a AMko a pěnové okruží na volantu chybí ... Moje chyba, měl jsem se ptát více ...), můžeme původní volant do disku vlepit ... :-) Pak z něčeho vyrobíme nové "úchopové" okruží - já jsem zvolil metodu z omotávky na řidítka kola (tenisové rakety ap.). Namotáme, vyzkoušíme, odmotáme, opět namotáme, zase vyzkoušíme, znovu odmotáme a tak dále, dokud nám omotávka nedojde - tady doporučuji omotávku na řidítka, vychází cenově příznivěji a je jí více metrů, máme tedy zábavu na delší dobu ... :-) Když jsme si dostatečně vyhráli, odřízneme přebytečné okraje, zalepíme spáry, obrousíme okraje a přechody a vrhneme se na závěrečné doladění, tedy barvičky a štěteček ... :-) My, co máme doma pozůstatky z dob, kdy jsme lepili kity, požádáme dceru, zda by nám půjčila něco z toho, co po nás používá ke své výrobě přívěšků z fima (jak že je to s tím jablkem padajícím nedaleko od stromu?), máme-li dost odvahy, požádáme o půjčení některé její nové barvičky ... :-) Pak pěkně matnou černou Humbrolkou zaretušujeme naše pokusy o vyhlazení omotávky a jinou barvou opravíme odřeniny na disku. Já jsem nakonec zvolil jasně červenou barvu vnitřního prstence disku, aby to trochu ladilo s celkovým vyzněním vysílače - původně byly od Toníčka doplňky krásně modré, ale protože hlavička na konci antény je červená, včetně smršťovačky pod ní (modrou tohoto průměru doma nemám...) a jasná modrá barva se v mých zásobách též nevyskytuje (Tardis je tmavě modrá a kamufláž spodní strany křídel je blankytně modrá ... :-)), vyměnil jsem doplňky s náhradním vysílačem, takže teď ladíme do červena ... Aspoň jej nebudu u startu dlouho hledat a nezmeškám startovní čas ... :-)

upravený nový volant










No, vypadá to celé tak nějak, no jak to říci ..., zajímavě a rozhodně nepřehlédnutelně. Ale pokud se to celé osvědčí a já budu mít opět radost z jízdy - proto to přece děláme, že - tak to splnilo svůj účel a práce nebyla marná ... Sákryš, já se těším na první závody !!! :-) :-) :-)

a takhle to celé teď vypadá …